افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

نگرانی عمیق اسرائیل از احتمال محکوم شدن به “نسل کشی” در دادگاه لاهه

  • کد خبر : 168067
نگرانی عمیق اسرائیل از احتمال محکوم شدن به “نسل کشی” در دادگاه لاهه

به گزارش بازار، دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده است که شکایتی را علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل “کمیسیون نسل کشی” در غزه تنظیم کرده است. اقدامی که باعث نگرانی عمیق در سطح سیاسی و امنیتی تل آویو شده است. به نوشته روزنامه هاآرتص، یک کارشناس حقوقی اسرائیلی به فرماندهان ارشد […]

به گزارش بازار، دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده است که شکایتی را علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل “کمیسیون نسل کشی” در غزه تنظیم کرده است. اقدامی که باعث نگرانی عمیق در سطح سیاسی و امنیتی تل آویو شده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، یک کارشناس حقوقی اسرائیلی به فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه هرزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل درباره احتمال صدور حکم در دادگاه بین المللی در روزهای اخیر هشدار داده است. و خطرات چنین حکمی را به آنها گوشزد کرد…

این در حالی است که ارتش و دادستانی اسرائیل در حال آماده شدن برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی هستند و وزارت خارجه اسرائیل نیز امروز جلسه ای در این خصوص برگزار خواهد کرد.

روزنامه هاآرتص به نقل از کارشناسان حقوق بین الملل نوشت: این اقدام ممکن است به تایید ادعاهای قبلی مرتبط با جنایات نسل کشی اسرائیل منجر شود و در نتیجه منجر به انزوا و تحریم های بین المللی و یا اتخاذ تدابیر فزاینده علیه این رژیم شود.

هاآرتص خاطرنشان کرد که برخلاف دادگاه بین المللی کیفری در لاهه که به رسیدگی به دعاوی علیه افراد و نهادها می پردازد، دیوان بین المللی دادگستری به اختلافات حقوقی و قضایی بین کشورها رسیدگی می کند. این در حالی است که اسرائیل صلاحیت دادگاه کیفری را که به جنایات جنگی این رژیم رسیدگی می کند به رسمیت نمی شناسد، اما از سوی دیگر یکی از امضاکنندگان کنوانسیون منع نسل کشی است که بر اساس آن دیوان دادگستری باید دادخواستی را که آفریقای جنوبی ارائه کرده است بپردازد.

بر اساس قوانین دیوان بین المللی دادگستری، هر کشوری حق دارد از کشور دیگری که این کنوانسیون را امضا کرده است، شکایت کند، حتی اگر طرف متخلف نباشد.

آفریقای جنوبی بعدازظهر جمعه از رژیم اسرائیل به دلیل قتل مردم فلسطین به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری، آفریقای جنوبی اعلام کرده است: «اقدامات و کوتاهی‌های اسرائیل ویژگی‌های نسل‌کشی را دارد، زیرا این اقدامات با نیات خاصی انجام می‌شود، مثلاً برای نابودی فلسطینی‌های غزه. به عنوان بخشی از گروه بزرگ ملی، نژادی و قومی، فلسطینیان.

پس از این شکایت، تل آویو در بیانیه ای به اقدام آفریقای جنوبی پاسخ داد و اعلام کرد که شکایت آفریقای جنوبی «بدون مبنای قانونی» ندارد. وزارت خارجه این رژیم اعلام کرد: آفریقای جنوبی با یک گروه تروریستی که می خواهد اسرائیل را نابود کند، همکاری می کند.

دکتر چلی آویو ینی، کارشناس حقوق بین الملل در دانشگاه حیفا، به هاآرتص گفت که مقامات اسرائیلی نباید شکایت دولت آفریقای جنوبی را بی اهمیت بدانند. به گفته وی، تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری بر اساس حقوق بین الملل دارای وزن زیادی است و آرای آن، نظر جامعه بین المللی را شکل می دهد.

87 روز از جنگ غزه می گذرد و رژیم اسرائیل از زمین، هوا و دریا منطقه غزه را به شدت بمباران می کند. تاکنون بیش از 1.5 میلیون نفر آواره و حدود 22 هزار نفر شهید و 7 هزار نفر مفقود شده و زیر آوار مانده اند.

در همین راستا، چندی پیش فرانچسکا آلبانیز، نماینده حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین اعلام کرد که اسرائیل به بهانه نابودی حماس برای جان مردم غزه ارزشی قائل نیست. وی اقدامات و رفتار رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی ها به ویژه در غزه را وحشی گری قرن توصیف کرد و خطاب به کشورهای غربی گفت: سکوت غرب در قبال آنچه بر فلسطینی ها می گذرد سناریوی همراه آن است. [با اسرائیل] از قبل رسیده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=168067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.