افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

تالاب بندلیخان ورامین خشک شد/ پرندگان مهاجر نرسیدند

  • کد خبر : 167186
تالاب بندلیخان ورامین خشک شد/ پرندگان مهاجر نرسیدند

آفتاب نیوز: محمد فریدی روز یکشنبه گفت: تالاب فصلی بندعلیخان ورامین یکی از مهمترین اکوسیستم های استان تهران است که تاثیرات آن بر اکوسیستم منطقه بر کسی پوشیده نیست و آب مورد نیاز مراتع جنوبی را نیز از این شهرستان تامین می کند. . ، به عنوان سدی محکم در برابر توسعه بیابان، مورد توجه […]

آفتاب نیوز:

محمد فریدی روز یکشنبه گفت: تالاب فصلی بندعلیخان ورامین یکی از مهمترین اکوسیستم های استان تهران است که تاثیرات آن بر اکوسیستم منطقه بر کسی پوشیده نیست و آب مورد نیاز مراتع جنوبی را نیز از این شهرستان تامین می کند. . ، به عنوان سدی محکم در برابر توسعه بیابان، مورد توجه قرار گرفته و از ورود ریزگردها به مناطق مسکونی جلوگیری می کند.

وی افزود: همه ساله در فصل پاییز و با شروع بارندگی ها، این تالاب زهکشی می شود و همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کشور، هزاران پرنده آبزی و رودخانه ای این تالاب را انتخاب می کنند. خواب زمستانی و پاییز و زمستان گذشته در این منطقه.

این مسئول پرندگان مهاجر به تالاب بندلیخان ورامین را شامل گونه های آبزی و آبزی از جمله اردک سبز، خوتکا، مینا، حواصیل و گردن قو از جمله آنگوت، تنجه، درنا و قو اعلام کرد.

فریدی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها و رعایت نکردن حق آبه تالاب رودخانه جاجرود که آب‌های سطحی شهر تهران را جمع‌آوری می‌کند، این تالاب خشک شد و امسال با تشدید این مشکلات تاکنون آبی نداشته است. وارد این تالاب شده و حتی یک متر مربع آب از بند علیخان برداشته نشده است.

وی تاکید کرد: دریاچه های شور، شیرین و جاجرود هم اکنون کاملا خشک است و هیچ پرنده مهاجری وارد منطقه نشده است و در صورت تداوم مسیر مهاجرت پرندگان قطعا تغییر می کند و هیچ پرنده ای وارد این تالاب نمی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین ادامه داد: علاوه بر این، خشک شدن تالاب منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه از جمله تپه هایی که مانع از پیشروی کویر می شود و احتمال ورود ریزگردهای مرتبط با آن می شود. نمک در مناطق مسکونی افزایش می یابد. از آنجایی که تالاب بندلیخان در مجاورت دریاچه نمک قرار دارد، خشک شدن مداوم آن تأثیر مستقیمی بر سطح آب زیرزمینی دارد و این سفرها نیز می تواند منجر به شوری شود.

تالاب بندلیخان با وسعت بیش از 25 هزار هکتار در 35 کیلومتری جنوب ورامین قرار دارد و در سال های سیلابی و از ابتدای مهرماه پذیرای هزاران پرنده آبزی و رودخانه ای بود که از این منطقه به این منطقه مهاجرت کردند. کشورهای شمالی ایران و سیبری برای زمستان گذرانی.

ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=167186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.