افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

تمسخر شدید عباس عبدی به دولت ابراهیم رئیسی/ عده ای شعار مبارزه با فساد دادند، سر کار آمدند، همه رکوردها شکست.

  • کد خبر : 167093
تمسخر شدید عباس عبدی به دولت ابراهیم رئیسی/ عده ای شعار مبارزه با فساد دادند، سر کار آمدند، همه رکوردها شکست.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «کاهش فساد دور از ذهن است» در روزنامه اعتماد نوشت. موضوع فساد به موضوع اصلی فضای عمومی و رسانه ای کشور تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که عده ای شعارهای ضد فساد سر می دادند و به عملکرد قبلی خود در این زمینه اشاره […]

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «کاهش فساد دور از ذهن است» در روزنامه اعتماد نوشت.

موضوع فساد به موضوع اصلی فضای عمومی و رسانه ای کشور تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که عده ای شعارهای ضد فساد سر می دادند و به عملکرد قبلی خود در این زمینه اشاره می کردند، اما وقتی به پایان رسیدند، نه تنها همه رکوردها از نظر میزان فساد شکسته شد، بلکه مهمتر از آن میزان فساد بود. افراد دخیل در این موضوع نیز جست و جو کردند و بالاترین مقام وزارتی را درگیر جزئیات پرونده کردند و او را از وزارت بازنشست کردند. همچنین برخی اخبار رسانه های اصولگرا حاکی از محکومیت یکی از وزرای مستعفی دولت در این پرونده است. این اتفاقات نشان داد که فساد بیش از یک موضوع اخلاقی یا برخورد قضایی است و نباید فساد را به یک موضوع اخلاقی و قضایی تقلیل داد. این تقلیل گرایی در موضوع فساد، بزرگترین اشتباهی است که فساد را نهادینه می کند، همان طور که کرده است.

بهنار: به انصراف از انتخابات فکر می کنم/ دادگاه چای دباش باید علنی برگزار شود/ اصولگرایان احتمالا 2 لیست از تهران می دهند/ به پزشکان گفتم اعتراض کنید

عباس عبدی: تقلیل «حادثه مهسا» به یک موضوع امنیتی نه تنها یک اشتباه بزرگ بود. بلکه برای عملکرد و کارآمدی نهادهای امنیتی مضر بود.

اگر کمی به دولت اول اصولگرایان از سال 1383 تا 1392 برگردیم، متوجه می شویم که تنها برچسبی که آن ها دوست نداشتند و به آن فکر نمی کردند فساد بود، اما وقتی از دولت رفتند، دومین رهبر آن دولت بود. دولت و چند تن از مقامات دولت به اتهام فساد مالی روانه زندان شدند. البته مشکل فساد در آن دولت فقط به این افراد محدود نمی شد، بلکه هدر رفت منابع مالی کشور به حدی بود که جز وجود فساد گسترده در همه سطوح، توجیه دیگری برای آن تصور نمی شد. ماجرای بابک زنجانی که هنوز ابعاد و اجزای آن روشن نشده است نمونه ای از این گفته است. دلیل آن به هم ریختگی مقررات اداری و قانونی است. نامه ای که چهار تن از مقامات ارشد آن دولت از جمله چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی برای پرداخت پول یا نفت به بابک زنجانی امضا کردند – که به وضوح مغایر با مقررات اداری و اختیارات اوست – مسکوت مانده و رسیدگی نمی شود. این مشت نمونه خروار بود. در محیط و ساختار تحریم ها توجیهات مختلفی برای اجتناب از تحریم وجود دارد که شاید برخی از آنها اجتناب ناپذیر باشد. اما مشکل اینجاست که وقتی مقررات عادی کشور کنار گذاشته می شود، نه تنها به طور طبیعی امکان فساد و سوء استفاده را باز می کند، بلکه مهمتر از آن، ارتکاب آن ضروری تلقی می شود و چون اعداد و ارقام بسیار زیاد است، مفاسد همچنین به ابعاد بزرگ می رسد.

فساد مالی هم خانواده ساختارهایی است که مقررات آن نه دقیق است و نه شفاف و قابل رسیدگی نیست. ما هم در محیط های معمولی و سالم مریض می شویم، اما خیلی کم و به ندرت، اما وقتی محیط آلوده باشد، خیلی ها مریض می شوند و شاید همه گیر و اپیدمی شود. فساد هم همین است. در جامعه سالم موارد آن کم است و ناشی از ضعف های تربیتی و اخلاقی و خلأهای قانونی است. اما زمانی که شرایط محیطی فراهم شود و مقررات مناسب در کنار نبود نظارت مؤثر پیش بینی شود، فساد افزایش می یابد و حتی تبدیل به یک اپیدمی می شود. فساد مالی رفتاری است که وقوع و تکرار آن به هزینه ها و منافع ناشی از ارتکاب آن بستگی دارد. مزایای آن پولی است که از این طریق به دست می آید. هر چه مقدار بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای انجام آن وجود دارد. بخشی از این پول به طرق مختلف برای مصون ماندن فرد از تحقیقات قضایی و رسانه ای هزینه می شود. اگر دلایلی وجود داشته باشد که فساد را توجیه کند، که معمولاً همان چیزی است که پیدا می شود، انگیزه ارتکاب آن افزایش می یابد. مثلاً این توجیه که دور زدن تحریم یا کاهش قیمت ها و… ضروری است یا به نفع مردم است، این توجیهات راه را برای پذیرش ارتکاب فساد باز می کند. اما مهمترین رکن فساد کاهش هزینه های آن است.

کاهش احتمال مواجهه به دلیل عدم شفافیت یا حمایت صاحبان قدرت در برابر عامل فساد، عدم نظارت مدنی و مستقل در جامعه، عدم اطلاع از منشأ مالی ثروت مردم، امکان استناد به اطلاعات نادرست و غیر – مقررات شفاف یا دستورات شفاهی و غیره از همه بدتر از همه آسیب رساندن به اعتبار یک مؤسسه بر آبروی مفسدان آن مؤسسه باعث مصونیت مجرم و ایجاد احساس امنیت در ارتکاب فساد می شود. بنابراین به جای تقلیل فساد به یک موضوع اخلاقی و قانونی، باید مجموعه عوامل تشدید کننده ارتکاب فساد را بررسی کرد. عواملی که منافع ارتکاب فساد را افزایش می دهد و از منظر ذهنی نیز آن را مشروع و قابل قبول می کند. از سوی دیگر، عواملی که باعث کاهش هزینه ارتکاب فساد و افزایش منافع آن می شود، مانند شفافیت، نظارت رسمی و غیررسمی و ایمنی برای افشاگران، تقریباً می توان گفت که وضعیت کلی ما در جهت افزایش منافع و کاهش آن است. فساد. هزینه های ارتکاب فساد، بنابراین نباید انتظار کاهش فساد داشته باشیم. مصوبه اخیر مجلس نیز مانند سایر مصوبات آن بی نتیجه است یا نتیجه معکوس دارد، زیرا در سطح ساختاری موجود اراده ای برای بهبود اوضاع نمی بینیم.

۲۱۹۲۱۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=167093

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.