افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

چرا مالیات طلافروشان کمتر از کارگران است؟

  • کد خبر : 166833
چرا مالیات طلافروشان کمتر از کارگران است؟

علی ملک زاده کارشناس امور مالیاتی با اشاره به اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر وضع مالیات 25 درصدی بر فروشندگان یا خریداران طلا، تصریح کرد: قانون پایانه های معاملاتی و سامانه مودیان مالیاتی در سال 1397 به تصویب رسیده و بر اساس قانون مقرر شده است. بین یک سال تا سه ماه یا یک […]

علی ملک زاده کارشناس امور مالیاتی با اشاره به اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر وضع مالیات 25 درصدی بر فروشندگان یا خریداران طلا، تصریح کرد: قانون پایانه های معاملاتی و سامانه مودیان مالیاتی در سال 1397 به تصویب رسیده و بر اساس قانون مقرر شده است. بین یک سال تا سه ماه یا یک سال طول بکشد. یک سال و نیم پس از اعلام آن، یعنی نوامبر 1998، برای راه اندازی سیستم مودیان در نظر گرفته شد. اما به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی سیستم، کندی و تعلل پیمانکار پروژه سامانه مودیان از زمان مقرر راه اندازی نشده است.

ملک زاده با اشاره به اقدامات انجام شده از اواخر دولت قبل و در دولت جدید در راستای راه اندازی سامانه مودیان، تصریح کرد: تلاش هایی از جمله ساماندهی دستگاه های کارتخوان و پایانه های پرداخت، غیرفعال سازی دستگاه های خودپرداز که به دستگاه متصل نبوده اند. پرونده مالیاتی و همچنین اتصال برخی از کارتخوان ها. پرونده مالیاتی تشکیل قانون پایانه فروشگاه و سامانه مودیان تکمیل شد.

وی ادامه داد: پس از آن نیز دولت جدید تلاش کرد نظام مالیاتی را تکمیل و اقداماتی را برای بهبود آن انجام دهد. مهمترین کار دولت از این نظر ثبت تدریجی مودیان مختلف است. این لایحه به منظور تسهیل وظایف مودیان در نظام مالیاتی ارائه شد و در طی مراحل، همزمان با سرسام آور شدن ثبت نام مودیان در سامانه، پیشنهادهایی برای اصلاح قانون پایانه فروشگاهی در سامانه مشارکتی ارائه شد.

این کارشناس امور مالیاتی درباره قانون تسهیل وظایف مودیان گفت: بر اساس این قانون از اول دی ماه سال جاری شرکت هایی که میزان فروش آنها بیش از 18 میلیارد تومان باشد، هنگام ثبت نام در سامانه مودیان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می شوند. به ویژه طلافروشان ابتدا باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند و همچنین صورتحساب الکترونیکی صادر کنند، اما متاسفانه در حال حاضر برخی از افراد در این صنف از صدور صورتحساب الکترونیکی جلوگیری می کنند.

ثبت اطلاعات خریداران طلا برای اخذ مالیات نیست.

وی در خصوص امکان اخذ مالیات از خریداران طلا توضیح داد: به طور کلی در نظام مالیاتی چندین نوع صورتحساب وجود دارد، از آنجایی که طلا کالایی خاص محسوب می شود، باید قبض نوع اول صادر شود که هم اطلاعات خریدار و هم اطلاعات خریدار را داشته باشد. مردم نگران بودند که در آینده امکان اخذ مالیات از آنها وجود داشته باشد. اما همانطور که سازمان مالیاتی اعلام کرده نیازی به ثبت اطلاعات خریداران در فاکتور الکترونیکی نیست.

اعتراض و ترس طلافروشان برای پرداخت مالیات شاهانه

ملک زاده در خصوص علت نگرانی طلافروشان از مالیات و ثبت اطلاعات روی صورتحساب های الکترونیکی گفت: ثبت خرید و فروش و سپس شفاف سازی اطلاعات درآمد طلافروشان باعث اعتراض و نگرانی برخی از آنها از احتمال پرداخت پول واقعی شده است. . مالیات در آینده

این کارشناس مالیاتی علت شکاف مالیاتی طلافروشان با سایر شرکت ها و کارمندان را توضیح داد: طلافروشان فقط از دستگاه های کارتخوان یا سایر پایانه های پرداختی استفاده می کنند که سازمان مالیاتی کنترل کافی بر روی آنها ندارد یعنی از شفافیت استفاده نمی کنند. ابزار سامانه مودیان و علل صدور صورتحساب الکترونیکی تاکنون درآمد واقعی طلافروشان مشخص نشده است و به همین دلیل مالیات کمتری می پردازند.

ملک زاده در پایان تصریح کرد: با توجه به درآمد بالای طلافروشان، نرخ مالیات آنها نیز به همین نسبت افزایش می یابد، بنابراین پرداخت مالیات کمتر یا فرار مالیاتی برای آنها به صرفه تر است، در حالی که حقوق بگیران، کارگران و کارمندان توان پرداخت مالیات کمتر را ندارند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=166833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.