افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

مجلس لایحه کولبری را اصلاح کرد

  • کد خبر : 166812
مجلس لایحه کولبری را اصلاح کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیمرسیدگی به مشکلات و بلاتکلیفی های سازمان و نظارت بر تجارت مرزی (کلبری و ملوانی) در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 آذرماه) قرار گرفت. در این جلسه وکلای شهرک پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان به منظور جلب نظر شورای نگهبان با اکثریت آرا با […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیمرسیدگی به مشکلات و بلاتکلیفی های سازمان و نظارت بر تجارت مرزی (کلبری و ملوانی) در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 آذرماه) قرار گرفت.

در این جلسه وکلای شهرک پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان به منظور جلب نظر شورای نگهبان با اکثریت آرا با ارائه اصلاحاتی در لایحه مذکور موافقت کردند.

برای حل مشکل شورای نگهبان ماده (1) به شرح زیر اصلاح می شود: رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و کنترل واردات، توزیع و عرضه کالاهای مبادله ای برای مرزنشینان، تقویت وسایل زندگی مرزنشینان. ساکنان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرزهای آبی و خاکی. واردات کالا از طریق دریانوردی و رویه کولبری طبق تعاریف زیر به مدت پنج سال از زمان ابلاغ ضوابط ماده (6) این قانون با رعایت مقررات این قانون و یک بار در مدت فوق الذکر. سپری شده است، واردات کالا تابع قوانین و مقررات کشور است.

الف) رویه ملوانی:

واردات کالا از طریق شناورهای سنتی و فلزی با ساختار بارج و با ظرفیت ناخالص کمتر از (500) تن در بنادر جنوب کشور که قوانین و مقررات واردات در آنها رعایت نمی شود و فقط کالا مجاز است. وارداتی بر اساس مقررات این قانون.

تبصره- ورود کالا با همراهی ملوانان، خدمه و کارکنان کشتی های مذکور (موضوع قانون سازمان مبادلات مرزی مصوب 1384/07/06) تا سقف ارزش 1200 یورو کالا برای هر موضوع. تا سقف 500 یورو کالا در هر سفر) با رعایت مقررات و قوانین مربوطه مجاز است.

ب) روش کولبر:

واردات کالا از طریق گذرگاه های زمینی و مرزهای کشوری که کالا توسط مرزنشینان حمل شده است و قوانین و مقررات واردات رعایت نمی شود و واردات کالا فقط بر اساس مقررات این قانون مجاز است.

در تبصره 2 مقرر شده است: سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق تشریفات این ماده سالانه حداکثر تا ده درصد (10%) ارزش کل واردات کشور بر اساس موارد قبلی تعیین می‌شود. . سال و اجرای آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع می باشد ادغام و نظارت بر فرآیند کسب و کار (موضوع بند «الف» ماده (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 3/10/. 1392 و اصلاحات متعاقب آن، اخذ شناسه کالا و شناسه رهگیری (موضوع ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها (موضوع بند «ج» ماده (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) و تعیین منشاء پولی کالاهای وارداتی.

پس از پنجمین سال اعتبار این قانون، تولیدکنندگان و اتحادیه‌های مستقر در شهرستان‌های مرزی می‌توانند از تخفیف سی درصد (۳۰%) حقوق و عوارض وارداتی تا سقف یک درصد (۱%) ارزش واردات کشور برخوردار شوند. بر اساس سال گذشته و با رعایت مقررات مندرج در این تبصره در خصوص واردات کالا.

همچنین در ماده 2 آمده است: به منظور هدایت تدریجی مبادلات موضوع این قانون در مرزها به چارچوب تجارت رسمی، کالاهای وارد شده از طریق مبادلات موضوع این قانون در مرحله ترخیص کالا فقط مشمول پرداخت پنجاه درصد (50%) مبلغ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای ورود قطعی کالا تعیین می شود و در سال اول اجرای این قانون از سایر عوارض و مالیات معاف می باشد.

در مرحله فروش کالا توسط مشمولان این قانون، مابه التفاوت مالیات و عوارض فروش و مالیات خریدهای موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان اعتبار مالیات بر ارزش محسوب می شود و برای آنها اضافه می شود اما مابقی زنجیره بورس کالا در کشور موظف به پرداخت کامل می باشد.

همچنین در تبصره (1) آمده است: اعمال تدریجی حقوق گمرکی و سایر حقوق قانونی از سال دوم اعتبار این قانون سالانه به میزان بیست درصد (20%) مقرر در آیین دادرسی تجاری و اعمال معافیت کامل یا تدریجی سود بازرگانی توسط دولت برای کالاهای وارداتی موضوع این ماده در طول اجرای این قانون مجاز است به نحوی که مزیت واردات موضوع این قانون نسبت به رویه واردات رسمی مطابق با ضوابط یا دستورالعمل ها و شاخص هایی که در چارچوب قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

کلیه درآمدهای گمرکی و مالیاتی ناشی از اعمال این قانون به حساب ویژه ای در خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد (100%) و مازاد بر تخصیص مقرر در قوانین بودجه سالانه تخصیص می یابد. به صورت ردیف مستقل در ارقام بودجه و به خود استان مرزی. تخصیص شصت درصد (60%) آن به منظور تقویت معیشت و اشتغال مرزنشینان (پرداخت های حمایتی هدفمند، تامین زیرساخت های لازم در زمینه اشتغال و ایجاد اشتغال پایدار)، بیست درصد یکصد (20%) برای زیرساخت های اقتصاد مرزی (شامل تجهیز بازارچه مرزی، تقویت و تجهیز بنادر و گمرکات کوچک) و بیست درصد (20%) برای تقویت زیرساخت های امنیتی و مبارزه با قاچاق (انسداد معابر و گذرگاه های مرزی، غیرمجاز). مصب های آلوده به کالای قاچاق) در مناطق مورد نظر.

بر اساس تبصره (1) نیز مقرر می‌دارد: دولت موظف است ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون اقدامات قانونی لازم را برای تصویب طرح بهسازی و تحول بازارچه‌های مرزی و طرح توسعه تهیه و تصویب کند. و تجهیز بنادر کوچک در استان های ساحلی جنوب کشور.

ماده 4 نیز مقرر می دارد: به منظور هدایت، نظارت و هماهنگی اجرای این قانون، کارگروهی با مسئولیت وزیر صنعت، معدن و تجارت و با ادغام نماینده ویژه رئیس جمهور در کشور تشکیل می شود. مبارزه با کالا و ارز قاچاق کالا، وزرای کشور، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا نماینده تام الاختیار وزرا و روسای مذکور با وظایف زیر تشکیل می‌شوند.

همچنین نماینده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دو نماینده شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این کارگروه حضور خواهند داشت. ناظران و بدون حق رای. نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی کشوری و استانی به تشخیص رئیس کارگروه می توانند بدون حق رأی در جلسات شرکت کنند:

1- تدوین و ابلاغ دستورالعمل ها و دستورالعمل ها و فرآیندهای اجرایی مرتبط در چارچوب قوانین و مقررات بالادستی.
2- تعیین نوع کالاهای وارداتی بر اساس مقررات و سیاست های صنعتی و بازرگانی دولت و تعیین سقف سالانه میزان واردات هر استان با توجه به ظرفیت های بازرگانی و میزان واردات کولبری و ملوان در هر یک. استان و با رعایت اصل (48) قانون اساسی و سیاست های کلی سرزمین و اسناد ملی و استانی مربوط به آن و با توجه به میزان کمبود و توسعه نیافتگی مناطق.
3- پیشنهاد افزایش تدریجی مالیات و سود بازرگانی سالانه کالاهای وارداتی به تصویب هیأت وزیران.
4- هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای این قانون و آیین نامه اجرایی آن.
5- تعیین دستورالعمل ها و شرایط اجرایی خروج کالا از استان های مرزی در چارچوب قوانین و مقررات.
6- پیشنهاد نحوه توزیع منابع موضوع ماده (3) این قانون و پیگیری و نظارت بر آنها در چارچوب قوانین و مقررات.

تبصره- مصوبات کارگروه موضوع ماده (4) پس از تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت لازم‌الاجرا می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=166812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.