افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
6

یک روز تا اعلام CPI آمریکا؛ تاثیر آن بر نرخ بهره و قیمت بیت کوین چیست؟

  • کد خبر : 16643
یک روز تا اعلام CPI آمریکا؛  تاثیر آن بر نرخ بهره و قیمت بیت کوین چیست؟

فدرال رزرو در واکنش به بحران بانکداری در کشور آمریکا، در بیانیه‌ای از تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور و کمک مالی به بانک‌ها خبر داد. در واکنش به این اتفاق، قیمت بیت کوین از 23000 دلار فراتر رفت. با تزریق نقدینگی به بازار، حالا گمانه‌زنی‌های متعددی در رابطه با سرنوشت سیاست انقباضی فدرال رزرو […]

فدرال رزرو در واکنش به بحران بانکداری در کشور آمریکا، در بیانیه‌ای از تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور و کمک مالی به بانک‌ها خبر داد. در واکنش به این اتفاق، قیمت بیت کوین از 23000 دلار فراتر رفت. با تزریق نقدینگی به بازار، حالا گمانه‌زنی‌های متعددی در رابطه با سرنوشت سیاست انقباضی فدرال رزرو که در طول ۱۸ ماه گذشته پابرجا مطرح شده است.

به گزارش کوین تلگرافدر حال حاضر، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با جلسه آتی فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره دارد. پیش از این بازارهای مالی انتظار کمیته بازار آزاد فدرال در نشست 22 مارس (2 فروردین) خود را از 0.25 تا 0.5 درصد افزایش می دهد.

با این حال بر خلاف گمانه‌زنی رایج، بانک گلدمن ساکس اقتصاددانان در نشست آتی فدرال برای افزایش نرخ بهره نخواهیم بود. یان هاتزیوس (Jan Hatzius)، اقتصاددان بانک گلدم ساکس روز گذشته در یادداشتی که توسط CNBC و منابع معتبر دیگر نقل قول شد، نوشت:

با توجه به اتفاقات بعدی در سیستم بانکی، سایر انتظارات کمیته بازار آزاد فدرال در نشست آتی خود در تاریخ 22 مارس نرخ بهره را افزایش می دهد.

دیوید اینگلز (David Ingles)، سردبیر ارشد بلومبرگ در واکنش به پیش‌بینی هاتزیوس اظهار داشت که گلدمن ساکس احتمالاً اعلام آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) را موضوع مهمی تلقی نمی‌کند.

تصمیم گیری فدرال در میزان افزایش نرخ بهره تا حد زیادی به آمار نرخ تورم دارد که در قالب شاخص هایی مانند CPI و مهم تر از آن، PCE ارزیابی می شود.

آمار CPI ماه فوریه ساعت 4 بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران اعلام می شود و نرخ 5.5 درصد برای آن تخمین زده می شود. CPI ژانویه 5.6٪ بود و برای بدتر نشدن وضعیت بازارها لازم است که آمار فردا نرخ تورم فوری کمتر از 5.6٪ نشان دهد.

CPI ماه‌های آخر و تخمین TE از آمار فردا؛ منبع: تریدینگ اکونومیکز

همان‌طور که در تحلیل‌های میهن بلوک‌چین مشاهده کردید بحران بانکی اخیر که تا امروز به ۳ بانک آمریکایی در خود بلعیده است و فدرال رزرو و خزانه‌داری و FDIC قبلی را به واکنش نشان می‌دهد، یکی از سیاست‌های تبعات انقباضی فدرال رزرو است. که باعث ارزش اعتبار قرضه بلندمدت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا شده است. بنابراین اعضای FOMC در نشست ۲۲ مارس با یک شمشیر دولبه روبرو هستند. افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث تشدید بحرانی شود و خودداری از افزایش نرخ بهره‌مندی به معنای استفاده از تورم است که هیچ سیاست‌گذاری مطلوبی برای آمریکایی‌ها نیست. به همین دلیل تا 2 فروردین تمام داده‌های مربوط به اقتصاد کلان و تحولات آن را می‌سازند که می‌توانند برای تصمیم‌گیری تصمیم‌گیرنده FOMC اثر بگذارند.

شمشیر دولبه‌ای که FOMC با آن روبرو می‌شود، باعث بروز اختلاف میان صاحبنظران مختلف می‌شود. هر چند که CME FedWatch Tool نشان می‌دهد عموم تحلیل‌گران بیش از ٪ 8 احتمال می‌دهند که در جلسه 22 مارس، نرخ بهره 0.5 درصد افزایش می‌یابد، اما از تحلیل‌گران از جمله هاتزیوس افزایش نرخ بهره‌برداری در بحران بسته بانکی می‌شود.

مایکل فن دِ پوپه (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر بازار کریپتو و بنیانگذار گروهی از ایت (هشت)، به نظر می‌رسد که با هاتزیوس موافق است. او در توییت خود نوشته است:

هزینه کمی (QE) و بسته نجات مالی برای بانک‌ها به علاوه بر CPI مساعد و عدم افزایش نرخ بهره (یا افزایش 0.25 درصدی) می‌تواند قیمت بیت کوین را به 23700 دلار افزایش دهد.

تحلیل قیمت بیت کوین
فن د پوپه از تحلیل شرایط بازار؛ منبع: توییتر

حساب توییتری تحلیلی دن کریپتو نیز نوشت بازارها منتظر چراغ سبز داده‌های CPI مربوط به ماه فوریه هستند:

در صورتی که CPI فراتر از حد انتظار باشد، شاهد هرج و مرج فکر بود چرا که ممکن است حمایتی فدرال رزرو کنیم. در صورتی که CPI کمتر از مقادیر باشد، دلیلی برای عدم افزایش قیمت‌ها در بازار وجود ندارد.

آلاسدایر مکلئود (Alasdair Macleod) اما با هشدار نسبت به برنامه تامین مالی بانک‌ها و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو برای همیشه سیاست انقباضی خود را کنار گذاشته است، نوشت:

واکنش اولیه بازار به بحران بانکی بر اساس گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تغییر موضع فدرال رزرو است، اما این ممکن است تنها یک اشتباه باشد. صرف نظر از سیاست فدرال رزرو، تامین بانک‌ها برای افزایش هزینه‌های مالی مربوط به وام‌ها می‌شود. بازارهای پولی راصد کنید.



خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-03-13 17:56:41

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.