افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
6

۸ روش تشخیص توکن های کلاهبرداری

  • کد خبر : 16608
۸ روش تشخیص توکن های کلاهبرداری

دنیای بلوک چین از وعده های پول بیزحمت و سودهای آسان است. به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری باید بتوانید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری دیجیتالی بتوانید کلاهبرداری دیجیتالی را از توکن‌های با ارزش تشخیص دهید که آیا کار آسانی نیست و نیاز به دانش و تحقیق دارد. در این مقاله از میهن بلوکچین، ۸ روش تشخیص توکن های کلاهبرداری […]

دنیای بلوک چین از وعده های پول بیزحمت و سودهای آسان است. به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری باید بتوانید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری دیجیتالی بتوانید کلاهبرداری دیجیتالی را از توکن‌های با ارزش تشخیص دهید که آیا کار آسانی نیست و نیاز به دانش و تحقیق دارد. در این مقاله از میهن بلوکچین، ۸ روش تشخیص توکن های کلاهبرداری و اسکم (کلاهبرداری) بودن یک پروژه را به شما معرفی می‌کنیم. هنگام سرمایه‌گذاری‌های جدید در توکن‌ها، با بررسی چک‌لیست این مقاله تا حد زیادی می‌توان کلاهبرداری را یک کوین را متوجه کرد. برای بررسی این چک‌لیست که آن را می‌دانستیم برای تمام کاربران ارز دیجیتال است، با ما همراه باشید.

چگونه کلاه‌برداری بودن یک توکن را می‌توان تشخیص داد؟

منبع: outlookindia.com

در مورد تشخیص کلاهبرداری بودن ارزهای دیجیتال، بسیاری از سایتها و افراد تنها جملاتی که به شما میگویند این است. شما تحقیق کنید! (خودت تحقیق کن)؛ اما اکثرا نمی‌گویند که چگونه باید تحقیق کنید و چه کیفیتهایی داشته باشید. تشخیص کلاهبرداری‌ها و پروژه‌های راگ پول (Rug pull) کار آسانی نیست و به دانش و تجربه نیاز دارد. در این مقاله چک‌لیستی از نشانه‌های توکن‌های کلاهبرداری تهیه کرده‌اند که در واقع لازم است از آن استفاده کنید. این چک‌لیست بیشتر درمورد توکن‌های شبکه اتریوم است، اما با ابزارهای متفاوت، همین روش‌ها را می‌توان برای بلوک‌چین‌های دیگر نیز استفاده کرد.

پیشنیاز بررسی اسکم بودن یک توکن، یافتن قرارداد آن است. آدرس قرارداد یک توکن را می‌توانید از پروژه وب سایت یا با جستجو در سایت اتر اسکن (Etherscan) پیدا کنید.

۱. از روشهای ساده شروع کنید

برای تشخیص قانونی بودن یک توکن، می‌توان از روش‌های ساده مانند جستجو در گوگل و توییتر شروع کرد. یعنی به‌دنبال توکن و تیم مرتبط با پروژه بگردید، عدم هشدار و اعلام خطر درباره توکن را بررسی کنید و در منابع مورد اعتماد مثل وب سایت‌های رسمی، رسانه‌های خبری و حساب‌های تایید شده شبکه اجتماعی، درباره توکن تحقیق کنید.

از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید

اکانت‌های تایید شده در توییتر می‌توانند در تشخیص قانونی بودن پروژه‌ها به شما کمک کنند. ضمنا می‌توانید در گفتگوهای مختلف شرکت کنید و نظر جامعه کاربری را درباره یک توکن خاص جویا شوید. از پروژه‌هایی که دنبال‌کننده‌های زیاد ولی فعالیت‌ها هستند، دوری کنید.

آدرس توکن را در گوگل جستجو کنید

آدرس یک توکن را در اینترنت سرچ کنید. اگر به یک سایت مشخص، وایت پیپر یا مطلب نرسیده باشد، احتمالا این توکن کلاهبرداری است.

سرچ آدرس توکن در گوگل
منبع: dappradar.com

۲. بررسی کنید که کد در اتر اسکن تایید شده باشد

به سایت اتر اسکن مراجعه کنید و کد توکن را سرچ کنید

سرچ توکن در اتراسکن
منبع: Etherscan

اگر کد توکن در اتر اسکن تایید نشده باشد، به احتمال زیاد با یک پروژه کلاهبرداری طرف هستید. چون اگر کد باگ یا دستکاری شده باشد، کلاهبردار آن را نمی‌کند.

۳. بخش کامنت‌های اتر اسکن را نگاه کنید

اگر کسی می‌گوید که یک ارز دیجیتال کلاهبرداری است، به احتمال ۹۹ درصد حقیقت دارد. اگر شما هم قربانی کلاهبرداری شدید، برخی افراد دیگر را در جریان قرار دهید. در سایت اتر اسکن، به قسمت کامنت‌ها مراجعه کنید و نظر افراد را درباره توکن مورد نظر خود بخوانید.

بخش کامنتهای سایت اتراسن
منبع: Etherscan

۴. لیست سیاه سایت دپ رادار را بررسی کنید

از این لینک گیت هاب می‌توانید توکن‌هایی که سایت دپ رادار (DappRadar) آن‌ها را در لیست سیاه قرار داده است، مشاهده کنید. اگر آدرس توکن در این لیست وجود دارد، حتماً کلاهبرداری است.

۵. اطلاعات توکن را در سایت های اکسپلورر جستجو کنید

اگر نمی‌توانید مورد نظر خود را در پلتفرم‌های ردیابی قیمت مثل کوینگکو (CoinGecko) پیدا کنید، به احتمال زیاد اسکم است. اگر اطلاعات توکن را در این سایت‌ها پیدا کنید، اما با هشدار زیر شدیداً نگران باشید.

هشدار سایت های اکسپلورر
منبع: dappradar.com

پروژه‌های قانونی خود برای تأیید اطلاعات کامل را در اختیار سایت‌های اکسپلورر توکن قرار می‌دهند.

۶. بررسی کنید در کدام صرافی‌ها لیست شده است

اگر توکن موردنظر تنها در یک یا چند صرافی غیرمتمرکز (DEX) لیست شده است، احتمال کلاهبرداری آن زیاد است.

بررسی صرافی‌هایی که توکن در آن فهرست شده است
منبع: dappradar.com

۷. میزان نقدینگی استخری توکن را بررسی کنید

بررسی میزان نقدینگی یک توکن در صرافی‌های غیرمتمرکز مثل یونی سواپ بسیار راحت است. نقدینگی، تعداد ارز دیجیتال یا توکن‌های قفل‌شده در قراردادهای هوشمند است تا افراد با آن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز خرید و فروش کنند.

بررسی نقدینگی توکن
منبع: dappradar.com

اگر نقدینگی یک توکن کمتر از صد هزار دلار است یا ریزش قابل‌توجهی است، احتمالاً با کلاهبرداری طرف هستید. هنگام استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، به داده‌های آن‌چین زیر توجه داشته باشید:

  • حجم تراکنش‌ها: مقداری توکن‌های مبادله‌شده یا سواپ‌شده است که به صورت دلاری نمایش داده می‌شود.
  • اعداد تراکنش‌ها: تعداد توکن‌های معامله‌شده
  • تعداد کیف پول‌های فعال به‌فرد یک قرارداد هوشمند: تعداد کاربرانی که با کیف پول‌های نسل سوم وب خود به صرافی متصل هستند.

اگر هر کدام از این موارد غیرعادی و مشکوک بود، باید جوانب احتیاط را رعایت کنید.

۸. از ابزارهای ارزیابی استفاده کنید

می‌توانید از ابزارهای زیر برای ارزیابی استفاده کنید:

  • تست بویایی: ابزاری که بازبینی توکن را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. هرچه نمره این بازبینی کمتر باشد (از صد)، احتمال کلاهبرداری توکن بیشتر است.
  • ابزار تشخیص Honeypot: هانی‌پات‌ها قراردادهای هوشمندی هستند که از عمد یک نقص در آن‌ها ایجاد شده است. زمانی که هکر می‌خواهد از این ناتوان استفاده کند، یک کد دیگر فعال می‌شود و به خود حمله می‌کند. همیشه از هانی‌پات نگه دارید. برای تشخیص قرارداد هوشمند هانی پات، می‌توان از آن سایت استفاده کنید.
  • ابزارهای سایت DEXtools: این سایت قیمت توکن‌ها را به‌صورت زنده نشان می‌دهد و کمک می‌کند که ارزش واقعی توکن را در لحظه تشخیص دهید.

جمع بندی

چه در دنیای واقعی و چه در دنیای ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری همیشه وجود داشته باشد و خواهد داشت. این شما هستید که باید همیشه هوشیار باشید و در هر نوع سرمایه گذاری، نکات امنیتی را رعایت کنید. در این مقاله، ۸ روش تشخیص توکن های کلاهبرداری را به شما آموزش دادیم. این لیست لیست را ذخیره کرده و برای بررسی توکن ها و پروژه های جدید از آن استفاده کنید تا قربانی کلاهبردارها و سرمایه خود را از دست ندهید. شما چه روش‌ها و ابزارهای ابزار دیگری برای تشخیص کلاهبرداری بودن توکن‌ها می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-03-12 21:08:07

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.