افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

بازی درمانی؛ انواع، تکنیک ها و مزایای آن.

  • کد خبر : 165266
بازی درمانی؛  انواع، تکنیک ها و مزایای آن.

بازی درمانی نوعی روان درمانی است که می تواند در رفع مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان موثر باشد. اگرچه بازی درمانی معمولاً در کودکان 3 تا 12 ساله استفاده می شود، اما می تواند برای بزرگسالان نیز مفید باشد. هر آنچه را که باید در مورد بازی درمانی بدانید را در این مقاله خواهید خواند. […]

بازی درمانی نوعی روان درمانی است که می تواند در رفع مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان موثر باشد. اگرچه بازی درمانی معمولاً در کودکان 3 تا 12 ساله استفاده می شود، اما می تواند برای بزرگسالان نیز مفید باشد. هر آنچه را که باید در مورد بازی درمانی بدانید را در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان.

بازی درمانی چیست؟

هدف اصلی بازی درمانی کمک به کودکانی است که در بیان احساسات و صحبت در مورد مسائل عاطفی مشکل دارند. بازی درمانگر از طریق بازی درمانی محیطی امن و راحت را برای کودک ایجاد می کند و با بازی های مختلف به احساسات درونی کودک پی می برد. گاهی اوقات ممکن است بازی درمانگر از سایر اعضای خانواده بخواهد که در فعالیت های بازی درمانی شرکت کنند.

این رویکرد مبتنی بر این ایده است که کودکان به طور ناخودآگاه از طریق بازی ارتباط برقرار می کنند. یعنی در حین بازی بدون اینکه متوجه شوند چیزهایی از خود و احساساتشان فاش می کنند. از طریق بازی، کودکان یاد می گیرند که با جهان تعامل داشته باشند و مهارت های خود را تقویت کنند. بنابراین می توان گفت که بازی ابزار مفیدی برای بیان خود و احساسات کودکان است.

انواع بازی درمانی

1. بازی درمانی تجویزی

در بازی درمانی دستوری، درمانگر به کودک کمک می کند تا احساسات خود را از طریق بازی هدایت شده بیان کند. در این نوع بازی درمانی، درمانگر معمولا دستورات خاصی را به کودک می دهد و رفتار او را در حین انجام آن زیر نظر دارد.

2. بازی درمانی بدون ساختار

در بازی درمانی غیرمستقیم و غیر اجباری، درمانگر کودک را در انجام بازی دلخواه خود باز می گذارد و با دخالت محدود در بازی به او کمک می کند تا احساسات خود را بیان کند.

تکنیک های بازی درمانی

درمانگر می تواند در طول بازی درمانی از تکنیک های مختلفی استفاده کند. تکنیک مورد استفاده در جلسه بازی درمانی تا حد زیادی به نیازهای کودک و نوع بازی انتخابی بستگی دارد.

یک جلسه بازی درمانی معمولا بین 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. در جلسه بازی درمانی، درمانگر محیطی راحت و امن را برای بازی کودک ایجاد می کند و سپس تعاملات کودک با اسباب بازی های ارائه شده را مشاهده می کند. درمانگر به تدریج از بازی های خاص تری استفاده می کند که بر مشکلات کودک تمرکز دارد. پر استفاده ترین بازی های بازی توسط درمانگران در سراسر جهان عبارتند از:

  • بازی فکری;
  • قایمباشک;
  • بازی با لگو؛
  • بازی با ماسه؛
  • بازی های هنری;
  • بازی های رو میزی؛
  • بازی های کارتی؛
  • بازی با عروسک ها؛
  • بازی با بلوک های سازنده؛
  • بازی های استراتژیک مانند شطرنج.

بازی درمانی برای چه کسانی مفید است؟

بازی درمانی برای افرادی که در برقراری ارتباط و بیان مثبت و سالم خود مشکل دارند مفید است. این رویکرد درمانی ممکن است برای کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند یا رویدادهای آسیب زا یا استرس زا را تجربه کرده اند نیز مفید باشد. درمانگران معمولاً بازی درمانی را برای کودکان مبتلا به اختلالات خاصی که بیان عاطفی و اجتماعی را مختل می کند، پیشنهاد می کنند. طبق تحقیقات، بازی درمانی ممکن است در بهبود رفتار کودکان مبتلا به این اختلالات مفید باشد:

بازی درمانی این شرایط را “درمان” نمی کند، اما حمایت عاطفی را فراهم می کند و مهارت هایی را آموزش می دهد که یادگیری و اجتماعی شدن کودک را تسهیل می کند.

فواید بازی درمانی

مردم معمولاً بازی درمانی را خیلی جدی نمی گیرند و فکر می کنند که «فقط بازی» تأثیر زیادی در حل مشکلات رفتاری کودک ندارد، اما حقیقت این است که بچه ها واقعاً از این درمان و این رویکرد قدردانی می کنند، معمولاً مؤثر است. کودکی که در خانه با اسباب‌بازی‌های خشونت‌آمیز بازی می‌کند، ممکن است کودکی پرخاشگر در نظر گرفته شود، در حالی که عمل این کودک ممکن است بازتاب وضعیت خشونت‌آمیزی باشد که او در خانه و بین اعضای خانواده شاهد بوده است.

برخی از مزایای بازی درمانی عبارتند از:

  • کودکانی که در برقراری ارتباط کلامی مشکل دارند، می توانند احساسات خود را از طریق بازی بیان کنند. بنابراین بازی درمانی برای کودکان خجالتی نیز مفید است.
  • بازی درمانی اضطراب کودکان را کاهش می دهد و محیطی امن و راحت را برای کودک فراهم می کند تا بتواند خود و احساسات خود را بیان کند.
  • کودکان می توانند روند درمان خود را به عهده بگیرند. بازی درمانی موثر به کودکان اجازه می دهد تا از اسباب بازی ها و وسایلی استفاده کنند که با آنها بیشتر احساس راحتی می کنند.
  • علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی مانند مشکلات تمرکز را کاهش می دهد.
  • با کمک آن، کودکان می توانند احساسات خود را بشناسند و آنها را به خوبی درک کنند.
  • بازی درمانی برای کودکان اوتیستیک به طور قابل توجهی مهارت های رفتاری و رشدی را بهبود می بخشد.
  • مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان به مرور زمان تقویت می شود. پس از چندین جلسه، کودکی که قبلا صحبت نمی کرد، شروع به صحبت می کند و چندین جمله را تلفظ می کند.

اثربخشی بازی درمانی.

در مطالعه ای در سال 2009 در مورد اثربخشی بازی درمانی در کودکان پرخاشگر، محققان گروهی از دانش آموزان با سابقه رفتار پرخاشگرانه را به 2 گروه تقسیم کردند. یکی از گروه ها گروه کنترل و گروه دیگر بازی درمانی دریافت کردند. در انجام این تحقیق، محققان دریافتند که رفتار پرخاشگرانه کودکانی که در بازی درمانی شرکت می کردند در مقایسه با کودکان گروه کنترل به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

بر اساس تجزیه و تحلیل 93 مطالعه انجام شده بین سال های 1953 تا 2000 در مورد تأثیر بازی درمانی بر کودکان، محققان به این نتیجه رسیدند که بازی درمانی روشی موثر برای کودکان است.

نکاتی که باید بدانید

  • اگرچه بازی درمانگر رفتار کودک را در حین بازی درمانی زیر نظر دارد، اما والدین یا سرپرستان کودک نیز نقش مهمی در این روند درمانی دارند.
  • درمانگر معمولا یک جلسه مشاوره مشترک و جلسات مشاوره جداگانه با والدین و کودک برگزار می کند. این کار برای درک کامل نیازهای کودک انجام می شود.
  • اگر به دنبال یک بازی درمانگر برای حل مشکلات رفتاری کودک خود هستید، مهم است که ابتدا از تجربه و دانش لازم در فرد مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  • راحتی کودک با درمانگر موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر متوجه شدید که کودک با درمانگر احساس راحتی نمی کند یا از جلسات بازی درمانی نتیجه معکوس می گیرد، باید با مداخله به موقع این مشکل را برطرف کنید.

آخرین کلمه

بازی درمانی نوعی روان درمانی است که به کودکان این فرصت را می دهد تا از بازی ها برای بیان احساسات یا چیزهایی که بیان آنها از طریق کلمات دشوار است استفاده کنند. طبق آمار، 71 درصد از کودکانی که بازی درمانی دریافت می کنند، رفتار خود را بهبود می بخشند.

آیا تا به حال از بازی درمانی در منزل یا در حضور درمانگر استفاده کرده اید؟ چه مشکلی را برای حل این روش انتخاب کردید؟ مثمر ثمر بوده است؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و فردای انسان های موفق است.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=165266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.