افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
1

این علائم به این معنی است که شما کم کاری تیروئید دارید.

  • کد خبر : 165197
این علائم به این معنی است که شما کم کاری تیروئید دارید.

اختلالات غده تیروئید بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد بدون اینکه مردم بدانند. کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید بر سلامت کلی بدن از جمله خلق و خو، متابولیسم، باروری، سلامت قلب و غیره تأثیر می گذارد و شناخت علائم این اختلالات که گاهی نادیده گرفته می شود، مهم است. اثرات هورمون […]

اختلالات غده تیروئید بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد بدون اینکه مردم بدانند. کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید بر سلامت کلی بدن از جمله خلق و خو، متابولیسم، باروری، سلامت قلب و غیره تأثیر می گذارد و شناخت علائم این اختلالات که گاهی نادیده گرفته می شود، مهم است.

اثرات هورمون تیروئید در رشد و تکامل مغز و در رشد، تکامل و عملکرد سایر غدد درون ریز بسیار مهم و ضروری است.

اگر به دلایلی هورمون تیروئید در بدن تولید نشود یا تولید آن کم باشد، کم کاری تیروئید رخ می دهد و عوارض مختلفی در بدن مشاهده می شود که در سنین مختلف متفاوت است.

عدم درمان بیماری های تیروئید عوارض بسیار مهم و جدی دارد، از جمله عقب ماندگی ذهنی در نوزادان، کوتاهی قد در کودکان و نوجوانان، اختلالات جدی هورمونی، اختلالات سطح چربی خون، مشکلات روحی و روانی در جوانان و میانسالان و نارسایی قلبی. و حتی مرگ در افراد میانسال و سالمندان نیز به آن مبتلا است. علاوه بر این، اختلالات تیروئید می تواند بر عملکرد بیشتر اندام ها و غدد در بدن تأثیر بگذارد.

به گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، 10 علامت مخفی بیماری تیروئید شامل موارد زیر است:

درد عضلانی و درد مفاصل: درد عضلانی و مفاصل می تواند نشانه ای از مشکلات تیروئید تشخیص داده نشده باشد. در واقع، درد یک علامت شایع اما اغلب نادیده گرفته شده مشکلات تیروئید است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است این دردها را به خصوص در دست ها و پاها احساس کنند. علاوه بر این، سندرم تونل کارپال و درد و تورم در کف دست از دیگر علائم آن هستند. بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید نیز از ضعف و درد در دست ها به ویژه بازوها رنج می برند.

ناراحتی و درد در ناحیه گردن: گردن درد یا بزرگ شدن ممکن است نشان دهنده مشکلات تیروئید باشد. علائم دیگر عبارتند از احساس تورم در گردن، ناراحتی هنگام بستن یقه لباس، مشکلات بلع و زنگ زدن در گوش. گواتر بزرگ شده می تواند نشانه ای از کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید باشد.

تغییرات پوستی: ریزش مو، تغییر در بافت مو و تغییرات پوست ممکن است نشان دهنده مشکلات تشخیص داده نشده تیروئید باشد. در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، مو اغلب شکننده، خشک شده و به راحتی می ریزد. پوست نیز ضخیم، خشک و پوسته پوسته می شود. در بیماران مبتلا به این بیماری، یک علامت منحصر به فرد دیگر وجود دارد. ریزش موهای ابرو. در پرکاری تیروئید، ریزش موی شدید رخ می دهد و پوست نیز بسیار تحریک خواهد شد.

سندرم روده تحریک‌پذیر: یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر می تواند نشانه مشکلات تیروئید باشد. یبوست شدید یا طولانی مدت و یبوست که به درمان های استاندارد پاسخ نمی دهد با کم کاری تیروئید همراه است.

قاعدگی نامنظم و مشکلات باروری: این دو علامت در بیماران مبتلا به مشکلات تیروئید نیز شایع است. قاعدگی های سنگین، طولانی و دردناک با کم کاری تیروئید مرتبط است. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید پریودهای سبک تری دارند و به ندرت پریود می شوند. زنان مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ناباروری و سقط های مکرر را تجربه می کنند.

سابقه خانوادگی بیماری های تیروئید و اختلالات خودایمنی: اگر مشکلات تیروئید در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آنها بیشتر است.

کلسترول بالا: کلسترول بالا، به ویژه زمانی که با رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهش دهنده کلسترول درمان نشود، می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد.

افسردگی و اضطراب: نوسانات خلقی ناگهانی با اختلالات تیروئید مرتبط است. کم کاری تیروئید معمولاً با افسردگی مشخص می شود. در حالی که در پرکاری تیروئید، شایع ترین علامت روانی اضطراب، حملات پانیک و بیماری دوقطبی است. افسردگی که به داروها پاسخ نمی دهد ممکن است نشانه ای از یک اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

تغییرات وزن: این نوع تغییرات وزن و کاهش وزن سریع می تواند نشانه ای از کم کاری و پرکاری تیروئید باشد. مشکل در کاهش وزن ممکن است نشانه کم کاری تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید، با وجود خوردن همان مقدار غذا یا حتی بیشتر، می توانید وزن خود را کاهش دهید.

خستگی: احساس خستگی زمانی که بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب از خواب بیدار می شوید، اما نمی توانید فعالیت های روزانه خود را شروع کنید، ممکن است از علائم مشکلات تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید ممکن است فرد دچار بی خوابی شود که در طول روز او را خسته می کند.

بیشتر بخوانید:

در صورت داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید.

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=165197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.