افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

وام های فریبنده به نام «مهربانی»!

  • کد خبر : 164281
وام های فریبنده به نام «مهربانی»!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پرداخت وام بدون بهره در حالی که امروزه اکثر بانک ها به دلیل کمبود منابع و اختلاف شدید نرخ تورم با سود بانکی آن را زیان ده می دانند و حتی در نهایت ضرر می کنند، اما با عناوین مختلفی تبلیغ می شود که نه تنها نوعی است. از فریب، […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پرداخت وام بدون بهره در حالی که امروزه اکثر بانک ها به دلیل کمبود منابع و اختلاف شدید نرخ تورم با سود بانکی آن را زیان ده می دانند و حتی در نهایت ضرر می کنند، اما با عناوین مختلفی تبلیغ می شود که نه تنها نوعی است. از فریب، اما القا می کند، اما از نظر شرعی نیز می توان ادعا کرد که در قبان غش می کند. این تبلیغات عجیب و غریب که در همه جا دیده می شود، نه تنها در برنامه های تلویزیونی، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی در تلفن های همراه نیز منتشر می شود و معلوم نیست چنین تبلیغات بزرگی چه سودی برای بانک های پرداخت کننده این گونه وام ها دارد.

آگهی وام «مرحبانی» با وجود اینکه به آن خدمت قرض الحسنه می گویند، متقاضی وام باید ماه ها مبلغ وام را واریز کند تا از این خدمات با سود 4 درصد بهره مند شود. وام هایی که بلافاصله دریافت نمی شود و به هیچکس تعلق نمی گیرد، زیرا متقاضی ابتدا باید مقداری پول در بانک واریز کند و پس از گذشت چند ماه از واریز وجه در بانک، معادل آن در اختیار متقاضی قرار می گیرد. اقدامی که بارها از سوی مراجع و نمایندگان مجلس به عنوان اقدام نادرست و تخلف خوانده شده اما اکنون برخی بانک ها با بی توجهی به چنین موضوعی و متأسفانه بعضاً از نام قرض الحسنه نیز به آن متوسل شده اند.

این در حالی است که طبق بخشنامه بانک مرکزی، پذیرش سپرده به عنوان وثیقه نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی ممنوع است.

بانک مرکزی باید مراقب باشد که این گونه تسهیلات تحت عنوان تسهیلات قرض الحسنه در سوابق و صورت های مالی بانک درج نشود زیرا این موضوع نیز کلاه شرعی بزرگی خواهد بود که فقط در آمار نشان داده می شود.

پرداخت وام با سپرده بدون سود در بانک!

اکنون نحوه بازپرداخت وام با سود 4 درصد به این صورت است که وام گیرنده به صورت وام به بانک می دهد و پس از چند ماه به نسبت پول به او وام داده می شود. . در بانک سپرده گذاری کرده است. در وام هایی با نام طرح مهربانی که بانک ملی آن را به صورت گسترده تبلیغ کرده است، اکنون به بانک های دیگ نیز تعلق گرفته و ادعا می کنند که تا سقف 300 میلیون تومان با 4 درصد اعتبار به مردم پرداخت می شود، اما اول چند. مانند؟ ماه یعنی از یک ماه تا یک سال و نیم پول شخص باید در بانک مسدود شود و در این مدت بانک با پول شما کار می کند و بعد از گذشت ماه ها بر اساس اصل افزایش چند برابری پول او. ، برای خود اعتبار ایجاد می کند. به شما تسهیلات تعلق می گیرد. نکته جالب اینجاست که پیش از این این افراد می توانستند با اعتبار صورتحساب و موجودی حساب خود از این تسهیلات استفاده کنند، اما اکنون این حق از آنها سلب شده و باید آزادانه آن را در حساب جداگانه ای به نام مهربانی واریز کنند، در حالی که تورم بیشتر است. بیش از 40 درصد!

به گزارش بازار، اگرچه در شرایط کنونی به دلیل تحمیل فشارهای اقتصادی و مشکلات عدیده ای که مردم به دلیل افزایش هزینه های زندگی با آن مواجه هستند، نیاز آنها به پول افزایش یافته و مجبورند برای پوشش وام حتی با بهره دریافت کنند. نیاز آنها 23 درصد تعیین شده است، اما بسیاری از بانک ها تمایلی به بازپرداخت وام ندارند، زیرا اکثر بانک ها با محدودیت منابع مواجه هستند و از سوی دیگر، بازپرداخت وام ها و خدمات با سود اندک به دلیل رشد نرخ سود چندانی برای آنها به همراه ندارد. تورم. دلیل آن این است که بانک ها برای جلوگیری از خروج پول از سیستم بانکی، موانع زیادی را برای متقاضیان ایجاد می کنند.

برخی بانک ها با تبلیغات گسترده به پرداخت کننده وام های 300 میلیون تومانی تبدیل شده اند که ظاهراً سودی ندارند و با کارمزد انجام می شوند، اما در عمل با توجه به شرایطی که برای وام گیرنده تعیین کرده اند و استفاده از آن، سپرده گذاری می کنند. پول. به نفع وام گیرنده نیست، بنابراین به نظر می رسد سازمان نظارتی حداقل به دلیل تبلیغات غیرواقعی و اغراق آمیز وارد عمل شود تا خدای ناکرده فردی ندانسته وارد معامله ای نشود که غش کند!

اطلاعیه عجیب در مورد پرداخت وام بدون بهره!

اما اکنون برخی بانک ها پرداخت کننده وام های 300 میلیون تومانی گسترده ای شده اند که ظاهرا بدون بهره و با کارمزد انجام می شود، اما در عمل با توجه به شرایطی که برای وام گیرنده و استفاده از سپرده. پول این برند نه تنها برای وام گیرنده بسیار سودمند است، بلکه بانک نیز در این معامله سود می برد، زیرا بانک ها به خوبی می دانند که با منابعی که به صورت سپرده یا وام در اختیار دارند، برای کسب سودهای کلان چه کنند. با این حال، بانک مرکزی بانک ها را از تجارت منع می کند و با تعدادی از بانک هایی که از قوانین و مقررات سرپیچی می کنند، معامله می کند.

حال با نگاهی به جداول و جزئیات این نوع وام ها در سایت “مهربانی” مشخص می شود که گرفتن وام از این طریق کار چندان آسانی نیست. زیرا برخلاف بازپرداخت وام های خرد بدون وثیقه، وام طرح مهابانی نیازمند یک یا دو ضامن با گواهی کسر از حقوق ضامن است که دریافت وام را برای کسانی که پول خود را به بانک سپرده اند بسیار مشکل می کند.

یعنی این طرح کپی سختگیرانه بانک رسالت است که در حال حاضر متقاضیان این نوع تسهیلات را به خوبی تحت پوشش قرار داده و دریافت تسهیلات آن بسیار راحت است.

وقتی وام به صورت قرض الحسنه اعطا می شود، نیازی به تبلیغ گسترده نیست، زیرا همه می دانند که ساختار قرض الحسنه به گونه ای است که وام گیرنده به جای اینکه مجبور به پرداخت باشد، از مزایای قرض الحسنه بهره مند می شود. سپرده ای برای دریافت وام و در ازای آن باید وامی به صورت قرض الحسنه دریافت کنید. بنابراین به نظر می رسد ناظران اسلامی و نظارتی بانک مرکزی باید در این زمینه ورود کرده و از اظهارات اغراق آمیز و غیرواقعی خودداری کنند.

ضمناً بانک مرکزی باید مراقب باشد که این گونه تسهیلات تحت عنوان تسهیلات قرض الحسنه در سوابق و صورت های مالی بانک لحاظ نشود زیرا این موضوع نیز کلاه شرعی بزرگی خواهد بود که فقط در آمار نشان داده می شود.

چرا بانک ها متقاضیان وام را با نرخ سود معین 23 درصد همراهی نمی کنند اما اکنون وام بدون بهره را تبلیغ می کنند؟ البته خود بانک ها هم می دانند که با وجود تورم 40 درصدی، پرداخت وام های تا سقف 300 میلیون تومان با نرخ 4 درصد چیزی نیست. چهره قابل مقایسه یا درک نیست.

پرداخت وام با نرخ 4 درصد در شرایط تورم 40 درصد خوب نیست!

سید مرتضی افکه، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص بازپرداخت وام های بدون بهره که اکنون برخی بانک ها با عناوین مختلف از جمله طرح احسان تبلیغ می کنند، گفت: تعجب می کنم که چرا بانک ها متقاضیان وام را با نرخ سود مشخص 23 درصد همراهی نمی کنند اما اکنون برای وام بدون بهره. آنها سود را اعلام می کنند در حالی که خود بانک ها هم به درستی می دانند که با وجود تورم 40 درصدی، بازپرداخت وام تا سقف 300 میلیون تومان بدون سود و با کارمزد 4 درصد را به هیچ عنوان نمی توان مقایسه یا درک کرد مگر اینکه شرایط فراهم شود. پرداخت این نوع وام ها باید به گونه ای باشد که بانک نیز در چنین کمپینی سود کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد این نوع وام ها راهی برای فریب مردم است، گفت: حتی کسانی که اقتصاد را نمی فهمند می فهمند که وقتی متقاضی وام باید چند ماه قبل از اعطای وام پول خود را در بانک نگه دارد. ، ارزشمند است. پول شما کاهش می یابد و به جای سود، حتی متحمل ضرر خواهید شد. زیرا بانک در آن مدت بابت سپرده ای که برای دریافت وام به بانک داده سودی به متقاضی وام پرداخت نمی کند، اما از طرفی بانک از منابعی که از متقاضیان وام به دست آورده است در جاهایی استفاده می کند که دریافت وام سود

بانک ها باید از منابع و سپرده های افرادی که در امانت دارند محافظت کنند، در غیر این صورت متحمل ضرر خواهند شد. در چنین شرایطی است که بانک ها به دلیل آگاهی کامل از روند وام های ارائه شده در این قالب، چنین وام هایی را برای مردم تبلیغ می کنند. آگاه هستند

بانک ها باید حافظ سپرده های مردم و پاسخگوی مشتریان باشند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: البته زمانی که بانک مرکزی و دولت بانک ها را مجبور به بازپرداخت وام می کنند، طبیعی است که بانک برای پاسخگویی به سپرده گذاران و سهامداران خود مجبور به استفاده از راهکارهای بدون ضرر می شود. زیرا بانک ها باید از منابع و سپرده های افرادی که در امانت نگهداری می کنند محافظت کنند، در غیر این صورت متحمل زیان خواهند شد. به همین دلیل بانک ها برای اعطای این نوع وام ها تبلیغ می کنند، زیرا می دانند که همه مردم روند وام ارائه شده در این قالب را می شناسند و افراد زیادی به آنها اعطا می کنند.

وی افزود: بانک‌ها حتی در پرداخت وام‌های خرد بدون وثیقه هم سربلند نبودند، زیرا نیازمندان واقعی این نوع وام‌ها را دریافت نمی‌کردند و شاید این وام‌ها به کسانی اعطا شد که توان مالی مناسبی داشتند، زیرا در اعتبارسنجی انجام شده توسط بانک برای بازپرداخت این گونه وام ها، تنها کارمندان و کارکنان می توانستند این نوع وام را دریافت کنند. البته بانک ها باید در بازپرداخت وام حتی در شرایط بی ثباتی اقتصادی نیز ضمانت ها و جوانب لازم را در نظر بگیرند تا خروج منابع در قالب وام و تسهیلات با تاخیر مواجه نشود تا با مشکل مواجه نشوند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=164281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.