افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

ضرورت برگزاری انتخابات شفاف و سالم شورای عالی استان ها

  • کد خبر : 164136
ضرورت برگزاری انتخابات شفاف و سالم شورای عالی استان ها

شهرام دبیری در گفتگو با خبرنگاران گفت: انتخابات شورای عالی استان ها باید در فضایی سالم برگزار شود تا جایگاه این نهاد حاکمیتی و تصمیم ساز در معرض آلودگی قرار نگیرد. وی گفت: از آنجایی که شورای عالی استان ها یکی از مراکز مهم تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه این شورا […]

شهرام دبیری در گفتگو با خبرنگاران گفت: انتخابات شورای عالی استان ها باید در فضایی سالم برگزار شود تا جایگاه این نهاد حاکمیتی و تصمیم ساز در معرض آلودگی قرار نگیرد.

وی گفت: از آنجایی که شورای عالی استان ها یکی از مراکز مهم تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه این شورا به صراحت در قانون اساسی پیش بینی شده است، شایسته است که انتخابات هیات رئیسه جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. این شورا با کمال احترام و بر اساس موازین قانونی و عرفی و به دور از هرگونه شبهه احتمالی تشکیل شود، لذا در همین راستا پیشنهاد شد در جلسه قبل از هرگونه اقدام مشکوک خودداری شود و انتخابات به تعویق افتاد.

رئیس شورای کلانشهر تبریز تصریح کرد: دلیل اصلی به تعویق افتادن انتخابات این بود که پیشنهاد دادیم اصل محرمانه بودن رای که در قوانین مربوطه به صراحت آمده است، دقیقاً به همین معنا و مفهوم اعمال شود. همانطور که قانونگذار قصد داشته است که متأسفانه برخی اقدامات بی سابقه در گذشته این رکن محرمانگی را زیر سوال برده است.

منشی توضیح داد: فراخوانی دارید که در چندین قانون مرتبط به رأی مخفی اشاره شده است، اما در همه موارد در کنار کلمه محرمانه از عباراتی مانند «کاملا آزاد» و «بدون نفوذ افراد» استفاده شده است که نشان می دهد روند رای مخفی باید دارای درجه ای از آزادی باشد که افراد را از قابلیت شناسایی یا تحت تاثیر قرار گرفتن یا بازجویی بعدا سلب کند و شخصی که انتخاب می کند در مقابل شخص خاصی برای رای مخفی خود پاسخگو نباشد و شک و تردیدهایی که بر تصمیم او تاثیر می گذارد این امر از بین می رود. رای مخفی

وی تصریح کرد: در همین راستا مهم است که هر اقدامی که موجب نقض اصل محرمیت شود، مانند درج کلمات، علائم یا علائمی که امکان رمزگذاری برای شناسایی بعدی را ایجاد می کند، مغایر با اصل محرمیت باشد. رای، و سلامت انتخابات را به خطر می اندازد.

نایب رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: با بررسی قوانین مربوطه و رویکردهای انتخاباتی دولت می بینیم که در قوانین مختلف هرگونه علامت، نماد و غیره که منجر به شناسایی شود، به صراحت تکذیب شده است. . برای مثال می توان به ماده 1 آیین نامه انتخابات شورای اسلامی مصوب 1378 اشاره کرد که صراحتاً هرگونه علامت گذاری در کنار نام کاندیداها و … را ممنوع کرده است. همچنین ماده 87 قانون فوق الذکر استفاده از آرای باطل پس از بازشماری توسط وزارت کشور را منوط به محرمانه بودن دانسته است. علاوه بر این در ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون استفتاء در جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368 نیز تاکید شده است که رای باید بدون دخالت و در یک فرآیند کاملا مخفی و آزاد انجام شود.

دبیری یادآور شد: در قوانین مصوب سال های اخیر، ماده 21 آیین نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1400، رئیس قوه قضائیه صراحتاً آرایی که دارای مهر یا امضا باشد، باطل دانسته است. رویکرد کلی قانونگذاری در خصوص مفهوم رأی مخالف در قوانین مختلف بیان شده است.

وی افزود: اگر به موارد مذکور دقت کنیم، خواهیم دید که مقصود قانونگذار این است که شناسایی هویت رای دهنده در جریان رای گیری پس از آن و در صورت وجود علامتی در رای گیری غیرممکن باشد. اوراق اعم از این که نام مبارک باشد یا حتی الفاظ مقدسی مانند بسم الله یا دادن القاب نامتعارف به نامزد و غیره که نشان دهنده هماهنگی قبلی برای شناسایی رای دهنده و تامین امنیت اوست.

وی ادامه داد: اصل رازداری به دلیل وجود قاعده عینی شناسایی بی اثر می شود، لذا برای اجتناب از این سیاست، در آخرین قوانین لازم الاجرا در این خصوص، ماده 21 آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا در نظر گرفته شده است. مصوبه رئیس قوه قضائیه در مورد انتخابات کانون وکلا به صراحت اشاره می کند که آرایی که دارای علامت یا امضا باشد باطل است.

وی گفت: امیدوارم دست اندرکاران انتخابات آتی شورای عالی استان ها از اقدامات مشکوک پرهیز کنند و با هماهنگی قبلی و درج عناوین مشخص برای کاندیداها یا سایر موارد به نتیجه آرایی که در صندوق ریخته می شود دستور ندهند. کدهایی که ممکن است برای هماهنگ‌کننده‌ها باز شوند، آنها انتخاب‌های سالمی را ارائه می‌کنند و هیچ زمینه‌ای برای ورود سیستم قضایی به بررسی صحت یا عدم دقت آنها فراهم نمی‌کنند.

۲۷۲۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=164136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.