افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

جزئیات کاهش نرخ ارز برای تجار ایرانی و روسی

  • کد خبر : 164061
جزئیات کاهش نرخ ارز برای تجار ایرانی و روسی

به گزارش بازار، در شرایطی که تجار ایرانی مجبور بودند از کانال های غیررسمی مانند حواله، صرافی ها یا دلال های پرخطر برای تجارت با کشورهای همسایه استفاده کنند، گاهی اوقات سرمایه آنها از بین می رفت و انتقال ارز تا 6 ماه طول می کشید، اما امروز در سفر رئیس کل بانک مرکزی به […]

به گزارش بازار، در شرایطی که تجار ایرانی مجبور بودند از کانال های غیررسمی مانند حواله، صرافی ها یا دلال های پرخطر برای تجارت با کشورهای همسایه استفاده کنند، گاهی اوقات سرمایه آنها از بین می رفت و انتقال ارز تا 6 ماه طول می کشید، اما امروز در سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، تفاهم نامه دوجانبه ای امضا شد که اولا مبادلات دو کشور به ارز ملی و محلی انجام می شود و ثانیا خط اعتباری برای تجار ایرانی از روسیه ایجاد می شود. مبلغ 17 میلیون یورو در نظر گرفته شده است که در کاهش هزینه های معاملاتی برای معامله گران و کاهش ریسک تجاری بسیار موثر است.

در همین زمینه محسن کریمی امروز در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: قرارداد پولی امضا شده با روسیه بستر پولی و بانکی را فراهم کرد که امروز سطح جدیدی را در روابط تجاری دو کشور همسایه باز کرد.

مطابق با؛ در سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و مذاکره با همتای روس خود، افزایش روابط پولی و بانکی دو کشور و سند اقدامات مشترک بانک مرکزی دو کشور مقرر شد. مورد تایید قرار گرفت . که سال گذشته در تهران امضا شد، امروز اجرایی می شود. باید برای تجار ایرانی خط اعتباری باز شود.

معاون بانک مرکزی درباره افتتاح خط اعتباری روسیه گفت: زیرساخت های آن فراهم شد. در حال حاضر برقراری ارتباط کارگزاری بانکی بین دو کشور ایران و روسیه توسط دو بانک تجاری فراهم شده است و امروز اولین تراکنش مناسب بین بانک سپه و یک بانک روسی و در گام اول یک خط انجام شد. از اعتبار کمک 17 میلیون یورویی برای تجار ایرانی افتتاح شد.

کریمی با بیان اینکه موضوع دلارزدایی مختص ایران نیست، گفت: وقتی تعامل بانکی ایران و روسیه با زیرساخت های ارائه شده بدون توجه به زیرساخت های غربی و دلار انجام می شود، اما با ارزهای ملی ریال و روسیه انجام می شود. روبل، هزینه مبادله برای تجار دو کشور به طور قابل توجهی کاهش می یابد

به گفته این مقام بانک مرکزی؛ تا پیش از این به دلیل تحریم‌ها فشار زیادی بر بازرگانان دو کشور وارد می‌شد و متأسفانه تجارت ما در کشورهای همسایه پرخطر و با هزینه‌های مبادلاتی بالا انجام می‌شد که از طریق حواله، مبادلات کانالی پول جابه‌جا می‌شد. و کانال های غیررسمی (کارگزاران) با ریسک بالا، اما هم اکنون با گشایش خط اعتباری و تفاهم پولی بر بستر بانکی و از طریق ابزارهای امن، کم ریسک و کم هزینه مانند SD انجام می شود.

وی در توضیح بیشتر درباره خط اعتباری روسیه گفت: این مهم در سفر رئیس کل بانک مرکزی رخ داد و خط تبادل نقدینگی بین بانک های مرکزی ایران و روسیه نهایی شد و این در واقع یک خط سوآپ و مبادلات ارزی است و نه خط اعتباری که شکل گرفته و در آن به جای دلار از ارزهای ملی و محلی استفاده می شود و در واقع دلارزدایی در مبادلات تجاری دو کشور انجام می شود.

معاون بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی خط سوآپ نقدینگی ایران و روسیه، حجم مبادلات تجاری دو کشور که در حال حاضر حدود 1.5 میلیارد دلار است، طی سال آینده به 2 میلیارد دلار افزایش یابد. و در این زمینه بازرگانان ایرانی از این خط اعتباری سود زیادی خواهند برد. خوش آمدی.

وی درباره تاثیر خط اعتباری روسیه بر کاهش هزینه های مبادلات و مبادلات تجاری گفت: زمانی که تجار مجبور به انتقال پول در بسترهای غیربانکی بودند، هزینه، ریسک و زمان انتقال پول افزایش می یافت، اما زمانی که بستر بانکی فراهم شود، به جای انتقال وجه 6 ماهه، پول به صورت آنی منتقل می شود. ریسک شما کاهش می یابد و هزینه شما به شدت کاهش می یابد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=164061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.