افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

زانو درد را با این غذاها درمان کنید

  • کد خبر : 163997

این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و در صورت بی توجهی، مفصل آسیب بیشتری می بیند. یکی از راه های درمان این بیماری ورزش است اما تغذیه مناسب نیز برای درمان آرتروز بسیار مهم و ضروری است. به یاد داشته باشید که توصیه های تغذیه ای یک نیروی کمکی برای درمان دارویی یا فیزیوتراپی […]

این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و در صورت بی توجهی، مفصل آسیب بیشتری می بیند. یکی از راه های درمان این بیماری ورزش است اما تغذیه مناسب نیز برای درمان آرتروز بسیار مهم و ضروری است. به یاد داشته باشید که توصیه های تغذیه ای یک نیروی کمکی برای درمان دارویی یا فیزیوتراپی هستند.

آرتریت چیست؟

به پیوند دو استخوان مفصل می گویند. در این ناحیه، مفصل، بافت نرمی به نام غضروف وجود دارد. این بافت در اثر عوامل متعددی از جمله استفاده مکرر و نادرست از اندام، وزن اضافی و فشار روی مفصلی مانند زانو، بلند کردن اجسام سنگین‌تر از حد مجاز، غضروف را فرسوده و باعث آرتروز می‌شود. به طور کلی هر عاملی که باعث «فشار» و «تحمل بار اضافی» به مفصل شود; می تواند باعث ساییدگی مفاصل و آرتروز شود.

از راه های درمان و پیشگیری از پیشرفت آرتروز می توان به ورزش و تغذیه مناسب اشاره کرد. بحث ورزش را به خبرنگاران ورزشی می سپاریم! اما در مورد تغذیه مناسب و کاهش و کنترل وزن همین جا صحبت خواهیم کرد.

وزن ایده آل

نمیدونم آرتروز داری یا نه؟ اگر از آرتروز رنج می برید، بدانید که اولین توصیه پزشک معالج این است که اگر اضافه وزن باعث آرتروز شما شده است، وزن خود را کاهش دهید. به نظر شما مفاصل زانو و مچ چند کیلو می تواند تحمل کند؟ 50، 60، 70، 80 یا… طبیعی است که بار وزنی به رابطه وزن و قد ما بستگی دارد. حال فردی را با قد 160 سانتی متر و وزن 80 کیلو تصور کنید. چه فشاری به هر زانو وارد می شود؟ گویی وزنه ای 10 کیلوگرمی به آنها وصل شده بود، علاوه بر وزن معمولی که هر زانو تحمل می کرد.

بیشتر برات توضیح نمیدم تصویر این صحنه آسیب دیدگی زانو را به خوبی نشان می دهد. بنابراین اولین قدم برای از بین بردن آرتروز ناشی از اضافه وزن، کاهش وزن است.

استفاده نادرست یا بیش از حد از هر عضوی از جمله دست، پا، گردن، زانو و غیره باعث آرتروز می شود. بنابراین علاوه بر کاهش و کنترل وزن، حرکات بدن نیز باید اصلاح شود.

داروهای خوراکی

اشاره می کنیم که تغذیه مناسب در کنار فیزیوتراپی و درمان های دارویی می تواند به روند درمان کمک کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

1. فیبر، قاتل آرتریت:

به طور کلی غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده یعنی «فیبر» داروی هر درد لاعلاجی است.

استفاده از غذاهای فیبری نقش مهمی در درمان آرتروز دارد. دلیل آن ایجاد احساس سیری و پرهیز از پرخوری و تنقلات است. به این ترتیب وزن بدن کاهش یافته و کنترل می شود.

منابع: انواع میوه ها، سبزیجات و صیفی جات مانند سیب، گلابی، انگور، موز، خربزه، هندوانه، هویج، طالبی، کدو تنبل، بادمجان، کلم، کرفس، اسفناج و غیره.

2. سبوس، داروی آرتریت:

مصرف غذاهای حاوی غلات باعث کاهش التهاب مفاصل و در نتیجه کاهش درد ناشی از آرتریت می شود.

دلیل این ویژگی سبوس موجود در غذاهای کامل و ویتامین ها و فیبر خانواده B در این غذا است.

منابع: جو و جو، گندم و برنج سبوس دار و غذاهای تهیه شده از آنها مانند جو و نان گندم نیز همین ویژگی ها را دارند.

پوست لوبیا سرشار از فیبر و ویتامین B است برای حفظ خواص حبوبات بهتر است قبل از مصرف آن را خیس نکنید. مگر اینکه با سیستم گوارشی خود مشکل داشته باشید و نفخ ناشی از این غذاها دستگاه گوارش شما را آزار دهد.

3. سویا، گیاه بهداشتی.

برخی از محققان معتقدند پروتئین سویا و برخی دیگر معتقدند که فیبر سویا عاملی است که به درمان آرتروز کمک می کند. مصرف آن به ویژه در زنان یائسه باعث کاهش دردهای ناشی از آرتروز می شود.

4. غذاهای دریایی:

امگا 3 موجود در تمام انواع غذاهای دریایی عامل اصلی تسکین التهاب مفاصل و کاهش مشکلات افراد مبتلا به آرتریت است.

اگرچه مصرف مکمل های حاوی امگا 3 می تواند موثر باشد، اما مصرف مواد غذایی حاوی این اسید چرب مهم عامل رفع عوارض آرتروز است. فراموش نکنیم که مصرف این غذاها زمانی موثر است که پخته و به صورت بخارپز مصرف شوند.

منابع: انواع غذاهای دریایی به ویژه ماهی های چرب، ماهی قزل آلا، تن، ماهی خال مخالی و… مصرف ماهی های سرد آبی مانند قزل آلای رنگین کمان نیز همین ویژگی ها را دارد.

محرک های عوارض

همانطور که تغذیه کافی می تواند مشکل افراد مبتلا به آرتروز را حل کند، مصرف برخی مواد غذایی نیز می تواند عوارض این بیماری را تشدید کند.

1. چربی ها و شیرینی ها:

مصرف غذاهای چرب، غذاهای چرب تهیه شده با روغن جامد و مایع، غذاهای حاوی پروتئین حیوانی، سرخ کردنی ها، شکر و غذاهای حاوی شیرینی های غیر طبیعی، با افزایش اسیدیته محیط داخلی مفاصل، درد مفاصل ناشی از التهاب مفاصل را تشدید می کند.

منابع: گوشت های چرب، تخم مرغ، مارگارین، کره، شکر، شیرینی، شکلات، شیرینی، چیپس و شیرینی پف دار.

2. مسدود کننده های کانال کلسیم:

غذاهایی که مانع از جذب کلسیم می شوند نباید مصرف شوند. این غذاها باعث کاهش تراکم توده استخوانی و تشدید ضعف اسکلت استخوانی می شود.

منابع: گوشت قرمز، آب مرغ برای تهیه سوپ (پرچرب)، قهوه، چای، شکر و نمک.

3. تحریم درهم:

غذاهای حاوی اگزالات مانند ریواس، زغال اخته، آلو، کنگر فرنگی و ریواس نباید مصرف شوند. برخی غذاها نیز باعث تورم و به اصطلاح «پارگی مفاصل» می شوند که خوردن آن نیز ممنوع است. این غذاها شامل لبنیات، گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل است.

نکته: مصرف انواع داروها، از سیگار گرفته تا داروهایی که نام نمی بریم، علائم آرتریت را تشدید می کند.

بیشتر بخوانید:

5 ادویه شفابخش که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند

۴۷۲۳۶

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.