افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

قسمت دوم لایحه بودجه چه زمانی به مجلس ارائه می شود؟

  • کد خبر : 163302
قسمت دوم لایحه بودجه چه زمانی به مجلس ارائه می شود؟

به گفته یک روزنامه نگار سیاسی زندگی; بودجه امسال در دو مرحله ارائه می شود. که در در قسمت اول لایحه فقط جداول منابع و در قسمت دوم هزینه های بودجه ارائه می شود. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان پنج روز از زمان تصویب کل بودجه فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در […]

به گفته یک روزنامه نگار سیاسی زندگی; بودجه امسال در دو مرحله ارائه می شود. که در در قسمت اول لایحه فقط جداول منابع و در قسمت دوم هزینه های بودجه ارائه می شود.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان پنج روز از زمان تصویب کل بودجه فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در سامانه ثبت کنند.

در ادامه کمیسیون های تخصصی مجلس مهلت پنج روزه برای بررسی پیشنهادات نمایندگان و ارائه گزارش به کمیسیون تلفیق دارند. سپس کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت 10 روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) به پیشنهادات واصله از کمیسیون ها رسیدگی و گزارش را در سامانه بارگذاری کند.

پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون ها و نمایندگان می توانند ظرف مدت سه روز پیشنهادات خود را در گزارش کمیسیون تلفیق ثبت کنند. این گزارش سپس در جلسات علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. مهلت رسیدگی مجلس به قسمت اول حداکثر دو ماه از زمان وصول آن است. پس از اتمام بررسی قسمت اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تصویب شورا به دولت ابلاغ خواهد شد. دولت موظف است بند دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی را حداکثر ظرف مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ بند اول قانون بودجه به دولت ابلاغ کند. ارقام بودجه را به مجلس ارسال کند.

بر اساس لایحه بودجه سال 1403 مجموع منابع نفتی 585 میلیارد تومب برآورد شده است که نسبت به قانون بودجه سال 1402 11 درصد کاهش داشته است.

وابستگی مستقیم بودجه به نفت در لایحه بودجه 1403 بدون در نظر گرفتن منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه ها و 136 میلیارد تومبی از منابع اختصاص یافته به تقویت ارتش، معادل 24 درصد بوده است. کاهش 5 درصدی نسبت به قانون بودجه سال 1402.

نسبت منابع مالی حاصل از منابع عمومی در لایحه بودجه 1403 نسبت به قانون بودجه سال 1402 با افزایش 9 واحد درصدی به 45 درصد رسید. برآورد درآمد مالیاتی تقریباً 1122 میلیارد تومان است که پیش بینی می شود به طور کامل محقق شود.

سقف منابع عمومی دولت برای سال آینده طبق بند اول لایحه بودجه مصوب مجلس در بخش درآمد یک میلیون و 498 میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به سال قبل 42.1 درصد افزایش خواهد داشت. به رقم سال جاری

در واگذاری کالاهای سرمایه ای 644 میلیارد تومان درآمد پیش بینی می شود که نسبت به رقم مشابه امسال 12 درصد کاهش خواهد داشت.

واگذاری دارایی های مالی 319 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود که نسبت به رقم مشابه امسال 7.8 درصد رشد خواهد داشت و کل منابع عمومی دولت در سال آینده 2 میلیون و 462 میلیارد پیش بینی شده است. توماس که در مقایسه با رقم مشابه بودجه امسال 18.2 درصد رشد خواهد داشت.

بر اساس قسمت اول لایحه بودجه، مجموع منابع دولت برای سال آینده 3 میلیون و 741 میلیارد تومان و کل مصارف بودجه 3 میلیون و 741 میلیارد تومان خواهد بود. و هزینه ها 2 میلیون و 844 میلیارد تومب، اعتبارات هزینه ای 12 هزار و 460 میلیارد تومب و هزینه های مالیاتی 23 هزار و 101 میلیارد تومب در نظر گرفته شده است، در بخش اعتبار برای تملک منابع دارایی های سرمایه ای 52 میلیارد تومان می باشد. پیش بینی شد در بحث هزینه های سود ویژه 50 درصد یعنی 36.3 میلیارد تومان پیش بینی شد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود دولت از محل اعتبارات بانکی و سایر وام‌های داخلی ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد و در اقلام هزینه‌ای سود ۱۱ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

در بخش وام‌های خارجی نیز درآمدی معادل 2/54 میلیارد تومان و در سایر حساب‌ها 160 میلیارد تومان برآورد شده است. منابع 34.5 میلیارد تومانی در بخش دارایی‌های جاری و 128 میلیارد تومان برای بازپرداخت اعتبارات بانکی و سایر وام‌های داخلی در بخش هزینه‌ای در نظر گرفته شده است.

همچنین پیش بینی می شود 68.7 هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت وام های خارجی و 1.103 میلیارد تومان برای مدیریت صندوق هزینه شود.

77.5 میلیارد تومان برای پرداخت سپرده بدهی و سایر پرداخت های دولت پیش بینی شده است.

در بخش هزینه های سرمایه ای 664 میلیارد تومان، در بخش افزایش دارایی های جاری 27.6 میلیارد تومان، کل هزینه های دولت 3 میلیون و 883 میلیارد تومان پیش بینی می شود که ذخیره استهلاک در هزینه های جاری 141 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است بنابراین پیش بینی می شود مجموع منابع و هزینه های دولت در سال آینده 3741 هزار میلیون تومان باشد.

اصرار و تاکید شورای اسلامی بر شفاف سازی ایده های بودجه و طرح های بودجه ای حائز اهمیت است زیرا بودجه ۱۴۰۳ اولین بودجه ای است که در آیین نامه جدید مجلس بررسی و تصویب می شود و از این رو چارچوب این بودجه چارچوب لوایح بودجه سال های آینده را مشخص می کند. بنابراین، نیاز به ایجاد زیربنای مناسب برای سال‌های آتی، نیازمند ایده‌های روشن هزینه‌ای و ابتکارات بودجه‌ای مرتبط و همچنین حذف یا اضافه شدن برنامه‌ها در بودجه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.