افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

من آماری دارم که 100 ماشین به نام یک نفر است!

  • کد خبر : 163189
من آماری دارم که 100 ماشین به نام یک نفر است!

به گزارش بازار، ملک شریعتی عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی با اشاره به نحوه تخصیص یارانه گفت: پرداخت یارانه انرژی به دلیل مدل توزیع نادرست و ناعادلانه بوده است. اختصاص یارانه برق و گاز در مجلس یازدهم دائمی شد. افزایش تدریجی یارانه برق و گاز در مجلس یازدهم ماندگار شدنشست گفت و گوی دانشجویان با […]

به گزارش بازار، ملک شریعتی عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی با اشاره به نحوه تخصیص یارانه گفت: پرداخت یارانه انرژی به دلیل مدل توزیع نادرست و ناعادلانه بوده است. اختصاص یارانه برق و گاز در مجلس یازدهم دائمی شد.

افزایش تدریجی یارانه برق و گاز در مجلس یازدهم ماندگار شد
نشست گفت و گوی دانشجویان با مالک شریعتی نماینده مردم تهران در شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی امروز سه شنبه (14 دی ماه) در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه ایران برگزار شد. علم و تکنولوژی.

موضوع اصلی این جلسه بحث انرژی، بنزین و برنامه هفتم توسعه بود و شریعتی نیز ضمن ارائه عملکرد مجلس به سوالات دانشجویان در این زمینه پاسخ داد.

شریعتی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نحوه تخصیص یارانه گفت: پرداخت یارانه انرژی به دلیل مدل توزیع نادرست و ناعادلانه بوده است. اختصاص یارانه برق و گاز در مجلس یازدهم دائمی شد. یک قطعه برای همه مردم یارانه داده شد و با مصرف بیشتر از مدل، هزینه مصرف پله به پله افزایش می یابد تا آخرین مرحله قیمت صادراتی باشد.

وی ادامه داد: در خصوص بنزین اما این روند انجام نشده است در حالی که نیمی از خانوارها اساسا خودرو ندارند و حدود 45.5 درصد مردم خودرو ندارند و از یارانه بنزین بهره مند نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح دو دیدگاه متضاد در مورد بنزین گفت: اولی می گوید قیمت نفت را صفر در نظر بگیریم چون تولیدکننده هستیم و بنزین 800 تومان است. در هر لیتر که بر اساس دیدگاه دیگری نادرست است. برای دلار ستاره خلیج فارس باید 45 هزار تومان بنزین بپردازید. این دو دیدگاه افراطی و هر دو اشتباه است، زیرا درآمد مردم به دلار بیان نمی شود.

شریعتی ادامه داد: دیدگاه اول اشتباه است چرا که 10 درصد بنزین مورد نیاز کشور را وارد می کنیم و در زمینه مصرف بنزین نارضایتی داریم. زمانی ناهماهنگی مثبت وجود داشت و ما صادرات داشتیم.

و افزود: اگر بنزین ملی را صفر در نظر بگیریم آن را با قیمت لیتری 4 هزار تومان می فروشیم. علت اصلی عدم تعادل بنزین مصرف خودرو است که باید با تنوع بخشیدن به سبد مصرف و استفاده از خودروهای برقی جبران شود.

روزانه 5 میلیون لیتر بنزین و 10 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می شود
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت تمام شده باید مبنای یارانه ها باشد تا کسری بودجه نداشته باشیم و تورم ایجاد نشود. دولت باید در قیمت ها دخالت نکند. هدف دولت متانت نیست، بلکه باید تعارض را حل کرد.

و افزود: یارانه بنزین را بر اساس مالکیت خودرو می دهیم. فردی که خودرو ندارد یارانه بیشتری دریافت می کند. فاصله بین ده نفر اول با خودرو و خانوارهای بدون خودرو 17.5 برابر است. در حال حاضر روزانه 5 میلیون لیتر بنزین و تا 10 میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می شود. من آماری دارم که 100 ماشین به نام یک نفر است.

شریعتی گفت: به بنزین هم مثل گاز و برق یارانه بدهیم فارغ از اینکه ماشین دارند یا نه، باید به همه سهم داد. یک طرح هم همینطور است اما فعلا امکان اجرای آن وجود ندارد، اما مدل مفهومی آن، حقوق صاحبان سهام یارانه است که می توانم سهم خود را بفروشم. کی گفته بنزین باید 30 هزار تومان شود؟ آیا درآمد مردم به دلار است؟
من مخالف افزایش قیمت بنزین هستم.

وی گفت: در روش اجرا این بحث است که به کارت ملی یارانه تعلق می گیرد یا کارت بانکی. برای عادلانه بودن یارانه سوخت، یک اجماع ملی و نخبگان لازم است. بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها، دولت ها موظفند یارانه ها را عادلانه کنند و از نظر فنی در کیش و قشم به صورت آزمایشی اجرا شد، اما از نظر مفهومی چون تامین کننده و متقاضی واقعی وجود نداشت، اجرا نشد.

دولت باید در قیمت ها دخالت نکند
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دادن پول معادل بنزین به مردم اشتباه است چرا که باید سهمیه رد و بدل شود. دولت در اینجا تنظیم کننده می شود. قیمت دوم اجازه تغییر بیشتر از این مقدار را نمی دهد و از قاچاق و … جلوگیری می کند. دلیل قاچاق سوخت این است که سهمیه بنزین را به خودرو می دهند نه به خانه.

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق تصریح کرد: باید به اقشار محروم یارانه بیشتری داده شود اما این هرم در حال حاضر برعکس است. نظام مالیاتی هم همینطور است و صاحبان درآمدهای میلیاردی اعتراض کردند. در هر اقتصادی در دنیا سهمی از یارانه وجود دارد که بیشتر آن به صورت کالایی است نه پولی. پول و یارانه باید در زنجیره تولید و مصرف گنجانده شود. دولت موظف است این زنجیره را تکمیل کند، مانند کوپن و کوپن، باید انجام شود. یارانه نباید به صورت نقدی پرداخت شود.

شریعتی تاکید کرد: تشکل ها و احزاب قاعدتا برای انتخابات پیش رو برنامه ای ارائه نمی کنند. ما در فوریه 2018 قبل از انتخابات 21 شماره را شمارش و منتشر کردیم.

بر همین اساس اولویت های کمیسیون انرژی پیش رفت و بیش از 75 درصد منجر به تصویب قانون شد. نحوه تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی با ظرفیت بورس

وی در خصوص وضعیت نیروگاه ها در کشور گفت: در حوزه صنایع راندمان پایین نیروگاه ها دو علت دارد. اولین چیزی که حل کردیم قیمت پایین برق بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به دانشجویان گفت: عرضه آرد در پایانه نانوایی ها را متوقف کرده ایم و در کشور چند صد نانوایی کاغذ وجود داشت که فقط سهمیه آرد دریافت می کردند.

یکی از دلایل عدم تعادل برق این است که ساخت نیروگاه هایی با تکنولوژی روز به دلیل گرانی برق مقرون به صرفه نیست. هر چه ضریب بار بیشتر باشد، اقتصادی تر است و ما آن را حل می کنیم.

شریعتی گفت: در برنامه هفتم توسعه ارتباط مالی شرکت ملی نفت با دولت بهبود یافت. با چه مکانیزمی می گوییم مشارکت شرکت نفت 14 درصد است؟

و افزود: سیستم اندازه گیری کشور برای وزیر نفت باید کامل و قابل رصد باشد. در زمینه مدیریت مصرف رکورد جهانی دو برابر ماست. شاخص شدت انرژی و مدیریت مصرف ما دو برابر ضعیفتر از شاخص جهانی است.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز به بررسی عملکرد دولت قبل پرداخت و گفت: دولت گذشته خوشبختانه می گفت اگر فلانی 200 هزار بشکه نفت می فروشد وزیر نفت شود. امروز دولت نفت می فروشد و پول نقد می گیرد.

شریعتی افزود: قرارداد کرسنت همه قراردادهای قاجار و پهلوی را سفید کرد. از قرارداد کرسنت بالغ بر 50 میلیارد دلار خسارت دریافت کردیم، اما خوشبختانه به دنبال پیگرد قانونی متهمان این پرونده هستیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.