افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

برنامه دولت جدید برای حمایت از مادران باردار دارای فرزند تا 5 سال

  • کد خبر : 160559
برنامه دولت جدید برای حمایت از مادران باردار دارای فرزند تا 5 سال

به گزارش بازار، علیرضا عسگریان درباره برنامه دولت برای حمایت از مادران باردار گفت: بر اساس ماده 24 قانون حمایت از خانواده و جوانان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کند. همکاری با کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی […]

به گزارش بازار، علیرضا عسگریان درباره برنامه دولت برای حمایت از مادران باردار گفت: بر اساس ماده 24 قانون حمایت از خانواده و جوانان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کند. همکاری با کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای فرزند زیر پنج سال را شناسایی کرده اند. بر اساس آزمون جامع پشتیبانی و خدمات سبد غذایی بسته رایگان ارائه شد و خدمات پزشکی رایگان به صورت ماهانه به آنها اختصاص یافت.

وی گفت: برای حمایت از بخشی از هدف مادر جام، تفاهم نامه ای بین وزارت تعاون و بنیاد کرامت رضوی منعقد شد. در این راستا، مادران باردار و شیرده (دارای فرزندان زیر 2 سال) در دهک اول درآمدی در 8 استان با نرخ باروری زیر 2.5 درصد از جمله کهگلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، گلستان و فارس، دارای درآمد پایینی هستند. ، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و هرمزگان با هم سازگار هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مادران مشمول طرح حمایتی از حدود 22 هزار نفر دارای فرزند شیرده (زیر 2 سال) هستند که می توانند از سبد غذایی مصوب وزارت بهداشت تغذیه کنند. لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات، برای خرید ماهیانه 400000 تومان رایگان. برای مادران مشمول طرح پیامک ارسال خواهد شد.

عسگریان درباره زمان اجرای طرح مادران گفت: انشالله روز دوشنبه 13 دی ماه 1402 اعتبار از حساب سرپرست خانوار مادران برداشت می شود و از روز سه شنبه قابل استفاده و خرید است که این اعتبار تا 6 ماه به صورت ماهانه پرداخت شود. امکان خرید اقلام تایید شده در کلیه فروشگاه های قرارداد کالابرگ وجود دارد.

به گفته عسگریان، اگر خانواده ای شارژ اولیه را خریداری نکند، شارژ ماه بعد انجام نمی شود و فقط شارژ اولیه روی حساب باقی می ماند. همچنین با همکاری بنیاد پانزده خرداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در قالب این طرح بسته های بهداشتی و پوشاک رایگان را در اختیار این مادران قرار می دهد.

عسگریان همچنین درباره حمایت از کودکان زیر 5 سال در مناطق محروم بیان کرد: برنامه رفع سوءتغذیه در کودکان زیر 5 سال به منظور تامین امنیت غذایی کودکان به عنوان گروهی که کمترین صدایشان شنیده می شود، برای اولین بار در سال 1396 آغاز شد. دولت مردمی سیزدهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شد.

وی بیان کرد: از ابتدای بارداری و شکل گیری جنین تا پایان 5 سالگی (که در این زمان بیش از 90 درصد مغز کودک تشکیل می شود) فرصتی طلایی برای حمایت از کودکان با غذا است. اگر سوءتغذیه در این عصر طلایی برطرف نشود، آسیب شدید مغزی، ناتوانی و ادامه چرخه فقر و فقر بین نسلی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین گزارش، برای تحقق وعده‌های دولت سیزدهم، برای اولین بار ۱۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال برای اجرای «برنامه بازیابی سوءتغذیه کودکان» به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص یافته است.

معاون وزیر تعاون یادآور شد: در اجرای طرح حمایت از نوزادان، در گام اول به کودکان زیر پنج سال از طریق پایش شاخص های آنتروپومتریک کودک (اندازه گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی های رشد) در سلامت خدمات داده می شود. مراکز و خانه ها به منظور کاهش و حذف تغذیه (لاغری، کم وزن و کوتاه قد) پس از جمع آوری اطلاعات از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، توسط وزارت بهداشت شناسایی و 140 هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه به وزارت تعاون معرفی شدند. ، کار و رفاه اجتماعی و پس از بررسی صلاحیت خانوار 123578 کودک سوءتغذیه از خانواده های دهک های درآمدی 1 تا 7 از طریق آزمون جامع پایگاه اطلاعاتی بهزیستی ایران در برنامه رفع سوء تغذیه کودکان قرار گرفتند.

به گفته عسگریان، در مرحله دوم تعداد این کودکان به حدود 135 هزار کودک رسید که دهک های یک تا هفتم هستند.

ادامه، شمارش سرپرستان خانوارهای دارای کودکان سوءتغذیه زیر 5 سال در دهک های درآمدی یک تا هفت در قالب سبد غذایی حاوی اقلام مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل (16 فقره) برای دهک های درآمدی. یک تا پنج، یک میلیون تومان و برای دهک های درآمدی شش و هفت، ماهانه 600 هزار تومان اعتبار دریافت می شود که می توان از طریق فروشگاه های قرارداد کالاهای الکترونیکی اقلام مورد نظر را خریداری کرد.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: اقلام مصوب سبد کالا شامل لبنیات، پروتئین، غلات، حبوبات، آجیل، سبزیجات و میوه جات است. در صورتی که خانواری در مرحله اول جمع آوری خرید نکرده باشد، برای فاز بعدی شارژ نمی شود و فقط شارژ اولیه در حساب می ماند، بنابراین در این مرحله که دو ماه از اجرا می گذرد، خانوارهایی که تا روز شارژ با اعتبار خرید نکرده باشند، شارژ نمی شوند.

عسگریان همچنین خاطرنشان کرد: روز دوشنبه 13 دی ماه اعتبار فرزندان مشمول حساب سرپرست خانوار واریز می شود و همزمان به شماره تماس متصل به حساب سرپرستان پیامک ارسال می شود. خانوار و از روز سه شنبه 14 دی ماه 1402 قابل استفاده خواهد بود و خرید با پرداخت اعتبار انجام می شود.

وی ادامه داد: در این مدت دو مرحله وصول (2 برابر مبلغ مورد نظر بر اساس اندازه گیری) به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و برای استفاده از این شارژ اعتباری مهلت یک ماهه وجود دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=160559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.