افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

13 میلیون دلار کالا از کرمان به روسیه صادر شد

  • کد خبر : 160487
13 میلیون دلار کالا از کرمان به روسیه صادر شد

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سید مهدی طبیب زاده در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری های کرمان و روسیه اظهار داشت: روسیه اگرچه سید است اما در افکار عمومی و در گفتگوها یکی از شرکای استراتژیک ایران به شمار می رود، اما حجم مبادلات تجاری […]

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سید مهدی طبیب زاده در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری های کرمان و روسیه اظهار داشت: روسیه اگرچه سید است اما در افکار عمومی و در گفتگوها یکی از شرکای استراتژیک ایران به شمار می رود، اما حجم مبادلات تجاری با این کشور بسیار کم است و انتظارات چیز دیگری است.

وی ادامه داد: آیا باید بررسی شود که چرا حجم تجارت ایران با روسیه کم است و مشکلات کجاست؟ تولید کالاهای رقابتی، قدرت رقابت در این بازار، مسائل نقل و انتقال پول و… باید بررسی شود.

طبیب زاده تصریح کرد: به دنبال حل مشکلات ترانزیتی صادرات به روسیه از طریق اتاق ایران هستیم و به گفته سفیر ایران در روسیه، مشکلات پولی و بانکی نیز به زودی برطرف خواهد شد.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: بازار روسیه برای استان کرمان بسیار مهم است و باید تلاش شود تا سهم بیشتری از این بازار به دست آید.

وی گفت: اتاق کرمان در تلاش است تا در بهمن ماه سال جاری در نمایشگاه پراد اکسپو مسکو شرکت کند و مذاکرات برای توسعه همکاری ها را از آنجا آغاز کند.

افزایش 300 درصدی صادرات ایران به روسیه

سفیر ایران در مسکو گفت: پس از بحران اوکراین، ایران نقش محوری در روسیه پیدا کرده است، اما حجم تجارت به حدی گسترش نیافته که روابط عالی سیاسی برقرار کند.

کاظم جلالی افزود: طبیعتا صادرات ایران به روسیه از سال 2018 تا کنون 300 درصد رشد داشته و پیش بینی می شود تا پایان سال 2023 به 1.5 میلیارد دلار برسد.

وی دلایل عدم جهش چشمگیر مبادلات تجاری ایران با روسیه را برشمرد و گفت: عدم آگاهی کافی تجار دو طرف از توان صادراتی یکدیگر و مشکلات ترانزیت کالا از جمله کمبود 162 کیلومتر مسیر. راه آهن از رشت به آستارا و نبود جاده مناسب در نزدیکی مرز دو کشور که شامل ایران و روسیه می شود.

جلالی تصریح کرد: مشکلات نقل و انتقال پول و بانکی به دلیل بحث تحریم ها یکی دیگر از موانع توسعه تجارت با روسیه است که مذاکرات و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است و به زودی با سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: همچنین برای مذاکرات آتی موضوعات گمرکی مانند تجهیزات و امکانات الکترونیکی در نظر گرفته شده است که برخی از آنها نیاز به زیرساخت هایی دارد که گفته می شود تکمیل آن زمان بر است.

وی افزود: افزایش قیمت کامیون‌های باری، وجود کشتی‌ها در وضعیت نامناسب و نبود کشتی‌های امدادی نیز از دیگر کمبودهای توسعه تجارت با روسیه است.

جلالی در ادامه به توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: این قرارداد هفته آینده امضا می شود که بر اساس آن 87 درصد کالاهای صادراتی بدون عوارض گمرکی می شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان نگرانی ها و مشکلات خود در حوزه تجارت با روسیه پرداختند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=160487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.