افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
9

باداب سورت کجاست؟

  • کد خبر : 16010
باداب سورت کجاست؟

برای بسیاری از افراد، سفر به معنای کشف ناشناخته‌ها و کسب تجربه‌های جدید است. قدم زدن سواحل بکر، تماشای جنگل‌های مه‌آلود، رفتن از دیوارهای صخره‌ای یا رفتن در غارهای نمکی هرکدام نوبه خود می‌توان یک تجربه فراموش نشدنی نشدنی کرد. اگر سفر دارید یا ماجراجویی دارید، حتما باید خیلی را می‌شناسید و عکس‌های هم از […]

برای بسیاری از افراد، سفر به معنای کشف ناشناخته‌ها و کسب تجربه‌های جدید است. قدم زدن سواحل بکر، تماشای جنگل‌های مه‌آلود، رفتن از دیوارهای صخره‌ای یا رفتن در غارهای نمکی هرکدام نوبه خود می‌توان یک تجربه فراموش نشدنی نشدنی کرد. اگر سفر دارید یا ماجراجویی دارید، حتما باید خیلی را می‌شناسید و عکس‌های هم از آنها ثبت کرده‌اید. اما آیا نام باداب سورت به گوشتان خورده است؟ اصلا میدانید باداب سورت کجاست؟ برای پاسخ به این سوال با مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه شوید.

چشمه پلکانی باداب سورت یا پاموکاله ترکیه؟

گوشه‌ای را از یک دشت سرسبز پهن‌ه‌رنگ کنید، یک چشمه‌های رنگ‌آمیز را می‌بینید که از دو طرف زرشک وحشی و از بالا به جنگل‌های سوزنی سوزنی می‌رسند. پله‌های پایینی، آبی و سفید هستند و رو به بالا می‌رود، زرد، نارنجی، کرمی و قرمز خودش می‌گیرد. بازتاب نور سطح آب، نمایش شفاف و به آن بستر و تخت سنگ‌ رسوبی و حفره‌دار تراورتن است. مثل یک پالت رنگ سنگی که در دامنه البرز جا خوش کرده است.

از شگفتی‌های سورت این است که اگر به آب بزنید معتدلی دارد و آب حوضچه‌ها را با هم تفاوت دارند. مز شور و طرح ترش هستند. برای دیدن این منظره تماشایی و مسحور کننده نیازی نیست به پاموک اله ترکیه؛ چون چشمه باداب سورت از جاهای دیدنی مازندران در شمال کشور است. اگر مایل درباره این چشمه و راز رنگارنگ آن را بیشتر بدانید یا از نحوه سفر به این منطقه در آن اطلاعات کسب کنید با ما همراه همراه شوید.

ریشه‌یابی نام باداب سورت

باری که این نام به گوش می‌خورد شاید کمی نامتعارف به نظر برسد. کلمه باداب ترکیب دو واژه باد و آب است. در لغت، باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت و تندی است. زبان محلی، سورت معنی سوت نیز دارد. از نظر افراد محلی وجود دارند دلیل نامگذاری باداب سورت این است که در قسمتی از آب شور می‌زنید، گوش شما سوت و این به دلیل وجود حباب‌های موجود در آب است.

اما تشبیه دیگری که برای انتخاب نام چشمه های باداب سورت وجود دارد، کمی شاعرانهات . سورت را به رقص، و باداب سورت را به رقص باد و آب تشبیه کرده اند. به این دلیل که باد به هر سمتی که می‌زد، آب هم به همان سمت می‌رود و روی پلکارن ج.

ویژگی های چشمه باداب سورت

چشمه های باداب سورت در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در دامنه سرسبز البزر قرار دارند. اطراف آن پوشیده از درختچه‌های زرشک است و قسمت‌های بالاتر، جنگل‌های سوزنی به چشم. این چشمه در دامنه کوهستان واقع شده و از جنس سنگهای رسوبی که در گذر زمان به شکل و حوضچه شکل گرفته است.

چشمه‌ها از زمین می‌جوشند اما دلیل به‌وجود آمدن این پلکان رنگین کمانی چیست؟ یکی از این چشمه‌هاست که، سنگ‌ها و مواد معدنی موجود باعث می‌شوند تا رنگ و طعم آب در حوضچه‌های مختلف متفاوت باشد. حوضچه‌های پایین سورت بسیار مفید و شور هستند حوضچه‌های بالایی که رسوب قرمز و نارنجی هستند و طعم ترش دارند.

چشمه رنگارنگ باداب سورت

چشمه‌های باداب که به نوعی ژئوپارک است، چند سال گذشته، تحت میراث فرهنگی و محیط زیست قرار گرفته است. سازمان میراث در سال ۱۳۸۷ پس از کوه، باداب سورت را به دومین میراث طبیعی ایران در فهرست ملی ایران ثبت کرد. همچنین، از سال 1393 برای محافظت از حریم این چشمه، حفاظتی برای آن تعیین می شود.

روش های دسترسی به باداب سورت

از توصیف زیبایی‌های باداب سورت که بگذریم اولین سوال این است که چشمه های باداب سورت کجاست؟ و چگونه می توانم به چشمه سورت برویم؟ راه ساده ای است که در نقشه گوگل آن را پیدا کنید و از مسیری که می خواهید به آن نشان دهید. مثلا:

۱-می‌توان از جاده کیاسر به ساری مراجعه کرد. سپس از چهاردانگه که در جنوب ساری شده است، وارد دهستان پشت‌کوه شده و از آنجا به روستای ارست مراجعه کنید. بعد به سمت روستای مال‌خواست حرکت کنید. در مسیر حدفاصل این دو روستا به باداب سورت می‌رسید.

۲-راه این است که از سمت سمنان به ارست بروید، از مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله و تلگرام بگذرید تا به روستای ارست بروید و سپس به این چشمه‌های زیبای زیبا بروید.

بهترین زمان بازدید از چشمه های باداب سورت

باداب سورت از جاهای دیدنی ساری است که از دیدنش سیر نمی‌شوید و در تمام فصول سال می‌توانم از زیبایی آن لذت ببرم. اگر گرمای را دوست دارید و تابش مستقیم شما را اذیت نمی‌کند، تابستان تماشای این چشمه را ببینید. مطمئن باشید که در این فصل گرم، کمی سطح آب پایین‌تر است. برعکس، پاییز و زمستان چشمه‌ها پرآب هستند قرمزی آنها بیشتر است اما دلیل سردی هوا و بارندگی باید مسیر بیشتری را رعایت کنید. بهترین زمان سفر به باداب سورت، فصل بهار است. زمین سرسبز چشمه‌ها پرآب و هوا مطبوع و لذت بردن از این ماجرا را شما دوچندان می‌کند.

باداب سورت در بهار

نکات مهم برای بازدید از چشمه های باداب سورت

اگر تجربه رفتن به جاهای بکر را باید بدانید که معمولا مسیر آسفالت شده و همواری. این قضیه باداب سورت نیز صدق می‌کند از چند کیلومتر مانده به چشمه وارد مسیر خاکی شوید. برای بازدید از این منطقه باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اول از همه، برای ثبت دیدنی‌های چشمه سورت، دوربین عکاسی را فراموش نکنید که قطعه پشیمان می‌شوید. همچنین حتما و خوراکی با خودتان به همراه باشید امانگاه‌ها را با نگاه دارید و در سطل‌هایی که محل قرار دارند، بریزید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که این حوضچه‌های رسوبی سال‌ها را تشکیل می‌دهند که اسرار داده شده است. بنابراین وارد چشمه و محدوده حوضچه‌ها نشوید و لبه آنها راه نورید شد. همچنین باید بدانید که حیوانات خانگی به این محل ممنوع است. علاوه بر این اگر در فصل سرد به این منطقه می‌کنید، حتماً لباس و مناسب با خود به همراه باشید زیرا آتش در این محدوده مجاز نیست.

اگر بخواهید در آن حوالی یا در اقامتگاه و هتل در باداب هستید، می‌توانید از اقامتگاه‌های روستاهای مجاور استفاده کنید. همچنین، این نکته توجه داشته باشید که در نور روز لذت‌بخش‌تر و زیبایی آن در هنگام غروب خورشید اوج می‌رسد. به علاوه برای اینکه یک دل سیر باداب را تماشا کنید و در آن به گشت و گذار بپردازید ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

دیدنی های چشمه باداب سورت

می‌توان پیش از رفتن به چشمه‌های باداب سورت، از روستای تاریخی اروست ببینید. این روستای تاریخی و زیبا، محله قدیمی دارد و وسعت آن زیاد است. گفته می‌شود در گذشته یک محله زرتشتی به نام لنگه در آن وجود داشت اهالی‌اش برای عبادت، با و رسوم خاصیت، به باداب سورت سورت. علاوه بر این، اطراف باداب سورت دشت سرسبزی از بوته‌های زرشک وحشی است که در آن حال و هوای می‌زند.

مکان های مشابه باداب سورت در جهان

تنها تعداد انگشتان از این پدیده طبیعی در دنیا وجود دارد. باداب سورت دوم چشمه آب شور ثبت شده در جهان است. اولین چشمه، پاموکاله در دنیزلی ترکیه است. به پاموکاله قلعه پنبه‌ای هم می‌گویند که دلیل آن بافت سفید و نمکی تخت چشمه اسفید است. اما آنچه باداب سورت را متمایز می کند، حوضچه های رنگی آن می شود. از دیگر مکانهای مشابه باداب سورت ساری می‌ به مطبق سفید و صورتی در نیوزلند، یلو استون یا سنگ در آمریکا، هیرو ال آگوارا مکزیک، باگنی سان فلیپو در ایتالیا و بایشوایتای در چین را به نام.

مشابه باداب سورت در آمریکا

باداب سورت، شگفتی طبیعت در مازندران

ایران زیبای ما برای دیدنی های شگفت انگیز است. از جنگل‌های شمال، تا سواحل مرجانی جنوب از شن‌زارهای کویر و آسمان، تا مناطق سردسیر کوهستانی همه از مکان‌های دیدنی هستند. برای بسیاری از این مکان‌ها نیازی به هزینه‌های آزاد نیست، تنها روزی که لازم است، کوله‌پشتی و وسایلی است که ما را می‌رویم. در واقع باید اهل سفر و ماجراجو باشید. شما از مکانهای بکر و کمتر دیده شده کشورمان، چه جاهایی را میشناسید؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک گذاشتن.

نوشته باداب سورت کجاست؟ اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.