افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

کتاب عجیبی که 100 سال پیش آینده را به درستی پیش بینی می کرد

  • کد خبر : 158551
کتاب عجیبی که 100 سال پیش آینده را به درستی پیش بینی می کرد

غزل زیاری: کتاب Daedalus (Daedalus) که کمتر از 100 صفحه است، مانند یک گشت و گذار شگفت انگیز در تمام علوم است که در آن همه چیز مربوط به آینده، از تولید مثل انسان گرفته تا تولید انرژی، پیش بینی شده است. در آن زمان، این کتاب با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و طبیعتاً یکی […]

غزل زیاری: کتاب Daedalus (Daedalus) که کمتر از 100 صفحه است، مانند یک گشت و گذار شگفت انگیز در تمام علوم است که در آن همه چیز مربوط به آینده، از تولید مثل انسان گرفته تا تولید انرژی، پیش بینی شده است. در آن زمان، این کتاب با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و طبیعتاً یکی از اولین آثار ارتباط علمی بود که توسط بسیاری از مردم خوانده شد و تأثیر فرهنگی گسترده‌ای در میان دانشمندان، نویسندگان، هنرمندان، فعالان و حتی سیاستمداران بزرگی مانند وینستون چرچیل داشت.

بیشتر بخوانید:

پس از موفقیت کتاب Daedalus، کیگان پل، ویراستار این کتاب، بیش از 100 کتاب دیگر درباره آینده هر چیزی در مجموعه‌ای به نام «امروز و فردا» منتشر کرد. در اوایل دهه 1930، تعدادی از نویسندگان، متفکران و روشنفکران آینده علم و فناوری و تعدادی از مسائل دیگر، از زنان و مذهب و لباس گرفته تا آینده طنز، عدالت، سانسور، اوقات فراغت، خواب، الکل و حتی فحش دادن ; هر چیزی که به نظر می رسید جایی در آینده دارد.

اکنون در صدمین سالگرد انتشار کتاب «دیدالوس» از آثار تأثیرگذار این نویسندگان و ایده های بلندپروازانه مجموعه کتاب «امروز و فردا» چه می توان آموخت؟

راهی که با Daedalus آغاز شد

دایدالوس هالدن بر اساس مقاله ای بود که او در فوریه 1923 به یک گروه بحث به نام بدعت گذاران در کمبریج ارائه کرد، هدف از آن دعوت از سخنرانان بزرگ مترقی مانند ویرجینیا وولف بود.

در زمانی که نظریه نسبیت و اکتشافات در مورد ساختار اتم ها رایج بود، هالدان فکر می کرد که گام های نظری بزرگی در فیزیک برداشته شده است و ممکن است جهان آینده تا حد زیادی به مهندسی وابسته باشد.. او می دانست که واکنش های هسته ای می تواند انرژی زیادی آزاد کند. اما ایده یک واکنش زنجیره ای هنوز شکل نگرفته بود و او نمی توانست تصور کند چگونه بشریت می تواند واکنش ها را کنترل کند و فکر می کرد که ما انسان ها احتمالا خودمان را منفجر خواهیم کرد.

تحولات آینده، از جمله بمب اتمی، راکتورهای هسته ای، نظریه های سیاهچاله و نظریه ریسمان، دقیقاً نقاط کور داستان هالدن بودند. اما به خاطر داشته باشید که تاریخچه پیش‌بینی مملو از خطاهایی از این دست است، و حتی اگر درست باشد، به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم از طرز تفکر هالدان درباره آینده درس بگیریم.

از سوی دیگر، اعتماد به نفس زیاد هالدن چیزی بود که چشمان او را به آینده باز کرد. به عنوان یک بیوشیمی، او فکر می کرد که زیست شناسی جایی است که جالب ترین پیشرفت ها در حال وقوع است و بر اساس این ایده ها نوشت.

پیش بینی هالدان در Daedalus

هالدان با تصور اینکه انسان ها یاد می گیرند در تکامل دخالت کنند، دنیایی از تنوع ژنتیکی را تصور کرد که در آن زندگی می کنیم. اما این شگفت‌انگیزترین پیش‌بینی بود که در کتاب Daedalus انجام شد. که در این کتاب پیش‌بینی‌های خیره‌کننده‌ای از دنیای امروز ما ارائه می‌کند: انرژی باد، حمل و نقل و ارتباطات، درمان جایگزینی هورمون، و حتی فجایع محیطی. گیاهانی که برای احیای بیابان ها رشد می کنند و به طور اتفاقی وارد دریاها می شوند و آنها را ارغوانی می کنند.

یکی از پیش‌بینی‌هایی که توجه خوانندگان را چه در آن زمان و چه در حال حاضر به خود جلب کرد، چیزی بود که هالدان آن را “اکتوژنز” نامید: تصور جنین انسان در خارج از بدن، در ماشین‌ها یا رحم مصنوعی… در سال 1923، این رویداد به عنوان یک اتفاق در نظر گرفته شد. داستان علمی تخیلی، و ممکن است هنوز هم برای بسیاری باشد. اما در سال 2017 اعلام شد که رحم مصنوعی برای پرورش نوزادان نارس طراحی شده است و این دستگاه با موفقیت بر روی نوزادان نارس گوسفند آزمایش شد. اولین نوزاد نارس هشت ساله در Daedalus در سال 1951 به دنیا آمد. در آن زمان هالدان همچنین می دانست که دیر یا زود شاهد اتفاقات مشابهی خواهیم بود.

ایده هالدن برای انتخاب نام برای کتابش بعداً به علامت تجاری مجموعه کتاب های امروز و فردا تبدیل شد. نامی کلاسیک یا اسطوره ای که موضوع را به صورت نمادین مطرح می کند.

وارد خانواده راسل شوید.

پس از آن بود که بدعت گذاران کمبریج به سراغ عناوین دیگری رفتند. سازمان دهنده این گروه شخصی به نام سی کی اوگدن بود که هالدن را به کیگان پل معرفی کرد. او به دوست فیلسوفش برتراند راسل پیشنهاد کرد که پاسخی به ددالوس بنویسد.

ایکاروس (یا آینده علم) شاهکار برتراند راسل بود که در فوریه 1924 با دیدگاه بدبینانه تری نسبت به پیشرفت علمی منتشر شد. راسل در این کتاب هشدار داد که از علم برای افزایش شادی انسان استفاده نمی شود، بلکه برای ارتقای منافع قدرتمندان استفاده می شود.

پیش بینی هایی که اکثرا به حقیقت پیوست

ددالوس و ایکاریوس برای مورخان علم شناخته شده باقی ماندند. در غیر این صورت، مجموعه کتاب های امروز و فردا باید تا زمان انتشار مجدد آن در سال 2008 به فراموشی سپرده می شد. اکنون در آن زمان توصیف شده در آینده هستیم و این داستان ها برای ما بسیار جذاب تر است. اگرچه جدیدترین گجت ها قرار بود زندگی ما را متحول کنند، اما به ندرت وارد خانه های ما شده اند.

داستان های امروز و فردا بر ابزار تمرکز نکرده اند. باید در نظر گرفت که تعداد محدودی از پیش‌بینی‌های موجود در این کتاب اشتباه بوده است.. الیور استوارت، نویسنده کتاب Aulus (1927)، پیش بینی کرد که هلیکوپترها فقط برای پروازهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه اولین نمونه های اولیه هلیکوپتر در دهه 1920 چندان کاربردی به نظر نمی رسید.

Screenshot_2023-12-19-13-03-37-582_com.android.chrome.jpg

این سری از کتاب‌ها عمدتاً به تفاوت‌هایی می‌پردازند که فناوری‌های جدید و پیکربندی‌های اجتماعی جدید می‌توانند در زندگی روزمره مردم ایجاد کنند و هدف آن چندان پیش‌بینی نیست. البته گاهی در این کتاب ها، ابداعات خاصی با تاریخ های خاصی همراه است، مانند داستان اکتوژنز که هالدان به آن اشاره کرده است. اما مهم این است که یک احتمال را در نظر بگیرید و با آن روبرو شوید.

فلسفه این داستان ها بر این اساس است که اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند باید ایده های خوبی برای آینده استخراج کرد و بهترین راه برای بررسی خوب بودن یا نبودن یک ایده انجام یک آزمایش فکری است.: دنیایی را تصور کنید که ایده در آن اجرا می شود و آثار و پیامدهای احتمالی آن را کشف کنید.

نویسنده ای به نام اچ جی ولز پیشگام ایده پیش بینی آینده در کتاب های غیرداستانی بود و البته داستان های علمی تخیلی نیز نوشت. او این موارد احتمالی را نامید و ایده او این بود که یک فناوری و روند اجتماعی در حال ظهور را در نظر بگیرد و تصور کند که چگونه می توانند توسعه یابند.

دیگر کتاب های مجموعه «امروز و فردا».

کتاب امروز و فردا چاپ جدیدی برای نسل پس از جنگ و تلاش جمعی بزرگی بود که آینده را به پروژه ای برای همه تبدیل کرد. نسخه ای از مجموعه کتاب های امروز و فردا که احتمالات آینده را توصیف می کند، جهان، گوشت و شیطان نام داشت که در سال 1929 توسط جی.

در آن زمان ماشین ها و ماشین های دیگر به صورت تولید انبوه وارد بازار شده بودند و بسیاری از نویسندگان این سری کتاب ها تصور می کردند که بشریت با ترکیب بدنه و تکنولوژی پیشرفت کرده است. اگرچه برنال چیزهای زیادی فراتر از اینها دید. در هر یک از سه بخش کتابش، او تلاش کرد تحولات احتمالی را تصور کند که به بشریت اجازه می‌دهد از محدودیت‌هایش فراتر رود.اراده شما فراتر خواهد رفت.

در بخش “جهان” بحث شد که چگونه مردم می توانند به سیارات دیگر در فضا سفر کنند. به خصوص زمانی که منابع زمین در حال اتمام است. برنال می‌دانست که بدون ترفندهای علمی تخیلی، پیمودن مسافت‌های وسیع فضا برای سال‌ها و حتی نسل‌ها ممکن نیست. “بالون ها و سیارات” برنال از آن زمان الهام بخش نویسندگان داستان های علمی تخیلی بوده است. بخش «جسمی» کتاب او بیشتر رویایی و آزاردهنده است. محدودیت ها در اینجا توانایی های ما و امید به زندگی ما هستند. در شرایطی که هالدان مسئولیت بارداری را به ماشین‌ها نسبت داد، آزمایشگاه فکری برنال یک انسان بالغ را در داخل دستگاه قرار داد و بدن را با دستگاهی جایگزین کرد که می‌تواند مغز را برای مدت طولانی‌تری زنده نگه دارد.

این اجسام مکانیکی قدرت و سرعت انسان را افزایش داده اند و در عین حال امکاناتی را برای گسترش حواس ما فراهم می کنند. برای مثال، اگر بتوان مغز را به چشم یا گوش مصنوعی متصل کرد، می‌توان صداهایی خارج از محدوده فرکانس شنوایی خود را شنید یا نور مادون قرمز و فرابنفش را دید.

در یکی از آن لحظات دید کور با استانداردهای بالای خود، او پیشنهاد کرد که می توان آن را مستقیماً به رادیو متصل کرد. در آن زمان، در سال 1929، تلویزیون یک پدیده جدید بود. ممکن است فکر کنید که برنال یک اتصال بی سیم مستقیم را تصور می کرد، اما او فکر می کرد که انسان های آینده مستقیماً با یکدیگر ارتباط خواهند داشت. بیش از یک دهه قبل از ساخت اولین کامپیوتر الکترونیکی، او چیزی شبیه اینترنت را در ذهن داشت. نه اینترنت اشیا، بلکه اینترنت ذهن ها.

می توان گفت که ایده های معاصر کاشت تراشه های کامپیوتری در مغز به نوعی به این معنی است که فناوری در تلاش است تا با ایده های پیشگام دهه 1920 برسد. البته برنال به این ایده ها علاقه مند بود و او به این ایده ها فکر نمی کرد. تجاری سازی.

در کنار همه این دیدگاه های جالب، مجموعه امروز و فردا گنجینه ای از نوشته های فوق العاده در طیف گسترده ای از موضوعات است. در مورد معماری، کیهان شناسی، پرواز، فیزیک و دنیای بی سیم و … که هر کدام شگفت انگیز هستند. به عنوان مثال، Que Vadimus که در سال 1925 توسط فیزیکدان EE Fournier D’Albe نوشته شده است، به پیشرفت تمدنی می پردازد که به طور شگفت انگیزی از نظر فناوری و ارتباطات پیشرفته است. در کتاب Euterpe که در سال 1926 توسط کتابداری به نام لیونل مک کالوین نوشته شد، او تحلیل کرد که چگونه بازتولید مکانیکی (به ویژه ضبط موسیقی) بر تعامل ما با هنر تأثیر می گذارد.

امروز وقتی به آینده می نگریم، نگاه محدودی به آینده فناوری، آب و هوا و اشتغال داریم. آنچه این مجموعه از کتاب ها را جالب و هیجان انگیز می کند این است که گستردگی، جاه طلبی و تمایل آنها به تصور آینده و بعید ترین احتمالات چقدر جالب بوده است.

بیشتر بخوانید:

آبنما: بی بی سی

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=158551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.