افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
8

میدان نقش جهان اصفهان | لذت تماشای تاریخ!

  • کد خبر : 15850
میدان نقش جهان اصفهان |  لذت تماشای تاریخ!

اصفهان است و میدان نقش جهانش! میدانی بزرگ با حال و هوای خاص که هیچ جای دیگری آن را تجربه نمی کند. می‌گویند هر شهری عطر خاص خودش را دارد. رایحه اصیل اصفهان را هم می‌توان در میدان نقش جهان نفس کشید. جالب است که این میدان اولین آثار است که به ثبت جهانی هم […]

اصفهان است و میدان نقش جهانش! میدانی بزرگ با حال و هوای خاص که هیچ جای دیگری آن را تجربه نمی کند. می‌گویند هر شهری عطر خاص خودش را دارد. رایحه اصیل اصفهان را هم می‌توان در میدان نقش جهان نفس کشید. جالب است که این میدان اولین آثار است که به ثبت جهانی هم رسیده است. برای آشنایی با میدان نقش جهان اصفهان، با ما در مجله گردشگری اسمارتک نیوز سوار بر خیال، همقدم شوید تا گوشه گوشه این میدان زیبا را قدیم تا به حال، با هم بگردیم.

ارزانترین بلیط هواپیما اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان کجاست؟

نقش جهان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های ایران و اصفهان است. در طول دوره های مختلف، این میدان اسامی داشته است. در دوره به آن میدان شاه می‌گفتند و در کنار نام نقش جهان آن را به میدان امام هم می‌شناسند. نقش جهان، مرکز خود اصفهان می‌شود و یک مجموعه کامل تاریخی به شماره مو. وسعت نقش از میدان سرخ مسکو و سلطنتی بروکسل بیشتر و نظر از میدان کنکورد پاریس، کهنتر است. این میدان میدان تیان آمن پکن به عنوان دومین میدان بزرگ دنیا بعد از میو،.

شکل ظاهری این میدان انتظار، مستطیلی است و بیشتر از ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض عرض است. سبک معماری میدان بسیار مشابه میادین معروف به میدان امیر چخماق یزد و شاه و میدان صاحب آباد قزوین است. دورتادور این با ۲۰۰ حجره دو طبقه‌ای پوشیده و اطراف آن را بناها آثار تاریخی مختلف دیگری پر کرده‌اند. قبل و در مطلب جاذبه های تاریخی اصفهان درباره این آثار برایتان گفته‌ایم؛ مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

درباره میدان نقش جهان | تاریخچه

جایی که آن را میدان نقش جهان می‌نامیم قبلا باغی بزرگ است که آن را کوشک می‌نامیده‌اند. در این، بناهایی وجود داشت که از آق قویونلو و قراقویونلوها مانده بود و جشن‌های بزرگ و مهم در آن برگزار می‌شد. زمانی که به قدرت رسیدند و اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند این شهر را وارد عصر از شکوفایی کردند. در راستا و آبادانی اصفهان، شاه صفوی در سال ۱۰۱ دستور داد میدان نقش جهان در اصفهان بسازند.

ساخت این میدان و سازه های اطرافش در سال 1025 قمری به پایان رسید. سپس طراحی بناهای میدان آغاز و تا زمان حکومت شاه عباس دوم طول کشید. شکوه اولیه جهان، درست در زمان حکومت آخرین صفوی و با خشک شدن اطراف میدان و در نهایت حمله اشرف افغان به اصفهان از بین بین. این میدان دوران قاجار هم مورد تخریب قرار گرفت و عمارت‌هایی مثل عمارت نقارخانه نیز این دروه نابود شدند.

تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان

در دوره پهلوی، حجره‌ها و بناهای تاریخی در نقش جهان مورد ترمیم قرار می‌گیرد و باز هم می‌شود و به این میدان بازگشت. نام این دوره پهلوی اول و در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار تاریخی قرار گرفت و در سال ۱۳۵۸ فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

میدان نقش اصفهان که با بازاری دو طبقه شده است، به سبک معماری دوره ساخته شده است. این میدان برای تجارت بازرگانان بوده و هنگام، زمانی که همهمه و بازار محو می‌شد، این میدان برای هنرنمایی شعبده بازها، آکروبات بازها و تماشاچیان کنجکاو کنجکاو و مشتاق تبدیل می‌شوند. دیگر رویدادهای ایرانیان مانند مراسم عید نوروز و چوگان نیز در میدان نقش جهان برگزار می شود.

جاهای دیدنی میدان نقش جهان اصفهان

علاوه بر این بر میدان نقش جهان که بی‌نهایت و باشکوه است، از تفریحات جاذبه‌های اطراف آن نیز نباید غافل شود. با سرزدن این میدان، می‌توان کافه و رستوران‌گردی و درشکه‌های سواری و از جاذبه‌های اطراف آن را که از یکی از دیدنی‌هایتر و جذاب‌تر هستند، هم بازدید کنید. مثلا:

فضای میدان نقش جهان

میدان نقش، فضای بزرگ دارد که در میانه‌اش، حوضی بسیار بزرگ فواره‌هایی متفاوت و خاص گرفته‌شده است. اگر به سفر کنید یا عکس میدان اصفهان را با دقت کنید، متوجه می شوید که از طریق هر کدام از گذرگاه های این میدان می توانید به بخش های اصلی اصلی شهر دسترسی پیدا کنید.

در دو میدان، بناهای مذهبی و مساجد در ضلع دیگر آن، کاخ معروف و ورودی بازار اصفهان قرار دارد. برای خرید بازار گردی می‌توانید به غرفه‌ها و فروشگاه‌های میدانی سر بزنید یا برای حل کردن، روی نیمکت‌های میدان بنشینید و بنشینید. کمی حفظ کنید. برای رزرو هتل در اصفهان هم پیشنهاد هتل های نزدیک به میدان نقش را انتخاب کنید تا به جاذبه ها بهتری داشته باشید.

میدان نقش جهان 1

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ الله یکی از معروفترین مساجد و ایران در میان گردشگران ایرانی و خارجی. کاشی کاری ها و تزئینات شگفت انگیز این مسجد، آن را از هر سازه دیگری متمایز می کند مسجد شیخ لطف الله، چهار قرن پیش و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این مسجد مدت‌ها مخصوص شاه عباس و خانواده‌اش و کسی جز آنها، ورود به این مسجد را نداشت.

زیباترین و گنبد جهان، متعلق به مسجد شیخ الله است و طاووسی که مرکز داخلی گنبد آن طراحی شده است، شاهکاری بی‌نظیر در این بنا می‌باشد. پرهای این طاووس، توسط نور تشکیل شده و به وسیله طاق بالای ورودی مسجد، تکمیل ش. این مسجد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد امام اصفهان

گنبد و مسجد امام یا همان مسجد شاه یکی از اولین مناظری هستند در میدان نقش جهان، به چشم می‌آید. مسجد بزرگ که آن را به نام مسجد می شناسیم، نه تنها از معروف ترین مساجد و های تاریخی اصفهان است، بلکه نامش در میان مهم جاذبه های ایران ایران هم به چشم چشم چشم است. مسجد امام در سال ۱۰۲۰ هجری و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. مهم ترین ویژگی مسجد، معماری خاص، نماها، کتیبه های آن، کاشی و تزئینات و حوض زیبای آن است.

مسجد امام اصفهان

کاخ عالی قاپو

در ضلع غربی میدان نقش جهان، ساختمانی خاص و متفاوت قرار گرفته شده که کاخ عالی قاپو نام . این کاخ بین سالهای ۹۷۳ تا ۹۷۷ هجری و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. ارتفاع عمارت عالی قاپو، 48 متر است و در مجموع، شش طبقه با پله های مارپیچی دارد. طبقه آخر قاپو اصفهان، جایی که گچبری های موسیقی، چشم هایتان را خود خیره می کند، حال و هوایی دارد. این گچ‌بری‌ها، هنر دست رضا عباسی، هنرمند معروف عصر صفوی هستند.

عالی قاپو

سردر قیصریه

یکی از دیگر بناهای اطراف میدان نقش جهان، سردر قیصریه، ورودی بازار قیصریه است. این سازه مثل بسیاری از دیگر بناهای ساخته شده اصفهان، از دوره به یادگار مانده و بعد از قرن‌ها، هنوز هم سالم و سلامت است. . طبقه سوم که تخریب شد، به نقاره خانه داشت و از آن، به مردم مختلف اعلام می‌شد. پزشک سردر، دارای یک دروازه اصلی، حوض و چهار در فرعی که در بالای آن، نقاشی‌هایی از رضا عباسی، ساعت قلعه پرتغالی‌ها و ناقوس دیر هرمز هرمز قرار می‌گیرد.

سردر قیصریه

توحیدخانه

در پشت عالی قاپو، ساختمانی به نام قرار دارد که قبلا در زندان و مطبخ کاخ استفاده می‌شد. البته این در دوره شاه عباس اول کاربری متفاوتی داشت و خلیفه الخلفا پیشوای صوفیان، در آن مستقر بود. قبل از دوره قاجار، توحیدخانه قداست خاصی داشت هرگاه عدالتخواهان اعتراضی داشت، این محل اعتصاب می‌کردند؛ همچنین، کسی حق ندارد با سلاح وارد این ساختمان شود. جلسه عمارت توحیدخانه در حیاط دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان قرار دارد.

توحیدخانه

دروازه های چوگان

ستون‌های کوتاه سنگی که در قسمت جنوبی و نقش جهان قرار گرفته‌اند، های چوگان هستند. محبوب شد. در این، ورزشکاران اسب‌سوار برای برنده شدن دسته‌های چوبی، توپ را در حریف کنند. میدان چوگان جهان، محیطی به مساحت ۸۳۵۰۰ مربع بوده و الگوی ساخت از زمین های چوگان معروف دنیا قرار دارد. به تازگی، سالانه بازی های چوگان به صورت نمادین برگزار می شود.

میدان چوگان اصفهان

امکانات تفریحی میدان نقش جهان

فارغ از هویت تاریخی میدان نقش جهان، می‌توانم اوقاتی خوب و خوش را در این میدارن تجک. برای بازار و خرید سوغاتی های اصیل اصفهان به مغازه‌های اطراف میدان سر و برای کافه‌گردی، راهی کافه‌های دور شوید. همچنین، کالسکه‌سواری کنید و در یکی از اصفهان، خوشمزه‌ترین بریانی عمرتان را. راستی، که گذرتان به این بهشت ​​و تاریخی افتاد، تا عکس یادگاری بگیرید و زمان خاطره‌انگیز تکرارنشدنی خود را ثبت کنید.

تفریح ​​در میدان نقش جهان

روش های دسترسی به میدان نقش جهان

برای رفتن به میدان نقش جهان، از خیابان سپه در غرب و از خیابان حافظ از سمت شرق به سمت آن بروید. خیابان استانداری و کوچه پشت مطبخ هم دسترسی به میدان نقش جهان دارند. می‌توان از این خیابان‌ها، به میدان نقش جهان برسید. همچنین، داشته باشید که خیابان سپه از پرترد اصفهان است و پارکینگ های زیادی. در نتیجه، اگر با خودرو شخصی‌تان به این میدان می‌روید، نگران جای پارک نباشید.

میدان نقش به صورت ۲۴ ساعت به روی باز است، اما پیشنهادی که قبل از غروب خورشید از آن دارید. در این زمان می‌توان زیباترین عکس‌ها را از گنبد مساجد میدان بیندازید. زمان و بازدید از کاخ عالی قاپو بین ساعات تا ۱۸ :۳۰ است ساعت بازدید از مساجد میدان نقش نیز به برنامه عبادتی آن‌ها می‌خواهد.

آدرس میدان نقش جهان اصفهان روی نقشه گوگل

در میدان نقش جهان کجا غذا بخوریم؟

یکی از دانستنی های میدان نقش جهان، با رستوران های آن تا هوس غذای محلی به سرتان می تواند گزینه مناسبی را پیدا کنید. اغراق نیست اگر بگویم که بهترین رستورانهای اصفهان همگی در اطراف این میدان گردم هم آ. می‌توانید به کافه آزادگان (قهوه خانه چاه حاج میرزا) که از بهترین هتل‌ها به شماره می‌آید و خوردن غذاهای محلی آن لذت می‌برید.

علاوه بر منوی غذای کافه آزادگان، طراحی داخلی آن همه گردشگران را به خود جذب می‌کنند کافه بستنی و کافه روزگار هم برای لذت بردن از طعم غذاهای ایرانی مکان‌های مناسبی هس. برای لذت بردن از طعم قهوه و دسرهای اصفهان هم می توانید به کافه لفت (کافب44) سری بزنید.

نقش جهان، هویت جهانی اصفهان

میدان نقش جهان، بخشی از هویت اصفهان است. اگر روزی خواستید تنها یک نام را به عنوان نماینده از اصالت و خاص بودن اصفهالن مثن صفهالن میدان نقش جهان، این اثر جهانی، بهترین گزینه برای شماست. در این مطلب، در مورد میدان نقش جهان، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم. اگر می‌خواهید به نصف جهان سفر کنید، همین حالا بلیط هواپیما اصفهان را از اسمارتک نیوز بخرید و خودتان را به این شهر تاریخی و زیبا برسانید.

در انتها به ما توضیح می دهیم که توصیف و حس شما از حضور در میدان نقش جهان چیست؟ تجربه و خود را با ما درمیان نظرات.

نوشته میدان نقش جهان اصفهان | لذت تماشای تاریخ! اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=15850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.