افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

چگونه بفهمم فرزندم در حال بازی است؟ دلیل، نشانه ها و راه های مقابله با آن.

  • کد خبر : 158219
چگونه بفهمم فرزندم در حال بازی است؟  دلیل، نشانه ها و راه های مقابله با آن.

به عنوان یک والدین یا مربی، گاهی اوقات ممکن است احساس کنید فرزندتان با شما بازی می کند. در این صورت کودک سعی خواهد کرد با رفتارهای فریبنده احساسات خود را وادار به انجام آنچه می خواهد کند. ممکن است در این موقعیت احساس ناامیدی و عصبانیت کنید، اما اگر از این رفتار آگاه باشید، […]

به عنوان یک والدین یا مربی، گاهی اوقات ممکن است احساس کنید فرزندتان با شما بازی می کند. در این صورت کودک سعی خواهد کرد با رفتارهای فریبنده احساسات خود را وادار به انجام آنچه می خواهد کند. ممکن است در این موقعیت احساس ناامیدی و عصبانیت کنید، اما اگر از این رفتار آگاه باشید، بهتر می توانید از پس این موقعیت برآیید. در این مقاله ابتدا درباره دلایل و نشانه های رفتار فریبنده کودک صحبت می کنیم و سپس راه هایی برای رفع آن ارائه می دهیم.

چرا پسرم با من بازی می کند؟

بچه ها از 15 ماهگی به بعد می توانند با گریه با والدین خود بازی کنند، زیرا می دانند که با این کار والدین به سراغ آنها می آیند. در واقع کودک با پرورش ویژگی های خود خدمتی، یادگیری اجتماعی و تاب آوری این ویژگی را کسب می کند. برخی از دلایلی که باعث می شود کودک بازی کند عبارتند از:

  • برای رسیدن به خواسته های خود
  • می تواند دیگران را تحت سلطه خود درآورد.
  • بتواند حمایت دیگران را جلب کند.
  • پاداشی بگیرید که نمی توانید کسب کنید
  • برای فرار از مجازات
  • او به توجه دیگران نیاز دارد، اما آنها آن را ابراز نمی کنند.
  • شما قبلا این کار را انجام داده اید و می دانید که این کار مثمر ثمر است.

نشانه هایی که نشان می دهد کودکی با شما بازی می کند

نشانه هایی که نشان می دهد کودک با شما بازی می کند چندان واضح نیست. با این حال، برخی از علائم رایج وجود دارد که ممکن است به این معنی باشد که کودک شما را فریب می دهد و سعی می کند با شما بازی کند. در ادامه این علائم را خواهید خواند.

1. واکنش های هیجانی شدید.

برخی از کودکان تحمل شنیدن را ندارند. اگر آرزوی آنها را برآورده نکنید، عصبانی می شوند و نمی توانند احساسات خود را کنترل کنند. این موضوع واکنش های شدیدی مانند لجبازی، بی ادبی و گریه را برمی انگیزد. در چنین مواقعی، والدین کودک را تنبیه می کنند یا او را مجبور می کنند تا کاری را که می خواهد انجام دهد.

2. خنده و بد خلقی

کودکی که برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهد فریاد می‌زند، خود را کف فروشگاه اسباب‌بازی فروشی می‌اندازد یا آنقدر گریه می‌کند که در نهایت به آنچه می‌خواهد می‌رسد، در واقع تلاش می‌کند به آنچه می‌خواهد برسد. این کج خلقی ها ممکن است در کودکان خردسال رایج باشد، اما در صورت تکرار، باید آنها را جدی بگیرید تا از مشکلات رفتاری کوتاه مدت و بلندمدت جلوگیری کنید.

3. دروغ گفتن

کودکان اغلب برای رسیدن به خواسته خود دروغ می گویند یا در مقابل دیگران وانمود می کنند که اشتباه می کنند تا والدین خود را بد جلوه دهند. این رفتار کودکان گاهی باعث می شود والدین به خواسته های نامعقول آنها عمل کنند.

4. از ضعف دیگران سوء استفاده کنید

کودکان می توانند نقاط ضعف والدین و سایر افراد را تشخیص دهند و با آنها بازی کنند. مثلاً ممکن است کودک بداند که پدرش توانایی نه گفتن را ندارد، بنابراین درخواست خود را نزد پدر می آورد.

5. جعل بیماری یا درد

اگر قرار باشد کودک فعالیتی را انجام دهد که به آن علاقه ای ندارد یا فقط بخواهد جلب توجه کند، بیمار می شود. این تظاهر به درد یا بیماری یکی از نشانه های رفتار فریبنده در کودک است.

6. مخلوط کردن

یک کودک ممکن است والدین یا افراد دیگر را با زندگی آنها مقایسه کند. مثلا بچه ای را تصور کنیم که والدینش طلاق گرفته اند. گفتن این جمله که «وقتی در خانه مامان هستم، او به من احترام می گذارد و اجازه می دهد هر چقدر دلم می خواهد بازی کنم»، می تواند نگاه والدین را نسبت به یکدیگر خراب کند.

راه های برخورد با کودکی که با شما بازی می کند

1. یک هدف تعیین کنید

همه کودکان در سنین خاص والدین خود را فریب می دهند تا به خواسته های آنها برسند. اگر کودک به این رفتار ادامه داد، بهتر است اهداف مشخصی برای او تعیین کنید. مثلاً به کودک بگویید که باید 7 روز صبر کند و سپس درخواست خود را بیان کند.

2. برنامه ریزی کنید

برای کودک برنامه اقدام یا برنامه مشخصی بسازید تا وقتی از شما درخواستی دارد طبق برنامه عمل کند. این برنامه باید مطابق با هدفی باشد که در قسمت قبل بیان کردیم. در برنامه شامل رفتارهای سالمی است که کودک از آنها پیروی خواهد کرد. هنگام تهیه برنامه خلاق باشید و علایق کودک را در نظر بگیرید.

همچنین کارهایی را در برنامه بگنجانید که انجام آنها برای کودک و شما آسان است. در نهایت برنامه را طوری روی دیوار یا یخچال بچسبانید که جلوی چشم کودک باشد و مدام به او یادآوری کنید که برای بیان درخواست خود آن را دنبال کند.

نمونه ای از چنین برنامه ای:

  • پس از درخواست، حداقل 60 ثانیه سکوت کنید.
  • اگر پاسخی دریافت نکردید، پس از 60 ثانیه دوباره درخواست خود را بیان کنید.
  • به ما بگویید چرا باید به درخواست شما احترام بگذاریم.
  • به دلایل دیگران گوش دهید.

3. الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

ما انسان ها رفتار خود را با مشاهده و بررسی دیگران شکل می دهیم. به این فرآیند یادگیری اجتماعی نیز می گویند. رفتار کودکان اغلب تحت تأثیر والدین است. والدین به عنوان الگوی فرزندان خود می توانند در مقابل کودک وانمود کنند که درخواستی متقابل دارند و باید در بیان خواسته خود صبور باشند.

همچنین می توانید به کودک خود فیلمی نشان دهید یا داستانی بگویید که پیامی در مورد رفتار فریبنده دارد و نشان می دهد که مسلط بودن و یواشکی بودن رفتار خوبی نیست. توجه داشته باشید که شخصیت این فیلم ها و داستان ها نباید به گونه ای باشد که کودک آن را به خودش نسبت دهد و فکر کند شما به طور غیر مستقیم او را مقصر می دانید.

4. با کودک بیشتر ارتباط برقرار کنید.

به عنوان نوعی سرگرمی، مکان هایی را با کودک معامله کنید. مثلاً اجازه دهید کودک نقش والدین را بازی کند و شما نقش فرزند را. این بازی باعث ایجاد پیوند نزدیک بین کودک و والدین می شود.

سعی کنید فعالیت های مختلفی را با کودک خود انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید با آن داستان بنویسید، مراقبه کنید، برقصید یا نقاشی کنید. به خاطر داشته باشید که گفتار و رفتار شما در طول این فعالیت ها بسیار مهم است و در دراز مدت بر رفتار کودک تاثیر می گذارد.

5. حواس کودک را پرت کنید

با پرت کردن حواس کودکان خردسال، می توانید رفتار فریبنده آنها را مهار کنید. به عنوان مثال، تصویر رنگارنگ یک حیوان یا شخصیت کارتونی مورد علاقه او، موسیقی آرامش بخش و صدای پرنده حواس کودک را از آنچه می خواهد دور می کند. همچنین می توانید با نوازش و لمس او حواس او را پرت کنید. هنگام برقراری تماس چشمی دست او را تکان دهید، با انگشت شست پشت دستانش را نوازش کنید یا بدنش را با پارچه گرم ماساژ دهید. همچنین می توانید با ترکیب عواملی که حواس کودک را پرت می کند، تأثیر آن را افزایش دهید.

6. به کودک پاداش دهید

اگر زمانی که کودک رفتار خوبی از خود نشان می دهد یا رفتار فریبنده خود را متوقف می کند به او پاداش دهید، باعث بهبود رفتار کودک می شود. پاداش ها باید قابل پیش بینی باشد و کودک از آنها آگاه باشد تا انگیزه بیشتری برای صبر و خویشتن داری داشته باشد. می توان جوایزی را پیشنهاد کرد که مثلاً اگر بچه ای 4 روز بد رفتاری نکرد، جمعه یک ساعت بیشتر کارتون تماشا کند.

7. فرصتی برای کودک فراهم کنید تا اشتیاق خود را تخلیه کند.

هر فردی در زندگی خود نیاز به کنترل احساسات خود دارد و فرزندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هنگامی که احساسات درونی ایجاد می شوند، می توانند در مکان نامناسبی ریخته شوند و به اطرافیان خود آسیب برسانند. برخی از کارهایی که می توانید برای کمک به کودک خود در بیان احساسات خود انجام دهید عبارتند از:

  • با فرزندتان یک بازی انجام دهید که در آن به نوبت چیزی را نام ببرید که شما را آزار می دهد یا خاطره ای را که شما را آزار می دهد تعریف کنید.
  • سوالات باز بپرسید تا کودک را مجبور کنید بیشتر از حد معمول به اشتراک بگذارد. فهرستی از این سوالات تهیه کنید و هر روز وقتی کودک آرام است از آنها بپرسید.

8. به کودک بیاموزید که احساسات خود را روی کاغذ بنویسد

ژورنال نویسی یعنی نوشتن هر احساس و فکری که دارید، چه خوب و چه بد. این به سلامت روان کودک کمک زیادی می کند. از کودک بخواهید یک دفترچه یادداشت رنگارنگ درست کند و زندگی روزمره خود را شامل چیزهای خوب و بد بنویسد. برای شروع، می توانید از سرفصل های زیر برای پر کردن دفترچه یادداشت کودک استفاده کنید:

  • 3 تعریفی که امروز از من کردند؛
  • کسی که همیشه از من حمایت می کند؛
  • دو نفر که همیشه به من کمک می کنند.

9. به کودک کمک کنید استرس خود را کنترل کند

استرس و اضطراب در کودکان می تواند باعث عصبانیت یا رفتار بد شود. همچنین ممکن است کودک شما تحت تاثیر استرس و بازی با شما رفتار فریبنده ای از خود نشان دهد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید محیط خانه را آرام نگه دارید.

10. کودک را در فعالیت های روزمره خانوادگی مشارکت دهید.

برای مثال، کودک را در تنظیم برنامه غذایی هفتگی مشارکت دهید. حتما زمانی را برای فعالیت های سالم خانوادگی در نظر بگیرید. این همکاری پیوند شما را با کودک عمیق تر می کند.

آخرین کلمه

انسان ها از بدو تولد رفتارهایی را می شناسند و یاد می گیرند که آنها را به آنچه می خواهند هدایت می کند. این رفتارهای فریبنده در کودکان باعث ناراحتی و آزار والدین و اطرافیان می شود. با راهکارهای ذکر شده می توان به مرور زمان این نوع رفتارها را در کودک کاهش داد.

فرزند شما چه نوع رفتار فریبنده ای دارد؟ چه راهکارهایی برای چنین رفتاری در نظر گرفته اید؟

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و فردای انسان های موفق است.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=158219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.