افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

دولت رئیس جمهور از فقر مردم مالیات گرفته است

  • کد خبر : 156747
دولت رئیس جمهور از فقر مردم مالیات گرفته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در روزهای اخیر با توجیه افزایش 50 درصدی مالیات ها در لایحه بودجه 1403 نسبت به بودجه سال گذشته، چندین بار بخش قابل توجهی از این افزایش را مربوط به تورم دانسته است. یا به عبارتی مالیات تورم را به رسمیت شناخته است. هدف این مقاله این است که نشان […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه در روزهای اخیر با توجیه افزایش 50 درصدی مالیات ها در لایحه بودجه 1403 نسبت به بودجه سال گذشته، چندین بار بخش قابل توجهی از این افزایش را مربوط به تورم دانسته است. یا به عبارتی مالیات تورم را به رسمیت شناخته است. هدف این مقاله این است که نشان دهد آثار مالی تورم در کنار سایر تصمیمات نادرست چه آسیب هایی را برای حقوق بگیران به ویژه طبقه متوسط ​​به بار آورده و خواهد داشت.

آفتاب نیوز:

روزنامه دنیای اختاز نوشت: در روزهای اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه اگرچه افزایش 50 درصدی مالیات در لایحه بودجه 1403 نسبت به بودجه سال گذشته را توجیه کرد، اما چندین بار گفت: بخش مهمی از این افزایش مربوط به سال گذشته است. به تورم (نقل از متن) یا به عبارت دیگر مالیات ها تورم (کاهش ثروت) را شناسایی کرده اند. هدف این مقاله این است که نشان دهد آثار مالی تورم در کنار سایر تصمیمات نادرست چه آسیب هایی را به همراه داشته و خواهد داشت. به حقوق بگیران، به ویژه طبقه متوسط. در ابتدای سال 1402 علیرغم تورم بیش از 50 درصدی سال، حقوق کارکنان دولت و به تبع آن مابقی مستخدمین و بازنشستگان 20 درصد افزایش یافت و طبق لایحه بودجه سال 1403 علیرغم ادعای 40 درصدی. درصد مالیات، حقوق کارمندان 18 درصد و مستمری بازنشستگان 20 درصد افزایش می یابد. فرض کنید در ابتدای سال 1401 حقوق یک کارمند تقریباً 16 میلیون و 500 هزار تومان بود و مجدداً فرض کنید با این حقوق می توانست به نحوی امور خود و خانواده اش را اداره کند. این محاسبه تورم ماهانه را نادیده می گیرد و وضعیت این فرد را در ابتدای سال 1403 ارزیابی می کند.

به گزارش روزنامه دنیای اختاز، با افزایش حقوق مصوب 1402 و 1403، حقوق این فرد تا پایان فروردین 1303 به 24 میلیون تومان می رسد که از نظر قدرت خرید تقریباً معادل یازده میلیون و 500 هزار است. تومان در فروردین 1401; این بدان معناست که این فرد بدون اینکه نقشی در ایجاد تورم داشته باشد، به جای ارتقای سطح رفاه و معیشت خود از طریق تجربه کاری بیشتر و ارتقای دانش و تجربه خود، طی دو سال، 5 میلیون تومان از قدرت خرید ماهانه خود را از دست داده و فقیرتر شدن کاش ماجرا همین جا تمام می شد اما طبق لایحه بودجه سال 1403 این فرد باید ماهیانه تقریباً 1.6 میلیون تومان مالیات بدهد. اگر خط فقر خوشبینانه را حدود 25 میلیون تومب فرض کنیم، در واقع دولت در حال گرفتن مالیات از فقر است.

دنیای اقتصاد افزود: البته در لایحه بودجه میزان معافیت مالیاتی بدون تغییر نسبت به سال 1402 معادل 10 میلیون تومان در ماه در نظر گرفته شد اما با واکنش شدید کارشناسان و رسانه ها این معافیت افزایش یافت. با 20 درصد به 12 میلیون تومان رسید. متأسفانه این نقص در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که اخیراً به مجلس ارسال شده است، بیشتر به چشم می خورد، زیرا رقم معافیت حقوق بگیران با فرض داشتن همسر و دو فرزند به 9 میلیون شات در هر واحد کاهش یافته است. سال ماه نمی توان گفت که دولت از این موضوع آگاه نیست، اما با علم به این موضوع و صرفاً برای کاهش کسری بودجه، مالیات فقر را اعمال می کند. اگر فرض کنیم که دولت و مجلس رقم معافیت مالیاتی حقوق را به خط فقر برسانند، تقریباً 80 درصد از درآمد مالیاتی حقوق 75 همتا (یعنی 60 همتا یا حدود 10 درصد از کل مالیات های مستقیم) پیش بینی شده است. لایحه بودجه 1403 مفقود می شود.

این روزنامه در پایان نوشت: این تعداد نمونه ای از شرکت های کم درآمدی است که درآمد ماهانه آنها زیر خط فقر است و دولت باید با وضع مالیات بر فقر بر این دسته از افراد، از درآمد پیش بینی شده آنها فراتر می رفت. . حتی بدون در نظر گرفتن خط فقر، دولت با عدم تعدیل معافیت مالیاتی در سال 1403، حداقل یک میلیون و صد هزار تومان را ناعادلانه از جیب حقوق بگیران برداشت خواهد کرد، زیرا با پذیرش تورم 40 درصدی سال 1402، در ابتدای سال 1403 قدرت خرید کارمند مفروض در این ماده از 24 میلیون به حدود 17 میلیون تومان کاهش می یابد که در این صورت نسبت به 12 میلیون تومان معافیت باید حدود 500 هزار تومان مالیات بپردازد، در حالی که طبق به بودجه در لایحه حدوداً یک میلیون و 1600 هزار تومان به عنوان مالیات از حقوق آنها کسر می شود و این یعنی حقوق بگیران فقط به دلیل مالیات فقر فقیر می شوند. وقتی گفته می شود تورم بیشتر به قشر حقوق بگیر تحمیل می شود و اختلاف طبقاتی را افزایش می دهد، مهم ترین دلیل را باید در انتهای همین سطور جستجو کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=156747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.