افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

دشت میرزابایلو; سرزمین آهوان گلستانی

  • کد خبر : 156661
دشت میرزابایلو;  سرزمین آهوان گلستانی

شاید تصورش سخت باشد، اما جایی در امتداد یک جاده شلوغ، آهوهای زیادی در حال دویدن و بازی هستند. دشت میرزابایلو سرزمینی امن برای این موجودات دوست داشتنی و بسیاری دیگر است که چرخه طبیعت را زنده نگه می دارند. دشت میرزابایلو تنها منطقه مسطح پارک ملی گلستان است و بخش مهمی از 91895 هکتار […]

شاید تصورش سخت باشد، اما جایی در امتداد یک جاده شلوغ، آهوهای زیادی در حال دویدن و بازی هستند. دشت میرزابایلو سرزمینی امن برای این موجودات دوست داشتنی و بسیاری دیگر است که چرخه طبیعت را زنده نگه می دارند.

دشت میرزابایلو تنها منطقه مسطح پارک ملی گلستان است و بخش مهمی از 91895 هکتار آن به زادگاه جانوران وحشی این منطقه تبدیل شده است. این منطقه به شدت تحت کنترل و حفاظت است و هرگونه شکار غیرمجاز جرم محسوب می شود. حتی برای بازدید از این منطقه باید مجوزهای لازم را دریافت کنید یا به گروه ها یا موسسات گردشگری بپیوندید که می توانند مجوزهای لازم برای بازدید از این منطقه را در اختیار شما قرار دهند. برخی از نقاط پارک ملی گلستان برای عموم قابل رویت است اما برخی دیگر مانند دشت میرزابایلو باید مراحل قانونی را طی کنند. همه این محدودیت ها برای نجات جان حیواناتی است که در این منطقه زندگی می کنند.

دشت میرزابایلو کجاست؟

دشت بزرگ Mirzabaylu از شمال به ارتفاعات Red Alme که محیطی برای بازدید از حیات وحش است و از جنوب به بزرگراه آسیایی منتهی می شود. این منطقه در قسمت شرقی پارک ملی گلستان و در مسیر گالیکش به سمت بجنورد واقع شده است.

اگر به بجنورد بروید و با کلانتری در جاده تنگراه حدود 40 کیلومتر فاصله داشته باشید، در سمت چپ جاده، پاسگاه گشت میرزابایلو را خواهید دید. به این ترتیب با ارائه مجوز می توانید با محیط بانان وارد منطقه شوید.

دشت میرزابایلو

عکس از: سایت نقشه گوگل

با ورود به این منطقه یک دشت بزرگ و در انتهای آن منطقه کوهستانی معروف به آلمه را در مقابل خود خواهید دید. آلما از کلمه آلما گرفته شده است که در ترکی به معنای سیب است. در داخل محوطه بقایای یک بنای قدیمی را می بینید که اکنون ویران شده و محلی برای بازی الاغ ها است. گفته می شود که این بنای باستانی در گذشته کاروانسرا بوده و مسافرانی را که از راه های اصلی عبور می کردند، می پذیرفت. در حال حاضر در منطقه آلمه کاروانسرای بسیار زیبایی وجود دارد که بسیار دیدنی است و قدمت چاه آن به دوره پهلوی می رسد.

موقعیت مکانی دشت میرزابایلو در نقشه گوگل

گونه های مختلف جانوری در دشت میرزابایلو

جاذبه اصلی دشت میرزابایلو آهوهای زیبای آن است که به راحتی در دشت دیده می شوند اما علاوه بر اینها خرس، پلنگ، کفتار، قوچ و میش اوریال، شوکا، مرال، گربه جنگلی، گربه پالاس، روباه معمولی، هما، دال سیاه، دال معمولی، مار عقابی، افعی افعی، مار دمپایی، مار پلنگی، باکلان، ژربیل دو پا کوچک و لاک پشت گوفر نیز در این منطقه زندگی می کنند.

بنابراین با تنوع خوبی از حیوانات مواجه هستیم. حتی یوزپلنگ آسیایی که بسیاری از گردشگران حیات وحش خواهان دیدن آن هستند، حتی در این منطقه دیده شده است.

دشت میرزابایلودشت میرزابایلو

عکس از: سایت نقشه گوگل

اگر با ردپاها و سایر مسیرهای به جا مانده از حیوانات آشنا هستید، می توانید در مکان هایی که حیوانات مختلف از آنجا عبور می کنند منتظر بمانید و بدون ایجاد مزاحمت برای آنها عکس های منحصر به فردی بگیرید.

با تلاش مستمر محیط بانان این منطقه تعداد آهو و آهو نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر شده است. در اینجا به بررسی دو مورد از حیوانات منطقه میرزابایلو و ارتفاعات اطراف آن می پردازیم که تحت حفاظت هستند.

چگونه گوزن را در طبیعت بشناسیم؟

غزال با نام علمی Gazella subgutturusa از خانواده غزال و از راسته zods است. یکی از راه‌های تشخیص گوزن‌ها این است که نرها شاخ دارند، اما ماده‌ها معمولاً چنین ندارند. قسمت پایین بدن و کفل این حیوان سفید و موهای دم نسبتا بلند و سیاه است. یک گوزن نر معمولاً توده ای شبیه گواتر در زیر گلوی خود دارد.

زیستگاه آهوها مناطق استپی و نیمه بیابانی است به طوری که در دشت میرزابایلو به وفور یافت می شود. آنها عمدتاً در روز فعال هستند، اما گاهی اوقات در شب نیز فعال هستند. سرعت این حیوان به 80 کیلومتر در ساعت می رسد.

دشت میرزابایلودشت میرزابایلو

عکس از: سایت نقشه گوگل

دشمن طبیعی آهو یوزپلنگ، گرگ و کاراکال است. بنابراین، حفاظت از آهو در یک منطقه برای حفظ جمعیت یوزپلنگ آسیایی که یک گونه در معرض خطر انقراض است، حیاتی است. در یک گله آهو در میرزابایلو بیش از 50 آهو وجود دارد.

تفاوت بین رم Aurial چیست؟

قوچ اوریال با نام علمی Ovis orientalis arkali و متعلق به راسته زوزسامان در واقع بزرگترین قوچ ایران است. نرها که قوچ نامیده می شوند، شاخ های بلندی دارند که به حدود 113 سانتی متر می رسد.

دشت میرزابایلودشت میرزابایلو

عکس از: سایت نقشه گوگل

تفاوت آن با قوچ اوریال این است که شاخ های آن حلزونی شکل است و به سمت کنار صورت و جلو خم می شود. ماده ها که گوسفند نامیده می شوند، شاخ کوتاهی دارند. علاوه بر این، نرها موهای سفید بلندی روی گردن و سینه خود دارند.

چه افرادی برای بازدید از دشت میرزابایلو مناسب هستند؟

برای بسیاری از گردشگران، دشت میرزابایلو می تواند مانند یک کویر بزرگ باشد که در آن چیزی پیدا نمی شود. و البته همینطور است و با تمام این شرایط این مکان برای گردشگران حیات وحش جذاب ترین مکان است. در یک محیط خشک و بیابانی که البته زیبایی های خاص خود را دارد، باید منتظر عبور حیواناتی مانند آهو یا صعود به ارتفاعات آلمه باشید و ساعت ها به تماشای حیوانات دیگر بپردازید.

دشت میرزابایلودشت میرزابایلو

عکس از: سایت نقشه گوگل

اگر این نوع ماجراجویی را دوست دارید، این سفر می تواند تجربه ای باورنکردنی برای شما باشد. حیواناتی که در قفس دیده اید حالا در طبیعت بزرگ پارک ملی گلستان در حال دویدن و پریدن هستند. انواع خزندگان مانند مارها و آگاما پاداش کسانی است که صبورانه در این منطقه کاوش می کنند.

تجهیزات لازم برای بازدید از دشت میرزابایلو.

برای بازدید از این منطقه همراه داشتن کلاه، عینک آفتابی و ضد آفتاب ضروری است. همچنین به دلیل وجود انواع خزندگان و مارها، بهتر است در فصول گرم سال از کفش یا گتر مناسب استفاده شود. اگر مجوز یک شبانه روز دارید، می توانید با آوردن چادر و سایر وسایل شبانه سفر خود را آسان تر کنید.

دشت میرزابایلودشت میرزابایلو

عکس از: سایت نقشه گوگل

برای اینکه دید بهتری نسبت به حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند داشته باشید داشتن دوربین شکار یا دوربین با لنز قدرتمند کمک زیادی می کند.

همچنین اگر علاقه مند به شناخت بیشتر گیاهان و جانوران هستید، می توانید از راهنمای سفر گیاهان ایرانی، پستانداران ایرانی، پرندگان ایرانی و خزندگان ایرانی استفاده کنید که با توضیحات کامل و رنگ های مرتبط به شما کمک می کند هر چیزی را که می بینید درک کنید. به راحتی تصاویر را شناسایی کنید و از نمایش های خود بیشتر لذت ببرید.

اقدامات احتیاطی هنگام بازدید از دشت میرزابایلو

اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، پس از خروج از ماشین حتماً تمام درها را ببندید. زیرا خزندگانی مانند مارها می توانند وارد آن شوند. حتما در فصل گرما با احتیاط راه بروید تا نیش نزنید.

یکی از مهم ترین نکات عدم برهم زدن آرامش حیات وحش است، پس مراقب باشید با ایجاد سروصدای زیاد یا پوشیدن لباس هایی که تضاد بیش از حد با رنگ طبیعت دارد، حیوانات و پرندگان را نترسانید. هرچه با طبیعت یک منطقه هماهنگی بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه انواع حیوانات را ببینید بیشتر می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=156661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.