افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

پاییز امسال 36 دانش آموز در تصادفات رانندگی مجروح شدند و مرگ هر ایرانی در سانحه رانندگی 8 میلیارد خسارت به کشور وارد کرد.

  • کد خبر : 155790
پاییز امسال 36 دانش آموز در تصادفات رانندگی مجروح شدند و مرگ هر ایرانی در سانحه رانندگی 8 میلیارد خسارت به کشور وارد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکناسه معلم در چهارمحال و بختیاری در راه بازگشت از مدرسه، در یک تصادف در رانندگی جان خود را از دست دادند. این اتفاق هفته گذشته افتاد. پاییز امسال 36 دانش آموز مجروح و دو نفر از آنها در سانحه رانندگی جان باختند. سرمایه های بزرگ کشور با کار بزرگی که […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکناسه معلم در چهارمحال و بختیاری در راه بازگشت از مدرسه، در یک تصادف در رانندگی جان خود را از دست دادند. این اتفاق هفته گذشته افتاد.

پاییز امسال 36 دانش آموز مجروح و دو نفر از آنها در سانحه رانندگی جان باختند.

سرمایه های بزرگ کشور با کار بزرگی که می تواند هزاران دانش آموز را در طول سال های کاری به افراد تأثیرگذار در روند توسعه کشور تبدیل کند. اما افسوس که در اوج جوانی داستان زندگی او به پایان رسید. ایمنی جاده های کشور برای تردد همواره مورد سوال بوده است.

در روز شنبه این هفته نیز یک ون. سرویس مدرسه که در آن 12 دانش آموز در حال تردد بودند، واژگون شد. 3 دانش آموز بدر در محل حادثه مداوا شدند و 9 دانش آموز دیگر به بیمارستان ولیعصر اراک منتقل شدند.

یعنی در سه ماهه اول سال تحصیلی 36 دانش آموز حوادث رانندگی مجروح شدند و متاسفانه دو دانش آموز نیز جان خود را از دست دادند.

در همین راستا، ناصر رزاق منش، مدیرعامل انجمن صنفی حامیان ایمنی راه ها در گفتگو با رکنا وی گفت: متاسفانه در سال 1401 تعداد 19 هزار و 490 نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم نسبت به 1400 مورد 16.2 درصد افزایش داشته است. این حادثه ناگوار درست زمانی رخ داد که سازمان ملل با صدور قطعنامه ای سال های 2021 تا 2030 را به عنوان دهه اقدام برای ایمنی جاده ها اعلام کرده و تمامی کشورهای جهان را ملزم به پوشش حداقل نیمی از قربانیان کرده است. تصادف رانندگی خود را در این دهه کاهش دهید. اما از همان سال شاهد افزایش تعداد قربانیان در کشورمان بودیم.

در 7 ماهه نخست امسال 7.3 درصد افزایش تلفات رانندگی داشته است

وی تاکید کرد: تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته 7.3 درصد افزایش داشته است. از این گذشته تعداد بی شماری مجروح، مجروح و معلول در ایران داریم که بر اثر این حوادث رانندگی تا پایان عمر معلول می شوند و آسیب زیادی به بدنه انسانی اجتماعی و اقتصادی جامعه وارد می کنند.

8 درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادفات رانندگی از بین می رود

رزاق منش افزود: حدود 8 درصد از درآمد ناخالص ملی را در تصادفات جاده ای از دست می دهیم. لازم به ذکر است که حدود 11 درصد از بودجه عمومی کشور برای سلامت مردم در نظر گرفته شده که 45.5 درصد آن صرف حوادث رانندگی می شود و در صورت کاهش تصادفات رانندگی این رقم نیز کاهش می یابد.

وی افزود: بر اساس آخرین یافته های محققان کشوری عامل انسانی به طور مستقیم در 54 درصد تصادفات رانندگی نقش دارد. همچنین خودروها 12 درصد، جاده ها 24 درصد و مابقی ترکیبی از این عوامل است.

بهسازی جاده ها از 11 هزار کیلومتر در سال به 2 هزار کیلومتر رسیده است!

مدیرعامل انجمن حامیان ایمنی راه ها در ادامه تاکید کرد: در دهه اخیر تعداد بهسازی و روکش راه های اصلی و شریانی از 11 هزار کیلومتر در سال به 2 هزار کیلومتر در سال رسیده است که نشان از عدم توجه به این مهم دارد. موضوع. . با این حال، در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل، بهسازی جاده ها از 4 درصد به 9 درصد رسیده است. متأسفانه اعتباراتی که دولت در حوزه راه هزینه می کند بسیار ناچیز است. گاهی این بودجه ها حتی کفاف راه های کشور را هم نمی دهد. ما مناطق پرخطری در کشور داریم که نیاز به بودجه های کلان دارد.

ناصر رزاق منش گفت: در دنیا 4 تا 6 درصد ارزش روزانه راه ها صرف نگهداری آن می شود. اما در کشور ما این رقم به یک درصد هم نمی رسد. مسئولان وزارت راه نیز پذیرفته‌اند که از نظر ایمنی راه‌ها، وضعیت ما در حال بحرانی شدن است، به همین دلیل دولت در برنامه هفتم پیشنهاد کرده بود از راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها عوارض دریافت کند، اما مجلس این بند را حذف کرد. اما این موضوع در بودجه 1403 تحت عنوان اخذ عوارض راه در نظر گرفته شده است; اما سازوکاری برای وصول این عوارض وجود ندارد و وزارت راه نیز نمی داند با این مبلغ برای نگهداری راه ها چه کند.

ریشه اکثر حوادث رانندگی اقتصاد است.

وی تاکید کرد: وضعیت راه های کشور اصلا خوب نیست. اشتباه کردن یک راننده در سراسر دنیا امری طبیعی است، اما نباید با اولین اشتباه جان خود و مسافرانش را از دست بدهد. ریشه اکثر حوادث رانندگی اقتصاد است. زمانی که تحریم ها در کشورمان اعمال شد، خودروسازان به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستند خودروی ایمن تولید کنند و به همین دلیل خودروهای داخلی زیاد است اما در اولین حادثه همه سرنشینان خودرو جان خود را از دست دادند.

رزاق منش افزود: با این مصوبه وزارت راه به زودی سیستم کنترل راه ها را به دلیل کمبود امکانات و منابع از دست می دهد و در سال های آینده راه ها به یک معضل بزرگ در کشور تبدیل می شود. در کشور ما بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا و مسافر از طریق جاده انجام می شود. شاید سهم بخش هوایی، ریلی و دریایی کمتر از 10 درصد باشد، بنابراین دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری کند و با افزایش زیرساخت ها، بودجه نگهداری آن نیز افزایش یابد.

با جان باختن 20 هزار نفر در تصادفات رانندگی در سال گذشته، کشور 160 میلیارد تومان ضرر کرد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل فراکسیون امنیت و حمل و نقل در مجلس برای رسیدن به باور و عزم ملی در این زمینه ضروری است، گفت: نباید اجازه داد سرمایه های انسانی از دست برود. هر قربانی یک حادثه رانندگی 8 میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد. حالا سال گذشته را در نظر بگیریم که 20 هزار نفر جان خود را از دست دادند، کشور 160 هزار میلیارد تومان ضرر کرد که فاجعه است. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی به 22 هزار نفر برسد. اگر عزم ملی وجود داشته باشد می توان این رقم را کاهش داد و جان گرانبهای مردم را حفظ کرد.

رزاق منش به فوت سه معلم جوان در تصادف جاده ای اشاره کرد و گفت: این سرمایه های جامعه است که در این راه از بین می رود. همچنین لازم است بدانید 20 درصد از کشته شدگان حوادث رانندگی را افراد زیر 20 سال و امید کشور تشکیل می دهند.

و افزود: جامعه مدنی، دانشگاه ها و جوانان نیز در کنار دولت حضور فعال داشته باشند. بسیاری از نهادهایی که می توانند نقش آفرینی کنند از این موضوع آگاهی ندارند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و… در این زمینه به میدان نمی آیند.

مدیرعامل حامیان ایمنی راه ها در پایان تاکید کرد: تخریب راه ها به مرور زمان اتفاق می افتد و در نهایت کار به جایی می رسد که بهسازی با هزینه های زیادی همراه است. لازم به ذکر است که حتی اعتبارات خط راه نیز آنقدر نیست که بتوان روی آن حساب کرد. با اجرای خط کشی در سال 96 حدود 94 هزار کیلومتر راه خط کشی شد که در سال 1400 به 73 هزار کیلومتر کاهش یافته است، این در حالی است که در این سال ها تعداد راه های کشور افزایش یافته اما تعداد راهنماها کاهش یافته است. ! حالا این رقم باید بیش از 150 هزار کیلومتر باشد که اینطور نیست. در نرده ها هم ضعف داریم. به طور کلی اعتبارات ایمنی راه های کشور بسیار ضعیف است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=155790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.