افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

نکونام تا آخرین لحظه برای دربی برنامه داشت!

  • کد خبر : 155694
نکونام تا آخرین لحظه برای دربی برنامه داشت!

آفتاب نیوز: شاید دربی و دقایق مهم و تاثیرگذار آن بزرگترین آزمون برای جواد نکنام سرمربی استقلال تا آن مقطع در دوران فوتبالش بود. مربی ای که امیدوار بود تا دقیقه 7+90 دربی نبازد و در نهایت پاداش ایده هایی را که در سر داشت گرفت و توانست پرسپولیس یحیی را در لحظات پایانی از […]

آفتاب نیوز:

شاید دربی و دقایق مهم و تاثیرگذار آن بزرگترین آزمون برای جواد نکنام سرمربی استقلال تا آن مقطع در دوران فوتبالش بود. مربی ای که امیدوار بود تا دقیقه 7+90 دربی نبازد و در نهایت پاداش ایده هایی را که در سر داشت گرفت و توانست پرسپولیس یحیی را در لحظات پایانی از قهرمانی دربی محروم کند.

شروع فصل استقلال را با هم مرور می کنیم؛ نکونام از روزبه در خط هافبک استفاده کرد و ایمان سلیمی هنوز وارد ترکیب اصلی استقلال نشده بود. دو مدافع میانی استقلال مرادمند و سهرابیان بودند و جواد نکونام با ایده استفاده از دو مدافع به مصاف رقبای خود رفت. شروع فصل سهرابیان مدافع تازه وارد استقلال با بدشانسی همراه بود و او را برای مدتی از دور رقابت ها کنار گذاشت. این اتفاق ایمان سلیمی را وارد خط دفاعی استقلال کرد و سلیمی خیلی زود و با بازی های خوب به ترکیب اصلی استقلال آمد. طبق برنامه تیم نکونام از دفاع خطی 4 نفره به دفاع با سه مدافع متمرکز تبدیل شد و روزبه کاشمی که سال ها در خط هافبک بازی می کرد و به ندرت به وسط می رسید. دفاع، به خط دفاع استقلال برگشت.

نتایج خوب استقلال با دفاع سه نفره و پیروزی های متوالی این تیم را به اوج رساند، سهرابیان دوران درمانی را پشت سر گذاشت و به خط دفاعی بازگشت تا در خط هافبک جا برای روزبه باز شود و البته ایمان سلیمی جایگاه خود را حفظ کرد. روزبه که در خط هافبک تحرک بیشتری دارد و کیفیت بیشتری ارائه می دهد و در این پست در کی روش و تیم قلانوی در تیم ملی بازی می کند، در اواسط بازی با مصدومیت مرادمند به خط دفاع بازگشت. مصدوم و یک هفته قبل از دربی سلیمی نیز به او پیوست.

استقلالی ها قبل از دربی دو مدافع اصلی خود را از دست داده بودند و تنها سهرابیان را در پست دفاع وسط داشت. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که نکونام روش خود را تغییر می دهد و از دفاع خطی 4 نفره استفاده می کند، اما نکونام به فکر تیمی ماند و به شاگردانش اعتماد کرد و باز هم در دربی بزرگ دفاع سه نفره را با یک مدافع اختصاصی انتخاب کرد. انتخاب مهمی که باعث شد شاگردان نکونام با اعتماد به نفس بالایی به مصاف پرسپولیس بروند.

عدم وابستگی به یک نفر و استفاده از افراد در پازل تاکتیکی تیم و آنچه که کادرفنی و کادر فنی برای این موضوع فکر کرده اند، برگ برنده نکونام در دربی بود، برگ برنده ای که منجر به بازی خوب توسط صالح حردانی شد. و کوین یاماگا در سمت راست زمین. تا دقیقه 7+90 زمین برای شاگردان یحیی تنگ تر می شود و استقلال در ثانیه های پایانی به گل می رسد.

آنالیز بازی در نیمه اول نشان می دهد که بازیکنان پرسپولیس تا پایان نیمه چندین بار مالکیت توپ را در اختیار داشتند و توپ را به سمت پایین زمین و از ناحیه راست و چپ به سمت مقابل منتقل کردند اما این کار را نکردند. پاسی به سمت هجده قدم استقلال پیدا کنید، تنها موقعیت اصلی پرسپولیس در ابتدای بازی و ضربه خوش شانس نعمتی نیز از روی یک ضربه ایستگاهی به دست آمد و در دقایق دیگر بازی، توپ توسط قرمزها به حرکت در آمد. زمین و به دروازه استقلال نزدیک نشد و خطری برای دروازه حسینی وجود نداشت.

این دیدار در نیمه دوم با حضور اکثر هافبک های استقلال در زمین پرسپولیس و حرکات متعدد یمگا از جناح راست رنگ دیگری به خود گرفت که مرکز را در دستان خود و نزدیک شدن آرش رضاوند به سمت خود را دید. او پرسپولیس را بیشتر تحت فشار قرار داد. و چندین موقعیت نصفه و نیمه از این تاکتیک داشت که نشان می داد نکونام به دلیل ضعف نعمتی در سمت چپ زمین و قدرت بازیکنانش در این مقطع به آن بستگی دارد و در نهایت در فینال تاوان این فکر را پرداخت. ثانیه

اشتباه نابخشودنی سهرابیان در پاس بلند پشت به حسینی و حضور به موقع عالیشاه و ضربه بی نقص توپ، پرسپولیس را در دقیقه 77 به گل رساند و در نیمه دوم جدی ترین حضور در زمین استقلال را رقم زد.

تصمیم بزرگ نکونام در ادامه مسابقه یکی از ماندگارترین اتفاقات دربی را رقم زد. در دقیقه 85، آرمین سهرابیان، تنها مدافع کلاسیک لس بلوز بازی را ترک کرد و محمد زبیر نیک نفس جای او را گرفت. حالا با احتساب وقت اضافه، استقلال 13 دقیقه فرصت داشت تا به گل برسد و از دروازه بی دفاع خود محافظت کند.

حمیدی فر در دربی در 17 دقیقه پایانی بازی و تا سوت پایان داور با حضور روزبه چشمی، صالح حردانی و حمیدی فر یک موقعیت عقب افتاد تا خط دفاعی استقلال را تشکیل دهد. نکونام همچنان به پازل تاکتیکی تیمش اعتقاد داشت و هر جا که می خواست از بازیکنان استفاده می کرد. او در نهایت پاداش شجاعت و اعتماد به افکار خود و سایر اعضای کادرفنی را در دقیقه 5+90 بازی گرفت و فشار آبی ها از جناح چپ آنها را به پنالتی بزرگ رساند. اشتباه نعمتی . پنالتی که برای نکونام گل تلقی شد و شادی تساوی را در حضور همه استقلالی های حاضر در ورزشگاه آغاز کرد. خوشبختی که از قبل با داشتن یاماگا به آن فکر کرده بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=155694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.