افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

دو دوازدهم بودجه 1403 امن است

  • کد خبر : 155455
دو دوازدهم بودجه 1403 امن است

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا؛ عزت… یوسفیان ملا نماینده مردم ادور در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه 1403 گفت: بعد از این رد لایحه دو احتمال وجود دارد. یکی اینکه سریع اشکالات را رفع کنیم و دلایل رای ندادن را روشن […]

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا؛ عزت… یوسفیان ملا نماینده مردم ادور در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه 1403 گفت: بعد از این رد لایحه دو احتمال وجود دارد. یکی اینکه سریع اشکالات را رفع کنیم و دلایل رای ندادن را روشن کنیم و دوم اینکه چند دوازدهم لایحه را درست کنیم که قبلا سابقه دارد. دوازدهم واقعاً برای دولت مفید است و برای دولت هم خوشایند است. چون 12 ماه بودجه داری حالا میگه دو دوازدهم بودجه رو به ما بده. یعنی اگر دو ماه فروردین و اردیبهشت را بگیرید، این دو ماه دیگر ردیف بودجه ندارد و دولت خیالش راحت است و می تواند هر طور که می خواهد خرج کند.

و افزود: تنها موضوعی که بحث برانگیز است و نمی توان آن طور که می خواهد خرج کرد حقوق کارمندان و کارکنان است که البته ممکن است بخواهند مقداری از اضافه کاری و ساعات ماموریت را افزایش دهند. اما برای بقیه موضوعات رایگان است. این به نفع دولت است و آن را کاملا آزاد می گذارد. اما این تحولات در نهایت باعث ایجاد مشکلات و کدورت های بیشتری می شود و برخی می گویند چون دولت اختیار داشت و حدود دوازدهم بود، این مبلغ را در جای دیگری هزینه کرد. هرچند هزینه نانوشته ای است که عددی ندارد. می گویند دوازده ماه یک سال است، در این دوازده ماه مثلاً ماهی یک میلیارد هزینه دارید. یعنی برای دولت اتفاق خوبی است اما در حساب های کشور بی نظمی ایجاد می کند.

یوسفیان ملا تصریح کرد: در نهایت همه چیز معلوم است که کشور چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه دارد. نوشتن بودجه با اعداد، ارقام، محاسبات و کتاب آسان است. نوشتن بودجه حفر کوه نیست، یعنی کوه کنده نشده، خیلی ساده است. اعداد و هزینه های معین، درآمدهای معین، برخی قابل تحقق هستند و برخی نمی توانند. اما این چیزها حتی اگر مورد توجه دولت باشد، نشانه خوبی نیست. این لجبازی بیشتر بود. وقتی گفتند 21 نفر در کمیسیون تلفیق به بودجه رای دادند، گفتم اوه این بودجه دیگر بودجه نمی شود. این عدد و رقم دیگر یک عدد و رقم نیست. می دانید که اعضای کمیسیون تلفیق بیش از 40 نفر هستند، وقتی 21 نفر رای دادند یعنی تقریباً از این بودجه خداحافظی می شود. امیدواریم این تفاهم دوباره برقرار شود و این بودجه هر چه زودتر تنظیم شود، اما الان دوازدهم تقریبا قطعی است و کاری نمی توان کرد.

این نماینده مجلس پیش از این در پاسخ به این سوال که از نظر وی امکان تعدیل بودجه در یک هفته وجود ندارد، گفت: بله تقریباً قطعی است. دولت باید بودجه جدید بنویسد و برای بررسی به کمیته ها برگردد. اگر مشکلات جزئی وجود داشت، دولت آنها را حل می کرد. اما دولت باید لایحه بودجه را بازنویسی کند و سپس برای بررسی به 13 کمیسیون تخصصی برود. از آنجایی که لایحه بودجه فاجعه بار بود، آن را برگرداندند و در نهایت مجلس آن را رد کرد. کار درستی نبود و ای کاش می‌نشستند و با هم اختلافات را حل می‌کردند. وقتی گزارش مرکز تحقیقات بودجه را خواندم، گفتم مداحی ایشان را خوانده ام.

یوسفیان ملا درباره مشکلات لایحه بودجه گفت: نمایندگان مجلس وقتی می بینند نحوه نگارش بودجه جوابگوی نیاز آنها نیست، آن را به هم می زنند. طرف میگه من 5 تا بودجه دارم چی گذاشتن و چی بهم دادند؟ یا در مورد افزایش حقوق، عده ای به دنبال افزایش حقوق هستند، چقدر توانستیم حقوق ها را افزایش دهیم؟ اما وقتی نماینده ای به خواسته اش نمی رسد و دولت نمی تواند به درخواست او پاسخ دهد، می توان گفت که او بیش از حد واکنش نشان می دهد. اگر همه اینها را کنار هم بگذارید، تبدیل به عدم درک می شود. به هر حال بزرگان باید می نشستند و این اختلافات را حل می کردند. امیدواریم مشکل هر چه زودتر حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که اخیراً دولت و مجلس بر سر لایحه حجاب و عفاف اختلاف داشته اند و در مورد سایر لوایح نیز این مسائل به وجود آمده است. به نظر شما چه نکاتی حاوی این تفاوت ها و مشکلات است؟ به هر حال این نظری بود که شوالیه ها داشتند. چون قبلاً به درک اساسی از این نظرات نرسیدند و بلافاصله بحث را شروع کردند، بلاهایی پیش آمد. به نظر من در مسائل مهمی مانند حجاب و عفاف که هسته اصلی مبانی دینی ماست، ابتدا باید به تفاهمات لازم می رسیدند و سپس قانونی می کردند. اینها همه نشانه این است که متأسفانه ما یکسری مشکلات داریم و تا آن مشکلات حل نشود، این تفاهم ها ایجاد نمی شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=155455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.