افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

آیا افشای صحبت های داور دربی با اتاق فیلم کمک داور قانونی است؟ – پرسپولیس نیوز

  • کد خبر : 155337
آیا افشای صحبت های داور دربی با اتاق فیلم کمک داور قانونی است؟  – پرسپولیس نیوز

پس از برگزاری دربی 102 با کمک داور ویدئویی، سوال برملا شدن صحبت های داوران مطرح شد و این سوال مطرح شد که آیا چنین موضوعی قانونی است یا خیر؟ دیدار معوقه هفته پنجم لیگ برتر بین تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس با کمک داوری تصویری برگزار شد. از آنجایی که دربی 102 اولین […]

پس از برگزاری دربی 102 با کمک داور ویدئویی، سوال برملا شدن صحبت های داوران مطرح شد و این سوال مطرح شد که آیا چنین موضوعی قانونی است یا خیر؟

دیدار معوقه هفته پنجم لیگ برتر بین تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس با کمک داوری تصویری برگزار شد. از آنجایی که دربی 102 اولین بازی ملی بود که با VAR انجام شد، نظرات در مورد این موضوع بسیار و متفاوت است. در این میان برخی از منتقدان عملکرد داور دربی با ذکر چند نمونه جهانی خواستار پخش گفتگوی خود با اتاق فیلم کمک داور شدند.

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران گفت: این مکالمات ضبط نشده است، اما در صورت ضبط، اجازه انتشار داده نمی شود. باشگاه پرسپولیس نیز درخواست انتشار این گفتگوها را داده و تهدید کرده است در صورت عدم نتیجه از طریق فیفا اقدام خواهد کرد.

در این مورد، فیفا تصمیم آزمایشی یک ساله را در دستور کار قرار داده است. بر اساس این قانون همزمان با بازبینی صحنه های مشکوک در صفحه بازبینی، صدای داور برای تماشاگران حاضر و مخاطبان دریافت کننده پخش می شود. در حال حاضر با توجه به مسائل فرهنگی و شرایط فوتبال ایران برای بررسی شرایط به سراغ کارشناسان داوری فوتبال رفتیم.

رویکرد فیفا شفاف سازی گفتگوها است

حیدر سلیمانی کارشناس داوری درباره انتشار صحبت های داور با اتاق فیلم کمک داور در بازبینی صحنه ها گفت: فیفا معمولا وقتی می خواهد قوانین را اجرا کند به صورت آزمایشی ارزیابی می کند. به عنوان مثال، فناوری کمک داور ویدیویی برای اولین بار به عنوان یک آزمایش در جام جهانی باشگاه ها مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در جام جهانی 2018 و مسابقات مهمتر از این فناوری استفاده شد و در تمامی مسابقات و لیگ های معتبر از VAR استفاده شد.

وی افزود: اخیرا پس از بازی لیورپول – تاتنهام اعتراضاتی به تصمیم داور در جریان بود. در انگلیس برای روشن شدن موضوع صحبت های داور با اتاق کمک داور به صورت تصویری پخش شد و داور متوجه اشتباه خود شد. ارسال مکالمات تصویری در اتاق داوران غیرقانونی نیست. فدراسیون فوتبال تصمیم می گیرد صحبت های داوران را در انگلیس منتشر کند و در کشور ما این کار توسط کمیته داوران انجام می شود. همانطور که در اخبار دیدم آقای افشاریان گفت که ما صحبت های اتاق کمک داور را اصلا ضبط نکردیم. کاش این اتفاق نمی افتاد رویکرد فیفا شفاف سازی گفتگوها در اتاق کمک داور ویدیویی با داور است.

* لزوم فرهنگ سازی و اقناع افکار عمومی.

این کارشناس داوری با اشاره به ادامه جنجال ها پیرامون استفاده از کمک داور ویدیویی گفت: چند روزی از دربی می گذرد اما نبرد برای کمک داور ویدیویی همچنان ادامه دارد. برای آینده ما به دو موضوع نیاز داریم: متقاعد کردن افکار عمومی از طریق شفافیت و فرهنگ صحیح. اگر صحبت هایی درباره صحنه های حساس و در راستای این فرهنگ سازی برای اقشار مرتبط (بازیکن، مربی، هوادار و…) منتشر شود، این حواشی ایجاد نمی شود.

سلیمانی با اشاره به تبعات بد عدم شفافیت در گفتگوهای داور و داور ویدئویی، تصریح کرد: در هیچ رسانه و هیچ خبرگزاریی درباره صحبت های اتاق داور ویدیویی با مود فدی فرد صحبتی نکرده ام. به قول من اخبار جعلی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. این موضوع باعث شد تا داور دربی با من تماس بگیرد و موضوع را پیگیری کند. همان طور که در روز دربی گفتم، باز هم می گویم که امید حمیدی فر باید بعد از آن تکل اخراج می شد، اما درباره صحبت داور چیزی نگفتم. این را هم باید اضافه کنم که داوران اتاق ویدیو داوری هم سطح داور مرکزی دربی نبودند. سه چهار بار داور را به کنار خط دروازه کشاندند. فنادی فر با نپذیرفتن تصمیمات آنها این اختلاف سطح را به وضوح بیشتر نشان داد.

برای ثبت نظرات خود بدون تایید عضو کانال تلگرامی پرسپولیس نیوز شوید (کلیک کنید)