افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

لیست حقوق بازنشستگان سال جدید چه شد؟ | فیش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال تغییر است! – اندیشه معاصر

  • کد خبر : 153219
لیست حقوق بازنشستگان سال جدید چه شد؟  |  فیش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال تغییر است!  – اندیشه معاصر

گزارش کردن پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربحران منابع در صندوق های بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که هم دولت و هم کارشناسان اقتصادی بر سر آن اتفاق نظر دارند. همانطور که آمار نشان می دهد اکثر صندوق های بازنشستگی به جز دو صندوق با بحران تامین مالی مواجه هستند. به همین دلیل مجلس چندی پیش […]

گزارش کردن پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربحران منابع در صندوق های بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که هم دولت و هم کارشناسان اقتصادی بر سر آن اتفاق نظر دارند. همانطور که آمار نشان می دهد اکثر صندوق های بازنشستگی به جز دو صندوق با بحران تامین مالی مواجه هستند. به همین دلیل مجلس چندی پیش در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به افزایش سن بازنشستگی رای داد تا اولین گام برای رفع ابربحران صندوق بازنشستگی، محصول اختلافات چند دهه گذشته برداشته شود.
در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند علاوه بر افزایش سن بازنشستگی که اصلاحی پارامتریک محسوب می شود، سایر اقشار مرتبط با بحران بازنشستگی نیز باید اصلاح شوند.
رضا کاشف یکی از مدیران سابق صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید: تقریباً همه نهادها و سازمان‌های کشور به این نتیجه رسیده‌اند که نظام بازنشستگی در ایران نیازمند سه اصلاح همزمان شامل سیستمی، ساختاری و در نهایت پارامتری است. که مجلس برای افزایش سن اصلاح می کند بازنشستگی یک اصلاح پارامتریک است. به گفته وی، یکی از اصلاحاتی که باید انجام شود، توسعه صندوق های بازنشستگی خصوصی است.

در چنین شرایطی یکی از این سطوح بهبود وضعیت نظام بازنشستگی در ایران است که در اصلاحات سیستماتیک توسعه صندوق های بازنشستگی تکمیلی را نیز در بر می گیرد که گام مهمی برای ارتقای سطح زندگی کارکنان پس از بازنشستگی است.

این مسیری است که بسیاری از کشورهای دنیا طی کرده اند و اکنون صندوق های بازنشستگی تکمیلی در دنیا با این رویه منابع زیادی را به دست آورده اند.

بر اساس آخرین آمار، ارزش دارایی های مدیریت شده توسط صندوق های بازنشستگی تکمیلی تنها در ایالات متحده به 32 میلیارد دلار و در اتحادیه اروپا به 33 میلیارد دلار می رسد. اما در ایران چنین وجوهی تا کنون وجود نداشت. با مجوزهای صادره از سازمان بورس، توسعه این صندوق ها برنامه ریزی شده است. بنابراین در دو روز گذشته پذیره نویسی اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی در ایران آغاز شد و هم اکنون آن طور که یکی از مسئولان سازمان بورس اعلام کرد، این صندوق ها به سرعت در ساختار بازار سرمایه توسعه خواهند یافت.

مجوز برای 5 صندوق جدید

طبق اعلام نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس، پنج صندوق بازنشستگی تکمیلی دیگر نیز به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

علیرضا ناصرپور در این خصوص گفت: در حال حاضر 5 مصوبه اساسی برای ایجاد صندوق های بازنشستگی تکمیلی صادر شده است.

وی افزود: علاوه بر اولین صندوقی که پذیره نویسی آن آغاز شده، سایر صندوق های بازنشستگی تکمیلی نیز در حال ایجاد هستند.

وی به لحظه شروع به کار این صندوق ها اشاره ای نکرد، اما ادامه داد: صندوق های بازنشستگی تکمیلی برای دریافت مجوز فعالیت باید حداقل یک و دو واحد 500 نفری و حداقل سرمایه 500 میلیارد تومانی داشته باشند.
به گفته وی، این صندوق ها تسهیلاتی را در اختیار کارفرما قرار می دهند تا از نظر طرح های تشویقی، امکان سرمایه گذاری بلندمدت در نیروی انسانی خود را در نظر بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد: این صندوق ها علاوه بر ایجاد فضای سرمایه گذاری بلندمدت برای نیروی کار کشور، امکان ورود منابع پایدار به بازار سرمایه را فراهم می کند.

صندوق های بازنشستگی تکمیلی چیست؟

علاوه بر صندوق های بازنشستگی اجباری که در بسیاری از کشورها برای افراد شاغل در سازمان ها و شرکت ها در نظر گرفته شده است، صندوق های بازنشستگی داوطلبانه نیز وجود دارد که به کارفرما و کارکنان یک شرکت اقتصادی اجازه می دهد تا برای بازنشستگی کارکنان خود برنامه ریزی کنند.

به عبارت دیگر، در اکثر کشورها یک طرح بازنشستگی پایه وجود دارد که مردم از آن به عنوان بیمه پایه استفاده می کنند. اکثر این طرح ها اجباری و سایر طرح های تکمیلی اختیاری هستند.

بیمه بازنشستگی اجباری حداقل منابع مالی را در اختیار افراد جامعه قرار می دهد، اما کارمندان می توانند با توجه به شرایط خود طرح های تکمیلی را بیش از این حداقل ها تهیه کنند. یکی از مهم ترین و محبوب ترین سیستم های جهان طی چند دهه اخیر، صندوق های بازنشستگی تکمیلی هستند که به سرعت در حال رشد هستند. در ایران از ماه گذشته تاکنون سه صندوق بازنشستگی تکمیلی به طور رسمی فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده اند. اما این صندوق ها چگونه کار می کنند؟

ویژگی ها و مزایای این صندوق های بازنشستگی چیست؟

به طور خلاصه، صندوق بازنشستگی یک صندوق سرمایه گذاری ویژه است، برای صندوق هایی که برای استفاده در دوران بازنشستگی سرمایه گذاری می شود. هدف اصلی این صندوق تامین آینده سرمایه گذار در دوران بازنشستگی از طریق سرمایه گذاری مستمر و اصولی است. در این صورت هر فرد به جای خرید سهام و اوراق قرضه برای دوران بازنشستگی خود مستقیماً سرمایه خود را در صندوق سرمایه گذاری می کند و متخصصان مالی این صندوق منابع مالی را صرف سرمایه گذاری برای مردم می کنند.
پایان/*

تفکر معاصر در مورد روبیک را دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه ماسازه کلیک کنید.

عضو کانال تلگرام اندیشه ماشین کلی باشیدانجام دهید

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=153219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.