افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

پاسخ تفصیلی سازمان برنامه و بودجه کشور به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403

  • کد خبر : 152947
پاسخ تفصیلی سازمان برنامه و بودجه کشور به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، پس از قرائت گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 و در پاسخ به ابهامات و ایرادات آن کمیسیون و به منظور روشنگری افکار عمومی، سازمان برنامه و بودجه پاسخی را منتشر کرد. متن پاسخ تفصیلی سازمان برنامه و […]

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، پس از قرائت گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 و در پاسخ به ابهامات و ایرادات آن کمیسیون و به منظور روشنگری افکار عمومی، سازمان برنامه و بودجه پاسخی را منتشر کرد.

متن پاسخ تفصیلی سازمان برنامه و بودجه کشور به شرح زیر است:

1- ادعای وجود کسری بودجه

بر اساس قانون اصلاح مواد 180 و 182 آیین نامه داخلی شورای اسلامی ایران – مصوب 1401 – امسال برای اولین بار نحوه ارائه لایحه و رسیدگی به آن در شورای اسلامی ایران تغییر اساسی کرده است. که می تواند تاثیر بسیار مثبتی در اصلاح ساختار بودجه و کاهش عدم تعادل بودجه داشته باشد. بر این اساس لازم است دولت بر اساس عملکرد گذشته و مفروضات واقع بینانه در قسمت اول لایحه بودجه، منابع قابل تحقق را برآورد و سپس در قسمت دوم لایحه بودجه، مصارف بودجه را در چارچوب بودجه تدوین کند. محدودیت ها از منابع مصوب مرحله اول. این روش برخلاف روش معمول در گذشته است که عمدتاً منابع غیرقابل تحقق و بعضاً موهومی را برای هزینه ها و هزینه های از پیش تعیین شده پیش بینی می کردند و در نتیجه با اختصاص هزینه های قطعی و اجتناب ناپذیر به منابع خیالی، عدم تعادل مزمن بودجه تشدید می شود. رهبر معظم انقلاب در بیانات مهم خود در خرداد 1401 خطاب به نمایندگان محترم شورای اسلامی تاکید کردند: کسری بودجه عامل شر است؛ بسیاری از مشکلات بزرگ اقتصادی ما ناشی از کسری بودجه است، بنابراین در بخش اول پروژه بودجه با پرهیز از برآورد یا دست کم گرفتن حداکثر منابع بودجه ای، منابع قابل دستیابی و واقع بینانه و در مرحله بعد در قسمت دوم پروژه (بودجه تفصیلی) هزینه های در محدوده منابع مصوب را پیشنهاد کرد. به گونه ای ارائه شود که از کسری بودجه مستتر در قانون بودجه سال آینده جلوگیری شود و از این منظر، لایحه بودجه 1403 را می توان واقعی ترین بودجه سال های اخیر از نظر پیش بینی منابع دانست. کارشناسان تشخیص داده اند.

2- ابهام در مفروضات و مبانی تدوین بودجه

گزارش کمیسیون تلفیق بودجه حاکی از آن است که پیش‌فرض‌های کافی برای امکان تحلیل و اظهارنظر درباره ارقام کلان در لایحه دولت وجود ندارد. به این معنا، باید گفت که مفروضات اساسی لازم برای محاسبه هر یک از اجزای منابع بودجه شامل قیمت هر بشکه نفت صادراتی (یورو)، نرخ ارز (یورو به ریال)، مقدار نفت خام است. صادرات نفت و میعانات گازی، مقدار و قیمت صادرات گاز طبیعی، ارزش کل واردات به کشور و واردات کالاهای اساسی و دارو (از طرف منابع) و همچنین فرض هزینه ها از جمله رشد حقوق ضریب نرخ کارمندان و بازنشستگان مربوط به هزینه ها در جدول شماره (6) قسمت اول لایحه دولت ارائه شد. همچنین گزارش تکمیلی حاوی جزئیات و نحوه محاسبه هر یک از اجزای منابع پس از ارائه لایحه به کلیه نمایندگان تحویل و در جلسات کمیسیون تلفیق تشریح و مورد سوال و پاسخ قرار گرفت. با حضور وزرای ذیصلاح بنابراین مفروضات لایحه بودجه به طور کامل تبیین شده است و لذا کمبودی در لایحه وجود ندارد. شایان ذکر است که تمرکز اصلی در این مرحله بر برآورد واقعی و دقیق منابع بوده است.

3- ابهام در مفهوم فاکتور در زمینه انرژی

شورای اسلامی در خصوص عدم تعادل تولید و مصرف انرژی در کشور به ویژه در بخش‌های برق، گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی، مفاد لازم را در لایحه برنامه هفتم توسعه ارائه و تصویب کرد. مهمترین موضوع بودجه از نظر منابع بودجه در حوزه انرژی، تغییر رابطه دولت با نفت و صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم است که به تفصیل در تبصره 4 طرح پیش بینی شده است. قانون بودجه مصرف انرژی از جمله بودجه عمومی و هدفمندی یارانه های انرژی در قسمت دوم لایحه منعکس خواهد شد.

لازم به ذکر است که هرگونه تصمیم گیری قیمت گذاری در حوزه انرژی با توجه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن نیازمند بررسی های دقیق و همفکری لازم در سطح حاکمیتی بوده و خارج از ظرفیت لایحه بودجه است.

4-درج اقلام خارج از بودجه

با توجه به اینکه در سال های اخیر بودجه تقویت قرارگاه پدافندی و تمرکز یارانه ها همواره خارج از بودجه تلقی می شد و در منابع و مصارف بودجه عمومی منعکس نمی شد، به منظور مقایسه بین بودجه های سال های مختلف، اقدامات مشابهی انجام شد. در پیشنهاد بودجه 1403 اتخاذ شده است.

5- پروژه بودجه را به برنامه هفتم توسعه مرتبط کنید

در خصوص ارتباط لایحه بودجه با برنامه پیشرفت هفتم باید گفت که قانون برنامه هفتم هنوز مراحل نهایی تصویب و ابلاغ را طی نکرده و در شورای محترم نگهبان و نظارت عالیه در حال بررسی است. . هیئت مدیره شورای راحتی سیستم. لذا تصمیمات مورد توافق دولت و مجلس در تدوین لایحه بودجه لحاظ شده است.

6- درخواست مجوز برای جابجایی ردیف ها

با توجه به اینکه تصویب اصلاحیه بودجه و اخذ مجوزهای لازم برای ایفای تعهدات اجتناب ناپذیر در طول سال بسیار مشکل است و باید برخی از هزینه های غیرقابل اجتناب به صورت دوره ای پرداخت شود، اجرای بودجه نیازمند اختیارات لازم برای تامین و پرداخت هزینه های غیرقابل اجتناب از قبیل حقوق و دستمزد است. و یارانه نقدی خانوارها طبق بند الف تبصره 3 لایحه بودجه از همه جا امکان پذیر است. البته در صورت اعتراض شورای اسلامی می توان در جریان بررسی بودجه این اقدامات را حذف کرد.

7- ابهامات بودجه شرکت های دولتی

بر اساس تبصره (5) ماده (182) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه گزارش تفصیلی بودجه شرکت های دولتی را جهت رسیدگی و اعلام نظر لازم توسط برنامه ارائه می کند. و کمیسیون بودجه و دیوان محاسبات قبل از ارسال لایحه بودجه به مجلس. اسلام فرستاد. البته ارزیابی بودجه بنگاه های دولتی بر اساس گزارش عملکرد آنها در شش ماهه نخست سال جاری که در گزارش تلفیقی کمیسیون آمده است، توجیهی ندارد، زیرا گزارش عملکرد شش ماهه بر اساس داده های مالی حسابرسی شده نیست. همچنین بخش بزرگی از منابع شرکت ها در نیمه دوم سال بوده و در سال دوم محقق خواهد شد. همچنین تعدیل بودجه بنگاه‌های دولتی با فرض عدم سوددهی و تثبیت زیان این بنگاه‌ها در لایحه بودجه به پیشنهاد کمیسیون تلفیق، موجه به نظر نمی‌رسد و در سال‌های گذشته نیز مرسوم نبوده است. زیرا تمرکز مهم در تنظیم بودجه بنگاه های دولتی، تاکید بر افزایش بهره وری بنگاه ها و تلاش برای سودآوری بیشتر آنهاست. لازم به ذکر است در لایحه ارائه شده از سوی دولت، بودجه شرکت های دولتی 29.7 درصد افزایش یافته که حاکی از افزایش گردش مالی این شرکت ها است.

در خصوص سرمایه گذاری های شرکت های دولتی باید گفت که مکانیسم سرمایه گذاری شرکت های دولتی یکی از اختیارات مجامع عمومی شرکت به عنوان رکن فوقانی شرکت و سازمان برنامه و بودجه می باشد. فقط مصوبات را خلاصه می کند. از مجامع عمومی شرکت در طرح بودجه گنجانده شده است. با توجه به اهمیت استقرار حاکمیت شرکتی و اعمال سایر قوانین مرتبط در شرکت های دولتی، سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان یکی از اعضای مجامع عمومی بنگاه های اقتصادی نسل اول با ایجاد سازوکارهای مختلف در مجامع عمومی در حوزه تنظیم بنگاه های دولتی در رابطه با نظارت حسن اجرای طرح ها و بودجه های بنگاه ها از جمله تحقق کامل سرمایه گذاری ها، نگرانی جدی است.

8- عدم توجه به تقویت منابع سرمایه گذاری در کشور

در دو سال گذشته روند نزولی تشکیل سرمایه در دهه 1390 بهبود یافته است. رویکرد دولت، توجه ویژه به دو مولفه مهم شامل ثبات اقتصاد و ایجاد انگیزه لازم در قالب اهرم برای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قالب تبصره 18 قانون بودجه فوق. و تبصره 2 لایحه جاری (حداقل 310 میلیارد ریال که با افزودن منابع بانکی به بیش از 650 میلیارد ریال می رسد) و نکات مربوط به توسعه همکاری های دولتی و خصوصی قبلاً در لایحه ذکر شده است. دولت سعی کرده در لایحه پیشنهادی از ایجاد انتظارات تورمی پرهیز کند و بر ثبات اقتصادی پس از تکانه های سال های اخیر تاکید کند. ذکر این نکته ضروری است که بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد ایران توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر نهادها صورت می‌گیرد و منابع بودجه جنبه اهرمی برای سایر منابع دارد. تداوم سقف اعتباری تملک کالاهای سرمایه ای به لحاظ عملی بودن بیشتر در تخصیص مورد توجه دولت است که جزئیات آن در قسمت دوم لایحه آمده است.

9- تامین منابع کافی برای یارانه داروها و پرداخت بدهی های دولت

منابع در نظر گرفته شده برای بودجه از جمله یارانه غذا و دارو در حدود منابع پیش بینی شده در نظر گرفته شده و در قسمت دوم لایحه بودجه مطرح می شود. در خصوص پرداخت سایر بدهی های دولت از جمله سازمان تامین اجتماعی نیز در بند دوم لایحه و در محدوده منابع قابل تحقق لحاظ شده و با در نظر گرفتن اولویت ها و سیاست های کلان اقتصادی دولت، تمهیدات لازم انجام خواهد شد. همچنین سازوکارهای لازم برای پرداخت بخشی از بدهی های دولت به صندوق توسعه ملی در بند (ب) ماده (3) برنامه هفتم توسعه به صورت فرا بودجه ای بدون نیاز به احتساب آن پیش بینی شده است. . در مفاد لایحه بودجه.

10- افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

رشد حقوق کارمندان و بازنشستگان همواره مورد توجه دولت بوده است، اما همانطور که در بیانیه کمیسیون تلفیقی اشاره شده است، مقوله چالش برانگیزی است. قطعا این اقدام باید در محدوده منابع قابل تحقق و به گونه ای انجام شود که با اتخاذ روش های تورمی تامین منابع، اثر آن خنثی نشود و شاید قدرت خرید این گروه بیشتر کاهش نیابد. در خصوص تعدیل حقوق بازنشستگان، دولت اعتبارات لازم را در محدوده منابع پیشنهادی لحاظ کرده است که در قسمت دوم لایحه بودجه (مربوط به مصارف بودجه) ارائه خواهد شد.


انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=152947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.