افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

چرا لایحه بودجه برگشت داده شد؟ – تابناک

  • کد خبر : 152042

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه در دل مخالفان مجلس قرار داشت ظاهراً به دلیل نامه داوود منظور به شورای نگهبان بود که در آن آمده بود دولت نمی‌تواند بودجه را بپذیرد. بار تناسب حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم در حالی که نمایندگان تاکید داشتند در پروژه بودجه بر اساس برنامه هفتم […]

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه در دل مخالفان مجلس قرار داشت ظاهراً به دلیل نامه داوود منظور به شورای نگهبان بود که در آن آمده بود دولت نمی‌تواند بودجه را بپذیرد. بار تناسب حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم در حالی که نمایندگان تاکید داشتند در پروژه بودجه بر اساس برنامه هفتم باید بودجه لازم برای تناسب حقوق ها در نظر گرفته شود. بر این اساس مهمترین دلایل رد کلیات بودجه 1403 عبارت بودند از: عدم تطابق بودجه با برنامه هفتم، عدم تعادل انرژی، عدم توجه به تناسب حقوق بازنشستگان، افزایش 50 درصدی مالیات، میزان فروش نفت و تورمی بودن بودجه.

نمایندگان مجلس دیروز طرح بودجه کل 1403 را رد کردند و این طرح برای اصلاح به دولت بازگردانده شد. رد کلی لایحه بودجه اقدامی نادر است اما پیش از این در سال 1396 لایحه بودجه عمومی در مجلس رد شده بود. همچنین نمایندگان عمومی با 99 رای موافق، 148 رای مخالف و 12 رای ممتنع بودجه 1400 را رد کردند.
پس از رد لایحه بودجه، دولت 7 روز فرصت دارد تا آن را به مجلس ارائه کند. اما به گفته رئیس مجلس، مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه 19 دی ماه گزارش جدید کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه سال آینده را بررسی خواهد کرد. سخنگوی این کمیسیون در جلسه روز گذشته شورای اسلامی برای اولین بار گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 را قرائت کرد و پس از قرائت گزارش کمیسیون تلفیق، نمایندگان موافق و مخالف لایحه بودجه کلی به بیان نظرات خود پرداختند. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از شنیدن نظرات نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه 1403 روی تریبون رفت و از کلیات این لایحه دفاع کرد.

در پایان زمانی که قرار بود از کلیات بودجه دفاع کند، صحبت های سخنگوی وی قطع شد و در این مدت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس رو به وی شد و گفت: امیدواریم توضیح واضحی بدهید. در مورد یکسان سازی حقوق بازنشستگان اکنون به صورت مکتوب به شورای نگهبان: نوشته اید که در برنامه هفتم توسعه همسان سازی بازنشستگان بار مالی دارد و مشکل ایجاد می کند، قابل توضیح است که آیا دولت این موضوع را می پذیرد و اجرا می کند. از سوی دیگر جهت گیری دستورات بودجه باید به سمت برنامه باشد.بحث عدم تعادل انرژی یکی از موضوعات مهمی است که به اندازه کافی در این زمینه جهت گیری نشده است.

منظور در پاسخ به سخنان رئیس مجلس تصریح کرد: من این موضوع را می نویسم. علاوه بر اعتباراتی که تصویب می کنید، 50 درصد هم برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص می دهیم. هیچ ابهامی وجود ندارد.» این اظهارات دو یا دو فریاد نمایندگان در صحن مجلس را برانگیخت و در پایان رو به نمایندگان کرد و گفت: ما کاملا با شما عزیزان هستیم و نگرانی شما را برطرف می کنیم. در طول فرآیند بودجه با همت مشترک دولت و مجلس انقلاب، یک «چهار» قوی بدهید تا همه بفهمند دولت و مجلس با هم هستند.» بعد از این اظهارات منظور در اقدامی غیرعادی شماره چهار را با دست پشت سکوها نشان داد و اعلام کرد: «چهار… چهار… چهار…» پس از این اظهارات، فریادهای دو – دو نماینده به گوش رسید. دوباره مطرح شد
در پی پایان اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 برای دفاع از این لایحه روی تریبون رفت. وی گفت: نمایندگان و رئیس مجلس بر تناسب حقوق بازنشستگان تاکید کردند و قول شریفی برای تناسب حقوق بازنشستگان گرفتیم، بودجه ای که تناسب حقوق بازنشستگان را در بر نگیرد از در نمی گذرد. این مجلس آقای منظور در این رابطه نامه کتبی ارائه کرده است. در همین حین چند تن از نمایندگان با حضور در تریبون خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اعلام کردند که باید نامه را به ما نشان دهد که برای دقایقی فضای صحن علنی مجلس را متشنج کرد.

در نهایت کلیات لایحه بودجه 1403 به رأی گذاشته شد و نمایندگان با 91 رأی موافق، 127 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع با کلیات لایحه بودجه 1403 مخالفت کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس پس از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه 1403، گفت: دولت هفت روز فرصت دارد تا اصلاحات در بودجه را اجرا کند و بودجه را به مجلس بازگرداند. زمان ما در حال اتمام است. اینکه بعضی از دوستان از بودجه دوازدهم صحبت می کنند اصلا به نفع نیست. سال 1403 اولین سال اجرای برنامه هفتم است و بودجه باید محکم و دقیق باشد و کار را انجام دهیم. وی تاکید کرد: در حال اصلاح ساختار بودجه هستیم و باید اقدامات اساسی برای کاهش کسری بودجه انجام دهیم. این بودجه ارائه شده دارای کسری قابل توجهی بود.
اولین کسری آن مربوط به حقوق بازنشستگان بود. وابستگی همه چیز به محل مالیات موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. بنابراین باید با تعامل مجلس و دولت کمک کنیم تا همه چیز به درستی انجام شود. در این هفته من، اعضای تلفیق و همه دوستان در خدمت دولت هستیم تا بودجه ای به مجلس ارائه شود که تورم زا نباشد و در راستای اجرای برنامه هفتم پیش برود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=152042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.