افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

پسماندهای کشاورزی ایران غذای ۲۷ میلیون نفر را تامین می کند

  • کد خبر : 151412
پسماندهای کشاورزی ایران غذای ۲۷ میلیون نفر را تامین می کند

به گزارش رکنا، محمدجواد عسکری ظهر امروز در اولین رویداد تخصصی فناوری های نوین خلق ارزش افزوده از بقایای کشاورزی وی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی تصریح کرد: با توجه به تنوع آب و هوا، آب و خاک کشور از قابلیت های کافی برای تامین امنیت غذایی برخوردار است اما نتوانستیم از این قابلیت […]

به گزارش رکنا، محمدجواد عسکری ظهر امروز در اولین رویداد تخصصی فناوری های نوین خلق ارزش افزوده از بقایای کشاورزی وی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی تصریح کرد: با توجه به تنوع آب و هوا، آب و خاک کشور از قابلیت های کافی برای تامین امنیت غذایی برخوردار است اما نتوانستیم از این قابلیت ها به درستی استفاده کنیم.

وی افزود: کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی و اقتصادی کشور است که 3 برابر صنعت و 35 درصد اشتغال را دارد. کشاورزی با توجه به کارکردهای خود و بحث ارز به راحتی می تواند جایگاه خوبی را در زمینه اشتغال و ارز به خود اختصاص دهد.

عسگری گفت: با وجود تلاش های انجام شده، زیرساخت ها در حوزه صادرات به خوبی آماده نشده و تصمیمات خلق الساعه مشکلاتی را ایجاد کرد. در مجلس با ورود به کمیسیون کشاورزی برای به روز رسانی قوانین و توسعه بخش کشاورزی، اقدامات و قوانین خوبی از جمله شورای قیمت، صادرات محصولات کشاورزی، طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولید را تصویب کردیم. تمام موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی گنجانده شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث ایمنی مواد غذایی در زمینه پروتئین های سفید، قرمز، تخم مرغ و لبنیات قابلیت های خوبی داریم. در زمینه تولید گوشت مرغ 21 هزار مجوز صادر شده و 17 هزار و 500 واحد فعال است و حدود 2.5 میلیون تن گوشت سفید در کشور تولید می شود. از این میزان 2 میلیون و 200 هزار تن برای مصرف داخلی و 300 هزار تن مازاد تولید قابل صادرات است.

عسگری یکی از مشکلات این بخش را سه نهاده ذرت، کنجاله سویا و جو دانست و گفت: اکنون 50 درصد جو مورد نیاز کشور ملی و 50 درصد وارداتی است. همچنین به 7 تا 7.5 میلیون تن کنجاله سویا نیاز داریم که 300 هزار تن آن در کشور تولید و مابقی وارداتی است و از 10 میلیون تن، 8 میلیون تن ذرت وارد می شود.

وی با بیان اینکه تقریبا 80 درصد نهاده هایی که کشور برای تولید نیاز دارد وارداتی است، تصریح کرد: از ابتدا نتوانستیم کار را طبق برنامه زمان بندی دنبال کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در برنامه پنج ساله هفتم تلاش های خوبی صورت گرفت و تقریباً در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و آب و محیط زیست مواد خوبی دیده شده است. یعنی اگر دولت سیزدهم در این قالب پیش برود و کار را در راستای دولت هفتم پیش برد، حتماً اتفاقات خوبی می افتد و در راستای منویات مقام معظم رهبری به نقطه مطلوبی خواهیم رسید.

زباله های کشاورزی غذای 27 میلیون نفر است

عسگری با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی عقب هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر سالانه حدود 125 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می شود که بین 20 تا 30 درصد آن ضایعات است. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ این مقدار زباله می تواند نیاز غذایی 27 میلیون نفر را تامین کند.

این نماینده مجلس افزود: بانک ها در برنامه هفتم توسعه بین 15 تا 20 درصد اعتبارات خود را به بخش کشاورزی، صنایع پایین دستی و تکمیلی و صادرات توسعه زیرساخت ها در بخش کشاورزی اختصاص دهند.

به گفته وی، امروز کارخانه های فرآوری گوشت، گلخانه هایی که در کشور ساخته می شود، امکانات و تجهیزاتی که به صادرکنندگان تحویل داده می شود با گذشته قابل مقایسه نیست، اما این مسائل باید در برنامه هفتم حل شود. این در حالی است که در اطراف ما 500 میلیون نفر به محصولات کشاورزی ما علاقه مند هستند که با آنها علاوه بر صادرات و اشتغال می توان ارز خوبی کسب کرد.

عسگری تصریح کرد: اگر اقلام تبدیل به محصول شود اتفاق مهمی رخ می دهد که هنر است، بنابراین امروز در سازمان انرژی اتمی 21 قلم کالا در حوزه هسته ای تبدیل به محصول و صادر می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی باید در برنامه های امروز دولت در اولویت قرار گیرد، درباره پیشگیری از ضایعات زیاد در بخش کشاورزی گفت: در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و شورای قیمت مقرر شده بود که در صورت کیفیت و تولید سالم، شرایط خرید تضمینی فراهم خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=151412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.