افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

اکثر مردم از غرب ستیزی که هزینه دارد ناراضی هستند

  • کد خبر : 150836

رئیس دولت اصلاحات در سخنانی به مناسبت روز دانشجو با انتقاد از نگاه حاکم بر امنیت در دانشگاه ها تصریح کرد: این نوع رویکرد و سیاست امنیتی و این شیوه مدیریت دانشگاه نتیجه ای جز ایجاد و گسترش ناامیدی ندارد. در بین دانش آموزان و معلمان و به طور طبیعی افزایش فرار مغزها. این وضعیت […]

رئیس دولت اصلاحات در سخنانی به مناسبت روز دانشجو با انتقاد از نگاه حاکم بر امنیت در دانشگاه ها تصریح کرد: این نوع رویکرد و سیاست امنیتی و این شیوه مدیریت دانشگاه نتیجه ای جز ایجاد و گسترش ناامیدی ندارد. در بین دانش آموزان و معلمان و به طور طبیعی افزایش فرار مغزها. این وضعیت باعث می شود کشور با بسیاری از مشکلات دیگر مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمد خاتمی روز گذشته در نشست مشاوران خود، در گرامیداشت روز دانشجو، غلبه سیاست نظامی و امنیتی در دانشگاه های کشور را پیامدهای آن برای حال و آینده خطرناک دانست. ایران از پذیرش این سیاست ها توسط مدیریت دانشگاه ابراز تاسف کرد.

رئیس دولت اصلاحات در مقایسه ای تاریخی بین وضعیت کنونی دانشگاه ها، حاکمیت جامعه و شرایط پس از کودتای 1332 گفت: حادثه 25 دی 1332 که با ورود نیروهای نظامی به دانشگاه رخ داد. تهران و باعث شهادت سه دانشجو، مجروح و بازداشت شد. گروه دیگری هم بودند که با واکنش جدی مدیریت دانشگاه و اساتید مواجه شدند. چهره های برجسته ای مانند مرحوم دکتر سیاسی رئیس وقت دانشگاه، حتی در هیئت حاکمه کودتا به شدت با این اقدام مخالفت کردند و در دفاع از هویت و استقلال دانشگاه از دانشگاهیان و دانشجویان حمایت کردند. اما امروز شاهد چنین رفتاری از سوی مدیریت دانشگاه نیستیم و نه تنها از هویت و استقلال دانشگاه دفاع نمی کنند، بلکه حتی سعی می کنند تحت سیاست های نظامی-امنیتی در دانشگاه ها عمل کنند.

نتیجه اعمال این سیاست ها ایجاد محدودیت هایی مانند اخراج یا محرومیت از اساتید دانشگاه و تعلیق یا ممنوعیت فارغ التحصیلی دانشجویان و سایر اقدامات مانند بازداشت و سلب حقوق دانشجویان بوده است.

سید محمد خاتمی دانشگاه را بیدار کننده شعور جامعه ایران دانست و افزود: 25 آذر 1397 در یک موقعیت تاریخی فوق العاده حساس رخ داد که در آن سرنوشت ایران در حال تغییر و ذهنیت و منافع مردم در حال تغییر بود. در مخالفت با رژیم حاکم شکل گرفته بودند. این اتفاق نشان داد که دانشگاه پیشرو حوادثی است که با وجدان جامعه ما پیوند خورده و به همین دلیل در حافظه تاریخی دانشجویان، دانشگاه و ملت ایران باقی مانده است.

و افزود: اینکه چند ماه پس از کودتای آمریکایی-انگلیسی علیه دولت ملی مصدق، ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا، در سطح جامعه و در واقع افکار عمومی وارد ایران شد. آن زمان تصور می شد که این سفر برای دراز کردن دست بیمار به ماموران است، کودتا و اعلام پیروزی آمریکاست. وجدان ملتی که اخیراً با دخالت آمریکا حکومت ملی خود را از دست داده بود و دیکتاتوری وابسته به بیگانه جایگزین آن شده بود، اعتراض کرد.

رئیس جمهور دوران اصلاحات گفت: این شعور بیدار جامعه در دانشگاه متجلی شد و دانشجویان در ۲۵ آذر ۱۳۹۷ دست به اعتراض زدند و هزینه های زیادی برای این اعتراض پرداختند. به هر حال 16 آذر در یک نقطه عطف تاریخی مهم در جامعه ما رخ داد که در روند مبارزات تاریخی ملت در نهایت به انقلاب اسلامی منتهی شد.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت استبدادی و ضداستعماری انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است، گفت: در این انقلاب قرار بود به جای استبداد وابسته به بیگانگان، نظام مردمی به نام جمهوری اسلامی ایجاد شود. لذا این آرزو در جامعه دینی و حتی بخش مهمی از روشنفکران ما امید ایجاد کرد و البته دستاوردهایی هم داشت. اما اتفاقی که افتاد با آنچه مردم انتظار داشتند متفاوت بود و متاسفانه در نظام جمهوری اسلامی انحرافی ایجاد شد و به جای جمهوری، مشکلی به نام عدم جمهوری شکل گرفت.

سید محمد خاتمی در سطح دولت تفاوت آن را در این است که امروز دولت تنها در تقابل با آمریکا و غرب هویت خود را تعریف کرده است. وی افزود: امروز دولت ما ویژگی استکبار ستیزی و ضداستعماری را در مقابله با آمریکا و غرب می بیند و در این راستا گام برداشته است و همین بهانه را به کسانی که می گویند جمهوری اسلامی است داده است. چالش هایی ایجاد می کند. در منطقه

وی با بیان اینکه می توان استکبارستیزی و استعمار ستیزی کرد، هویت خود را در تعارض با غرب تعریف نکرد و افزود: اکنون هویت ملی ما به گونه ای شکل گرفته است که حاکمان ما نمی خواهند. اگر در آن مقطع تاریخی که در 16 آذر رخ داد، مردم ما مخالف آمریکا بودند و آمریکا را منشا استبداد داخلی می دانستند، اما امروز در شرایطی هستیم که اگر نگوییم بیشتر مردم می خواهند کاهش دهند. روابط با آمریکا حداقل می‌توان گفت که سیاست‌های آنها از هزینه‌های خارجی و ضدغربی موجود دولت و همچنین سیاست‌های داخلی ناراضی هستند.

سید محمد خاتمی تاکید کرد: با توجه به این تمرکز در حوزه سیاست خارجی، دولت بزرگترین ماموریت و محوریت اصلی خود را که باید جلب رضایت مردم باشد از دست می دهد. مردم از توسعه انسانی، علمی، اقتصادی و سیاسی جامعه محروم بوده اند. این وضعیتی است که باعث افزایش ناپیوستگی ها و شکاف های بین ملت و دولت و در نتیجه میزان نارضایتی و اعتراض اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجویان و دانشگاهیان شده است.

وی در پایان افزود: متاسفانه امروز قداست دانشگاه رعایت نمی شود و به دلیل غلبه نگاه نظامی و امنیتی، استقلال این نهاد و نقش دانشگاهیان در توسعه همه جانبه کشور خدشه دار شده است. ” این نوع رویکرد و سیاست امنیتی و این شیوه مدیریت دانشگاه نتیجه ای جز ایجاد و گسترش ناامیدی در بین دانشجویان و معلمان و طبیعتا افزایش فرار مغزها ندارد. این وضعیت باعث می شود کشور با بسیاری از مشکلات دیگر مواجه شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=150836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.