افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

تمایل جدی دولت برای اصلاح ساختارها و رفع اختلافات

  • کد خبر : 149969
تمایل جدی دولت برای اصلاح ساختارها و رفع اختلافات

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی امروز (دوشنبه) در افتتاحیه همایش «اقتصاد ایران». «اصلاح ساختارها و رفع نارضایتی ها» که با حضور رئیس جمهور در اتاق اجلاس سران برگزار شد، گزارشی از آخرین اقدامات این وزارتخانه در زمینه اصلاح ساختارها و همچنین جشن این همایش ارائه کرد. وی با یادآوری اینکه اقتصاد ایران در دوره […]

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی امروز (دوشنبه) در افتتاحیه همایش «اقتصاد ایران». «اصلاح ساختارها و رفع نارضایتی ها» که با حضور رئیس جمهور در اتاق اجلاس سران برگزار شد، گزارشی از آخرین اقدامات این وزارتخانه در زمینه اصلاح ساختارها و همچنین جشن این همایش ارائه کرد.

وی با یادآوری اینکه اقتصاد ایران در دوره های مختلف از قرون گذشته تا امروز درگیر ناآرامی بوده است، گفت: در دوره پهلوی، ناآرامی ها با وابستگی به درآمدهای نفتی و کمک های کشورهای غربی پوشانده شد، در دوران جنگ تحمیلی با الگوی تلفیقی کنترل دولت و جنبش جهادی پوشش داده شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از سال 1398 با تحریم های نفتی و بانک مرکزی، حجاب از سیاست هایی که مایه نارضایتی بود برداشته شد و نارضایتی ها بیشتر نمایان شد.

خاندوزی با بیان اینکه اصلاح ساختارها در مدل های مختلف و با پیامدهای متفاوت قابل انجام است، تاکید کرد: تمرکز ما بر انتخاب الگوی بهینه در اصلاح ساختارها و رفع اختلافات است که در انتخاب مدل بسیار مهم است.بهینه در الف. شرایطی که اقتصاد ما چندین سال تورم را پشت سر گذاشته، حساس است.

وی همچنین با بیان اینکه علاوه بر تعارضات بانکی، بودجه، صندوق های بازنشستگی، انرژی و… ساختارهایی داریم که درگیری ایجاد می کنند، یادآور شد: از دخالت های سه قوه که سیستم تصمیم گیری را مختل کرده تا بروکراسی. و مدیریت اجرایی که در برابر اصلاحات مقاومت کرده است. به ضعف مدل اجرایی محلی و همچنین ضعف پیوند بین سیاستگذاران و دانشگاهیان، همه اینها وجود دارد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: به اینها ضعف تجربه، ضعف سرمایه اجتماعی و تصویری که در افکار عمومی القا می شود اضافه می شود که همگی مولد نارضایتی هستند.

خاندوزی با اشاره به اینکه در این همایش به شرایط بین المللی و جایگاه ایران در اقتصاد جهانی نیز توجه شد، تاکید کرد: با تقسیم نقش سنتی، نقش ما صادرات نفت و تامین امنیت انرژی از طریق ایران و از سوی دیگر دسترسی به منابع بین المللی است. ارزها، و آنها کالا بوده اند.

وی تصریح کرد: نتیجه این نقش سنتی این بود که منابع ارزی با هزینه کم در اختیار سیاستگذاران قرار گرفت و انگیزه ای برای درآمد مازاد وجود نداشت و سیاستگذاران دولت بر تخصیص و بوروکراسی متمرکز شدند تا تولید ملی را محدود و کنترل کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: الان سه اتفاق افتاده است. یکی نقش سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور است که با تحولات دنیا در حال تغییر است و ما باید متوجه این تغییرات باشیم. ثانیاً مازاد منابع ارزی برای توسعه کشور کاهش یافته و ثالثاً دسترسی اقتصاد به ارزهای بین المللی کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: خنثی سازی تحریم ها نیازمند راهی برای غلبه بر این سه چالش است، یکی درهم تنیدگی سیاست ها متناسب با تغییر نقش ها، دوم ایجاد درآمد مازاد و سوم ساختار جدید مطابق با شرکای راهبردی است. قدرت را با ایفای نقش در کمربند افزایش می دهد و در نتیجه اقتصاد جدیدی ایجاد می شود.

خاندوزی تصریح کرد: دولت سیزدهم مردمی علاوه بر اقداماتی که برای خروج شرکت ها از رکود، رفع معضل بیکاری، پیشبرد پروژه های عمرانی و… انجام داده است، به دنبال اصلاح عیوب ساختاری نیز بوده است که در مرحله دوم طرح ها قرار گرفت. انقلاب.

وی به همگرایی تیم اقتصادی برای حرکت در این مسیر اشاره کرد و ادامه داد: نمونه این همگرایی کاهش تراز عملیاتی بودجه 1403 (که از بیش از 400 میلیارد تومان به حدود 300 میلیارد تومان رسیده است) است. ) اصلاح خطاهای عدم تراز و تصویب بندهای کاهش. اختلاف نظری است که در برنامه هفتم تکمیل شد و نشان می دهد اراده مغز اقتصادی دولت برای اصلاح ساختارها و رفع اختلافات جدی است. و تاییدیه ها محدود به کاغذ نیست.

وزیر اقتصاد در پایان گفت: در عین حال از ایده اشتراک این اقدامات و برنامه‌ها با اساتید دانشگاه‌ها برای رفع نواقص احتمالی و همچنین استفاده از توان نخبگان برای اصلاح ساختارها استفاده شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=149969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.