افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

محمد درویش: 8 درصد مرده زایی در کشور به دلیل آلودگی هوا/ سوخت ذخیره شده در ریه افراد است.

  • کد خبر : 149301
محمد درویش: 8 درصد مرده زایی در کشور به دلیل آلودگی هوا/ سوخت ذخیره شده در ریه افراد است.

به گزارش رکنا به نقل از دیده بان ایران، آلودگی هوا داستانی که این روزها هر سال تکرار می شود. اگر تا چند سال پیش آلودگی هوا تنها معضل تهران بود، اکنون چندین سال است که دامنگیر شهرهای دیگر مانند اصفهان، اراک، مشهد و… شده است. علاوه بر عوامل متعددی مانند کمبود سوخت و خودروهای […]

به گزارش رکنا به نقل از دیده بان ایران، آلودگی هوا داستانی که این روزها هر سال تکرار می شود. اگر تا چند سال پیش آلودگی هوا تنها معضل تهران بود، اکنون چندین سال است که دامنگیر شهرهای دیگر مانند اصفهان، اراک، مشهد و… شده است. علاوه بر عوامل متعددی مانند کمبود سوخت و خودروهای فرسوده که برای این معضل ذکر می شود، سوخت سوزی نیز عامل دیگری است که برخی مسئولان سعی در تکذیب آن دارند. فقط در شهرداری تهران مهدی چمران سوختن گازوئیل را تکذیب کرد اما محسن پیرهادی و سوده نجفی آن را تایید کردند.

سولفور و مشتقات سولفات موجود در ترکیب آلاینده های هوا باعث سوختن نفت کوره در کشور می شود.

محمد درویش، فعال محیط زیست در پاسخ به این تکذیبیه. گازوئیل برخی از مسئولان به سوزی به دیده بان ایران گفتند: ما در کشور سوخت سوزی داریم، وقتی ترکیب آلاینده های هوا را می بینید و مشتقات گوگرد پیدا می کنید، یعنی سوخت گازوئیل داریم، مثل این است که از شتر بپرسید از کجا آمده اید؟ از حمام شما می گوید، بعد می گوید از زانوی شما دیده می شود. چطور ممکن است هوای پر از مشتقات سولفات نفت کوره نداشته باشد؟ اینها را نمی توان پنهان کرد. الان دسترسی محدود و محرمانه بوده است. هر کسی می‌تواند به راحتی به وب‌سایت هواشناسی سر بزند و اطلاعات آلودگی هوا را بررسی کند، اما فکر می‌کنند اگر مثل کبک سرشان را در برف فرو کنند و کسی را نبینند، بقیه هم آنها را نخواهند دید.»

نفت کوره را نمی توان در انبارها ذخیره کرد، بلکه در ریه های مردم ذخیره می شود.

درویش در پاسخ به این سوال که آیا عامل اصلی آلودگی هوا سوختن مازوت است، گفت: متاسفانه یا خوشبختانه علت اصلی آلودگی هوا سوختن مازوت نیست. اگر دلیل اصلی نفت کوره بود، 10 سال پیش آلودگی هوا نداشتیم. اما 10 یا حتی 20 سال پیش ما با این مشکل مواجه بودیم. متاسفانه هر سال بر میزان آلودگی هوا افزوده می شود و یکی از دلایل آن نفت کوره است. اکثر نیروگاه ها، کارخانه های صنعتی از جمله کارخانه های سیمان و پالایشگاه ها به دلیل کمبود و صادرات گاز از نفت کوره استفاده می کنند. دلیل دیگر این است که ذخایر نفت کوره ما تمام شده است. یعنی ما نمی توانیم گازوئیل را در انبارهای خود ذخیره کنیم و ترجیح می دهیم آن را در ریه های مردم ذخیره کنیم. واقعیت بسیار تلخ است و این اتفاق می افتد.»

این فعال محیط زیست تاکید کرد: ما به قوانینی که خودمان تصویب کرده ایم عمل نمی کنیم یعنی بیش از شش سال است که قانون هوای پاک تصویب شده و بر اساس آن دولت موظف شد 30 درصد آن را تامین کند. انرژی سالانه از طریق انرژی های نو، اگر این اتفاق می افتاد، اکنون نه تنها با کمبود گاز سوخت نیروگاه های خود مواجه نمی شدیم، بلکه حتی می توانستیم بخشی از انرژی خود را به افغانستان یا عراق صادر کنیم، اما حتی کاری را انجام ندادیم. ما موظف بودیم.»

عزمی برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد

درویش با اشاره به سایر عوامل موثر بر آلودگی هوا گفت: عامل اصلی آلودگی هوا در ایران تمایل بیش از حد مردم به استفاده از خودروهای شخصی است به این معنی که 82.9 درصد از گازهای آلاینده همچنان ناشی از حرکت وسایل نقلیه عمدتاً سواری، موتورسیکلت و … است. تاکسی تا زمانی که مردم وسیله حمل و نقل جایگزین نداشته باشند متاسفانه درها همچنان به همان پاشنه می چرخد.طبق قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف است ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی و ارتقاء دهد. بودجه لازم برای توسعه مترو در شهرهای بزرگ ما تنها کشوری در جهان هستیم که تعداد حمل و نقل عمومی نسبت به یک دهه قبل به جای افزایش، کاهش یافته است، بنابراین مردم چاره ای جز استفاده از خودروهای شخصی ندارند. .

این فعال محیط زیست می افزاید: 60 درصد ذرات معلق و 82.9 درصد آلاینده های گازی توسط وسایل نقلیه موتوری و تنها 17.1 درصد توسط آلاینده های ساکن مانند پمپ بنزین ها یا پالایشگاه ها و نیروگاه ها تولید می شود. کیفیت سوخت و خودروهای ما نه تنها در دهه گذشته بهبود یافته، بلکه بدتر هم شده است. همه اینها در قانون هوای پاک بود که متأسفانه اجرایی نشده و ما را متاثر می کند».

درویش با اشاره به نقش سازمان منابع طبیعی در قانون هوای پاک گفت: توجه داشته باشید که در قانون هوای پاک، سازمان منابع طبیعی باید سالانه 300 هزار هکتار معادل 300 میلیون اصله درخت برای رسیدگی به منابع گرده افشانی بکارد. تولید و کاشت و بیابان زدایی خاک، یعنی در شش سال گذشته باید یک میلیارد و 800 میلیون درخت کاشته می شد که کاشته نشد. تصمیمی برای رسیدگی به آلودگی هوا نیست.”

هشت درصد مرده زایی در کشور به دلیل تاثیر مستقیم آلودگی هوا است

وی در خصوص اینکه آلودگی هوا چه زمانی اثرات خود را بر روی بیماری هایی مانند سرطان نشان می دهد، گفت: به تازگی اعلام شده است که 8 درصد مرده زایی در کشور به دلیل تاثیر مستقیم آلودگی هوا است. ما یکی از بالاترین نرخ مرده زایی را داریم. از سوی دیگر دولت مردم را به بچه دار شدن تشویق می کند و از سوی دیگر به دلیل آلودگی هوا زوج هایی که برای بچه دار شدن مشکل دارند به دلیل آلودگی هوا جنین خود را از دست می دهند که این امر باعث افسردگی و آسیب های روحی می شود.

این فعال محیط زیست در ادامه به دیده بان ایران درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان توضیح داد: 5500 نفر در تهران به طور مستقیم بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و 35 هزار نفر در کل کشور جان خود را از دست می دهند البته این یک آمار رسمی است که اعلام می شود و می باشد. واقعی نیست چون مثلاً در لندن که تقریباً به اندازه تهران جمعیت دارد و زیرساخت محکم تری دارد، اتوبوس های برقی و هیبریدی زیادی وجود دارد و بخش قابل توجهی از مردم از دوچرخه استفاده می کنند، اعلام کرده است که 8 هزار نفر به علت فوت می کنند. به آلودگی هوا؛ چطور ممکن است این تعداد در تهران 5000 نفر باشد؟چطور ممکن است سال ها این آمار ثابت مانده باشد؟

درویش افزود: علاوه بر موارد فوق، سکته های قلبی نیز در حال افزایش است و با بحرانی به نام فشار خون مواجه هستیم که با ورود زارت کوچکتر از 2.5 میکرون باعث افزایش سرطان خون می شود. سرطان خون نیز یکی از بیماری هایی است که برای درمان آن باید هزینه های گزافی پرداخت و متاسفانه تقریباً در 90 درصد موارد بیمار زنده نمی ماند. اثرات روانی این مرگ ها برای بسیاری از خانواده ها غیرقابل جبران است. اصولاً وقتی هوا آلوده است، مردم حوصله همکاری با یکدیگر را ندارند. تاب آوری کاهش می یابد و پرخاشگری افزایش می یابد.»

منبع: سایت دیده بان ایران

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=149301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.