افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی

  • کد خبر : 148782
آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی
سی پی یو سرور یا واحد پردازش مرکزی، یک جزء سخت‌افزاری است که به‌عنوان مغز یک کامپیوتر سرور عمل می‌کند. این واحد مسئول پردازش دستورالعمل‌ها و محاسبات سرور برای انجام وظایف مورد نظر است. CPUهای سرور برای مدیریت بارهای کاری بالا و انجام محاسبات پیچیده با سرعتی سریع طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولاً با چندین هسته، رشته و حافظه کش ساخته می‌شوند تا قدرت پردازش بیشتری داشته باشند. به‌عبارت دیگر، سی پی یو یک کامپیوتر شخصی را نمی‌توان بر روی یک سرور نصب کرد.

دنیای محاسبات کامپیوتری دائماً در حال تحول است و این تحول در هیچ‌جا به‌اندازه قلمرو سی پی یو سرور hp مشهود نیست. با هر نسل جدید از پردازنده‌ها، شاهد بهبود عملکرد، مصرف انرژی کم‌تر و کارایی کلی بهتر سرور هستیم.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به سی پی یو‌های مناسب برای سرور اچ پی و آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی که در حال حاضر موجود است، می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید تصمیم درستی برای خرید یک پردازنده خوب برای سرور اچ پی خود بگیرید.

 سی پی یو سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

سی پی یو سرور یا واحد پردازش مرکزی، یک جزء سخت‌افزاری است که به‌عنوان مغز یک کامپیوتر سرور عمل می‌کند. این واحد مسئول پردازش دستورالعمل‌ها و محاسبات سرور برای انجام وظایف مورد نظر است. CPUهای سرور برای مدیریت بارهای کاری بالا و انجام محاسبات پیچیده با سرعتی سریع طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولاً با چندین هسته، رشته و حافظه کش ساخته می‌شوند تا قدرت پردازش بیشتری داشته باشند. به‌عبارت دیگر، سی پی یو یک کامپیوتر شخصی را نمی‌توان بر روی یک سرور نصب کرد.

کاربرد اصلی سی پی یو سرور، اجرای برنامه‌های کاربردی سرور از جمله وب سرورها، سرورهای پایگاه داده، سرورهای ایمیل و نرم‌افزارهای مجازی‌سازی است. این برنامه‌ها برای رسیدگی به حجم زیادی از داده‌ها و درخواست‌های کاربر، به محاسبات زیاد و سریعی نیاز دارند.

 چه سی پی یو‌هایی برای سرور اچ پی مناسب هستند؟

همان‌طور که گفتیم تنها سی پی یوهای خاصی برای نصب بر روی انواع سرور و از جمله سرور اچ پی مناسب هستند. برخی از برندهای معروفی که CPUهای سرور را ارائه می‌دهند عبارتند از Intel، AMD و IBM.

خانواده پردازنده‌های Xeon اینتل یک انتخاب محبوب در بین صاحبان سرور اچ پی است. این پردازنده‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از عهده بارهای کاری بالای بر‌می‌آیند. آن‌ها دارای چندین هسته، رشته و حافظه کش بالا هستند تا قدرت پردازشی عالی را ارائه دهند. آخرین نسل از پردازنده‌های Xeon، مانند Xeon Platinum و Xeon Gold، سرعت کلاک بالایی را ارائه می‌دهند و از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده های EPYC AMD یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای صاحبان سرور اچ پی هستند. این پردازنده‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به همتایان اینتل خود، عملکرد بالایی داشته باشند و در عین حال انرژی کم‌تری مصرف کنند. پردازنده‌های EPYC دارای حداکثر 64 هسته و 128 رشته هستند که آن‌ها را برای انجام کارهای سنگین ایده‌آل می‌کند. آن‌ها همچنین، از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند که سرعت انتقال داده‌ها را سریع‌تر می‌کند.

پردازنده‌های Power IBM برای کاری حیاتی طراحی شده‌اند که به دسترسی و قابلیت اطمینان بالا نیاز دارند. این پردازنده‌ها در سیستم‌های سرور خودِ IBM استفاده می‌شوند و برای تولیدکنندگان سرورهای شخص ثالث نیز در دسترس هستند. آخرین نسل از پردازنده‌های Power، مانند Power9، سرعت کلاک بالایی را ارائه می‌دهند و از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پشتیبانی می‌کنند.

 آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی

همان‌طور که خواندید، برند‌های Intel، AMD و IBM بهترین سی پی یو‌ها را برای سرور اچ پی ارائه می‌دهند. در این‌جا ما با آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی در هر کدام از این برند‌ها آشنا می‌شویم.

 Xeon Platinum : ویژگی ها و عملکرد پیشرفته

Intel Xeon Platinum آخرین نسل از پردازنده‌های سرور اینتل است. این پردازنده برای مدیریت بارهای کاری بالا طراحی شده است و ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای بهبود عملکرد سرور ارائه می‌دهد. پردازنده‌های زئون پلاتینیوم تا 28 هسته و 56 رشته ارائه می‌شوند که قدرت پردازشی عالی را برای بارهای کاری سخت فراهم می‌کنند. این پردازنده همچنین، از فناوری Hyper-Threading اینتل پشتیبانی می‌کنند که به هر هسته اجازه می‌دهد تا دو رشته را به‌طور هم‌زمان مدیریت کرده و عملکرد را بهبود دهد.

از نظر ویژگی‌ها، پردازنده‌های Xeon Platinum با مجموعه دستورالعمل‌های Advanced Vector Extensions 512 (AVX-512) اینتل عرضه می‌شوند که محاسبات ممیز شناور سریع‌تری را برای کاربردهای علمی و مهندسی ممکن می‌سازد. آن‌ها همچنین، از فناوری Turbo Boost Max اینتل 3.0 پشتیبانی می‌کنند که به‌طور خودکار سریع‌ترین هسته پردازنده را شناسایی کرده و سرعت‌ ساعت آن را افزایش می‌دهد.

در مقایسه با نسل قبلی، پردازنده‌های زئون پلاتینیوم بهبود عملکرد قابل توجهی دارند. آن‌ها دارای سرعت ساعت بالاتر، هسته‌های بیشتر و پشتیبانی از حافظه سریع‌تر هستند. آن‌ها همچنین، حافظه کش بزرگ‌تری دارند که به‌کاهش زمان دسترسی به داده‌های پرکاربرد کمک می‌کند.

 Intel Xeon Gold: کارایی بالا و راندمان انرژی

Intel Xeon Gold پردازنده دیگری است که برای بار کاری زیاد سرور اچ پی طراحی شده است. حداکثر 24 هسته و 48 رشته دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای برنامه‌هایی که نیاز به‌قدرت پردازش بالایی دارند، تبدیل می‌کند. پردازنده‌های Xeon Gold از فناوری Hyper-Threading اینتل نیز پشتیبانی می‌کنند که به هر هسته اجازه می‌دهد تا دو رشته را به‌طور هم‌زمان مدیریت کند.

از نظر بهره‌وری انرژی، پردازنده‌های Xeon Gold به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به نسل‌های قبلی خود انرژی کم‌تری مصرف کنند. آن‌ها با فناوری مدیریتِ توان پیشرفته اینتل، عرضه می‌شوند که عملکرد پردازنده را بر اساس نیازهای حجم کاری تنظیم می‌کنند و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

 به‌طور خلاصه، هر دو پردازنده Xeon Platinum و Xeon Gold ویژگی‌های پیشرفته و عملکرد بالایی را برای رسیدگی به حجم کاری سخت سرور ارائه می‌دهند. در حالی که پردازنده‌های Xeon Platinum برای سخت‌ترین شرایط کاری طراحی شده‌اند، پردازنده‌های Xeon Gold تعادلی بین عملکرد و بهره‌وری انرژی ارائه می‌دهند.

 IBM Power9: آخرین نسل از سی پی یو سرور

IBM Power9 آخرین نسل از سی پی یو سرور اچ پی است که توسط IBM طراحی شده است. این پردازنده‌ به‌گونه‌ای ساخته شده‌ که بارهای کاری بالا را مدیریت کند و ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای بهبود عملکرد سرور ارائه دهد. پردازنده‌های Power9 با حداکثر 24 هسته و 192 رشته ارائه می‌شوند که قدرت پردازشی عالی را برای بارهای کاری سخت فراهم می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی پردازنده‌های Power9 پشتیبانی آن‌ها از OpenCAPI (AVX-512) است که مخفف عبارت Open Coherent Accelerator Processor Interface می‌باشد. این فناوری امکان انتقال داده‌ها را با سرعت بالا بین پردازنده و شتاب‌دهنده‌ها مانند GPU، FPGA و سایر پردازنده‌های تخصصی فراهم می‌کند. پردازنده‌های Power9 از PCIe Gen4 نیز پشتیبانی می‌کنند که انتقال اطلاعات سریع‌تری را بین پردازنده و سایر اجزای سیستم فراهم می‌کند.

پردازنده های Power9 دارای تعدادی ویژگی پیشرفته دیگر هستند که برای افزایش عملکرد طراحی شده‌اند. به‌عنوان مثال، آن‌ها از چند رشته‌ای هم‌زمان (SMT) پشتیبانی می‌کنند، که به هر هسته اجازه می‌دهد تا دو رشته را به‌طور هم‌زمان مدیریت کند و توان عملیاتی بهتری را برای بارهای کاری موازی فراهم کند.

 

EPYC 7003: آخرین نسل از پردازنده های AMD EPYC

آخرین نسل از پردازنده‌های AMD EPYC سری EPYC 7003 است که با نام «میلان» (Milan) نیز شناخته می‌شود. این پردازنده‌ها مبتنی بر معماری Zen 3 هستند و حداکثر 64 هسته و 128 رشته در هر سوکت را ارائه می‌دهند که قدرت پردازشی عالی را برای بارهای کاری سخت فراهم می‌کند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی پردازنده‌های سری EPYC 7003، پشتیبانی آن‌ها از PCIe 4.0 (AVX-512) است که انتقال سریع‌تر اطلاعات بین پردازنده و سایر اجزای سیستم را فراهم می‌کند. آن‌ها همچنین، دارای حداکثر 256 مگابایت حافظه نهان L3 و پشتیبانی از هشت کانال حافظه هستند که امکان دسترسی سریع‌تر به داده‌ها و بهبود عملکرد را فراهم می‌کند.

پردازنده‌های سری EPYC 7003 همچنین، از رمزگذاری حافظه امن (SME) و مجازی‌سازی رمزگذاری‌شده امن (SEV) پشتیبانی می‌کنند که ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تری را برای محافظت از داده‌های در حال استفاده و در حین انتقال، ارائه می‌کنند. علاوه بر این،  از AMD Infinity Architecture پشتیبانی می‌کنند که امکان اتصال پرسرعت بین پردازنده‌ها و سایر اجزای سیستم را فراهم می‌کند.

 

کدام‌یک از پردازنده‌های ذکر‌شده بهتر هستند؟

انتخاب بین چهار مدل سی پی یو سرور اچ پی ذکر‌شده، بستگی به مورد استفاده خاص و الزامات Pi دارد. با این حال، پردازنده های سری EPYC 7003 از AMD به‌دلیل تعداد هسته و قدرت پردازش بالایی که دارند، شناخته شده‌اند، که ممکن است برای پروژه‌های Pi که به منابع محاسباتی قابل توجهی نیاز دارند، مفید باشد.

پردازنده‌های IBM Power9 برای بارهای کاری محاسباتی با کارایی بالا طراحی شده‌اند و ممکن است برای برنامه‌های خاص Pi نیز مناسب باشند.

پردازنده‌های Intel Xeon Gold و Platinum نیز گزینه‌های قدرتمندی هستند، اما قیمت بالاتر آن‌ها ممکن است برای همه پروژه‌های Pi ضروری نباشد.

 در نهایت، انتخاب سی پی یو سرور برای پروژه Pi به نیازها و بودجه خاص کاربر بستگی دارد.

 سخن آخر

پردازنده‌ها بخش اصلی سرور اچ پی و مغز آن محسوب می‌شوند. انتخاب آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی برای بهبود عملکرد این کامپیوترها بسیار مهم است. با کمک این مقاله می‌توانید تصمیم بهتری برای انتخاب آخرین نسل سی پی یو سرور اچ پی بگیرید.

اگر برای کسب‌وکار خود به پردازنده با قدرت بالا برای سرور اچ پی نیاز دارید، می‌توانید پیش از خرید از مشاوره رایگان کارشناسان تجارت سرور پارسه بهر‌مند شوید، سپس بهترین پردازنده را با توجه به نیازتان انتخاب کنید.

با ما در ارتباط باشید

تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند جنوبی، کوچه یگانه، پلاک 13، واحد 2 و 3
تلفن تماس:

021-43491
021-43000403
09334030033

 

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=148782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.