افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

تهدید آتی “جنبش طالبان” برای کریدور اقتصادی پاکستان و چین. بهار چابهار رسید؟

  • کد خبر : 148670
تهدید آتی “جنبش طالبان” برای کریدور اقتصادی پاکستان و چین.  بهار چابهار رسید؟

وحید پورجریشی; بازار: بازگشت طالبان به عرصه سیاسی در افغانستان نفس تازه ای را در گروه گروه های وابسته و همسو با این گروه به ویژه گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان به وجود آورده است. به گفته انورالحق کاکر، وزیر کشور پاکستان، از زمان شروع مجدد طالبان افغانستان در ماه اوت سال 2021، تعداد […]

وحید پورجریشی; بازار: بازگشت طالبان به عرصه سیاسی در افغانستان نفس تازه ای را در گروه گروه های وابسته و همسو با این گروه به ویژه گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان به وجود آورده است.

به گفته انورالحق کاکر، وزیر کشور پاکستان، از زمان شروع مجدد طالبان افغانستان در ماه اوت سال 2021، تعداد حملات تروریستی در پاکستان 60 درصد و تعداد حملات انتحاری نیز بیش از 500 درصد افزایش یافته است. .

در جدیدترین حادثه تروریستی در داخل پاکستان، گروه تحریک جهاد پاکستان به پایگاه هوایی نظامی میانوالی حمله کرد و به 14 جنگنده از 35 نیروی نظامی آسیب جدی وارد کرد. از سوی دیگر، با افزایش تنش میان طالبان افغانستان و اسلام آباد بر سر بازگشت اجباری مهاجران افغان به کشورشان، تعداد حملات تروریستی در پاکستان نیز رو به افزایش است. به گفته وزیر کشور پاکستان، این موضوع از حمایت طالبان افغانستان برخوردار است و برای فشار بیشتر بر دولت پاکستان انجام می شود.

تهدید تحریک طالبان علیه کریدور اقتصادی چین و پاکستان

در تازه ترین تهدیدهای طالبان پاکستانی علیه منافع دولت این کشور، رهبر شاخه «گنداپور» این گروه با پخش پیامی تصویری خطاب به دولت پاکستان، اسلام آباد را تهدید کرد که در صورت عدم پرداخت 5 تا درصد از مالیات بودجه تصویب شده برای ساخت پروژه کریدور اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) به این کریدور بزرگ ترانزیتی حمله خواهند کرد.

کریدور اقتصادی پاکستان و چین CPEC اینها یک سری پروژه های زیربنایی هستند که در حال حاضر در سرتاسر پاکستان در دست ساخت هستند. ارزش اقتصادی آن در ابتدا 46 میلیارد دلار بود اما اکنون به 54 میلیارد دلار رسیده است.

این طرح اقتصادی قرار است با ایجاد شبکه های حمل و نقل مدرن، تولید نیروگاه ها و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، زیرساخت های پاکستان را به سرعت مدرن کرده و اقتصاد آن را تقویت کند. محموله چینی در 13 نوامبر 2016 از طریق زمینی به بندر گوادر پاکستان و از آنجا از طریق آب به آفریقا و غرب آسیا منتقل شد. به این ترتیب این کریدور اقتصادی تا حدودی عملیاتی شد.

اکنون به دلیل بروز خطرات امنیتی ناشی از تهدیدات تحریک طالبان و گروه های وابسته به آن در داخل خاک پاکستان و همچنین افزایش تنش بین اسلام آباد و طالبان افغانستان، آینده کریدور CPEC در هاله ای از ابهام قرار دارد. . همچنین تا حد زیادی در شک است.

شبکه گسترده ای از جاده ها و راه آهن در سراسر پاکستان به عنوان بخشی از پروژه کریدور اقتصادی ساخته خواهد شد. بر اساس برآوردهای دولت پاکستان، شبکه حمل و نقل این کشور که به شدت مورد استفاده قرار می گیرد، منابعی معادل 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی پاکستان را هدر می دهد.

شبکه های حمل و نقل جدیدی که به عنوان بخشی از طرح کریدور اقتصادی ساخته می شود، بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان و همچنین غرب چین و آسیای مرکزی متصل می کند. یک بزرگراه به طول 1100 کیلومتر بین کراچی و لاهور ساخته خواهد شد و بزرگراه قراقورام بین راولپندی و مرز چین بازسازی خواهد شد.

خط آهن کراچی-پیشاور نیز در سال 2019 توسعه می یابد و قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت را پشتیبانی می کند. شبکه راه آهن پاکستان برای اتصال به شبکه راه آهن چین در کاشغر گسترش می یابد. نوسازی شبکه های حمل و نقل 11 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

اکنون با توجه به تهدید قابل توجه تحریک طالبان و همچنین عبور بخش مهمی از کریدور CPEC از مناطق تحت نفوذ این گروه، مشخص نیست که آینده این پروژه و سرمایه گذاری در کجا قرار دارد. . دولت چین رهبری خواهد کرد.

اگر این تهدید را به حملات ماه های اخیر طالبان پاکستانی علیه نیروهای چینی که در ساخت این پروژه کار می کنند اضافه کنیم، به این نتیجه می رسیم که تهدید طالبان دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر، به گفته «عبدالسید» کارشناس مسائل امنیتی پاکستان، گروه تحریک طالبان در سال های اخیر بیشترین درآمد خود را از طریق سیاه نمایی از دولت و گروه های محلی ساکن در مناطق تحت کنترل خود به دست آورده است. . نفوذ. و اکنون با توجه به اهمیت کریدور CPEC و درآمد بالایی که از آن انتظار می رود، امید به اخذ مالیات از این کریدور وجود دارد.

امنیت کریدور CPEC و اهمیت آن برای ترانزیت ایران

در حالی که امنیت همسایگان همواره یکی از مهمترین اولویت های هر کشوری است. اما روی دیگر این سکه رقابت های منطقه ای برای بهبود درآمد کشورها به ویژه در صنعت ترانزیت وجود دارد.

کریدور CPEC در بدو تاسیس و به دلیل ارتباط با بندر گوادر که در 120 کیلومتری بندر چابهار ایران قرار دارد، نقش و اهمیت استراتژیک چابهار را تضعیف می کند. با توجه به اینکه چین پشت این کریدور قرار دارد و پاکستان با محدودیت هایی که ایران با آن مواجه است مانند تحریم های اقتصادی غرب دست و پنجه نرم نمی کند، می توان گفت که مزیت رقابتی CPEC در مقایسه با چابهار بیشتر است.

در مسابقات ترانزیتی به ویژه در کریدورهای اقتصادی عامل زمان بسیار مهم است و نمی توان با رویه های بروکراتیک در ایران و با جلسات متعدد و عمدتاً بی نتیجه جلوی پیشرفت منطقه ای همسایگان را گرفت.

اما اکنون به دلیل ظهور خطرات امنیتی ناشی از تهدیدهای تحریک طالبان و گروه های وابسته به آن در داخل پاکستان و همچنین افزایش تنش بین اسلام آباد و طالبان افغانستان، آینده کریدور CPEC نیز تا حد زیادی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این روند می تواند تا حدودی به نفع چابهار و شبکه راه آهن و جاده ایران باشد. اما به شرط اینکه تهدید وجود داشته باشد و تا زمانی که از طریق مصالحه پاکستان و چین و با گروه تحریک طالبان و زیرمجموعه‌های آن حل نشود، قرارداد بهره‌برداری از بندر چابهار نیز با یکی از این دو است. منابع اصلی بار در آسیا به ویژه هند یا چین نهایی شده و چابهار از نظر رقابت ترانزیتی برتری دارد.

آنچه مسلم است؛ در مسابقات ترانزیتی به ویژه در کریدورهای اقتصادی عامل زمان بسیار مهم است و نمی توان با رویه های بروکراتیک در ایران و برگزاری جلسات متعدد و عمدتاً بی نتیجه جلوی پیشرفت منطقه ای همسایگان را گرفت.

در مورد چابهار هم اکنون با توجه به فرصت ایجاد شده پس از تهدید امنیتی CPEC، فرصت مناسبی برای تهران ایجاد شده است تا با تمام تلاش دیپلماسی مکتوب و دیپلماتیک خود، توجه سرمایه گذاران خارجی را به چابهار جلب کند. اقتصاد. کاهش کریدور به چین و پاکستان.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=148670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.