افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

با این شیوه زندگی تا 30 درصد از خطر ابتلا به سرطان را نجات دهید

  • کد خبر : 148361
با این شیوه زندگی تا 30 درصد از خطر ابتلا به سرطان را نجات دهید

رعایت بیشتر توصیه‌های پیشگیری از سرطان که سبک زندگی سالم را تشویق می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان و برخی سرطان‌های خاص را کاهش دهد. رفتارهای سالم می تواند به بهبود سلامت شما و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و همچنین بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و پوکی استخوان […]

رعایت بیشتر توصیه‌های پیشگیری از سرطان که سبک زندگی سالم را تشویق می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان و برخی سرطان‌های خاص را کاهش دهد.

رفتارهای سالم می تواند به بهبود سلامت شما و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و همچنین بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و پوکی استخوان کمک کند و حتی تغییرات کوچک می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. بنابراین کنترل سلامتی خود را به دست بگیرید و دوستان و خانواده خود را نیز تشویق کنید که این کار را انجام دهند.

برای شروع یک یا دو رفتار را انتخاب کنید. وقتی آنها را حذف کردید، به سراغ بقیه بروید. فعالیت بدنی و حرکت را هر روز در زندگی خود بگنجانید. زمان حضور در مقابل تلویزیون و کامپیوتر را محدود کنید و سعی کنید زمان بیشتری را روی پاهای خود بگذرانید.

از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. وعده های کوچکتر را انتخاب کنید، آهسته تر غذا بخورید و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

تحقیقات جدید برخی از انتخاب های کلیدی سبک زندگی را شناسایی کرده است که می تواند خطر ابتلا به سرطان های خاص را تا 30 درصد کاهش دهد. این موارد شامل محدود کردن مصرف گوشت قرمز به سه وعده در هفته، پرهیز از نوشیدنی های شیرین و حفظ یک رژیم غذایی پر فیبر است.

فعالیت بدنی منظم، دستیابی به وزن مناسب و به حداقل رساندن مصرف فست فود نیز نقش مهمی دارد. به ویژه، پرهیز کامل از مصرف الکل گام مهم دیگری در پیشگیری از سرطان خواهد بود.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه نیوکاسل، انگلستان، با هدف ارزیابی اثربخشی دستورالعمل‌های قبلی ایجاد شده توسط صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) و موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان (AICR) انجام شد.

این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل داده‌های 94778 بزرگسال بریتانیایی با میانگین سنی 56 سال، با استفاده از اطلاعات گزارش‌شده در مورد رژیم غذایی و ورزش، همراه با اندازه‌گیری شاخص توده بدن (BMI) و دور کمر بود.

شرکت کنندگان بر اساس انطباق آنها با هفت توصیه از 10 توصیه برتر ارزیابی شدند. به دلیل محدودیت داده ها، برخی توصیه ها مانند اجتناب از مکمل های ضد سرطان و پیروی از دستورالعمل های پزشکی پس از تشخیص سرطان، از مطالعه حذف شدند.

محققان تشخیص سرطان را در یک دوره هشت ساله با استفاده از داده های ثبت سرطان، تنظیم برای عواملی مانند سن، جنس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، قومیت و عادات سیگار کشیدن دنبال کردند.

در طول این مطالعه، 7296 شرکت کننده (8٪) مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند. این یافته ها ارتباط واضحی را بین رعایت این توصیه های سبک زندگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان نشان داد.

برای هر رژیمی که دنبال می شد، خطر ابتلا به سرطان 7 درصد کاهش می یافت. شرکت‌کنندگانی که امتیاز پایبندی 4.5 یا بالاتر را داشتند، 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به همه سرطان‌ها در مقایسه با افراد با امتیاز پایبندی 3.5 یا پایین‌تر بودند.

ارتباط مصرف فست فود با سرطان به نقش آن در چاقی نسبت داده شد که می تواند باعث تغییرات هورمونی و رشد تومور شود. گوشت قرمز و فرآوری شده دارای ترکیبات بالقوه مضر هستند، در حالی که الکل با آسیب DNA و چندین نوع سرطان مرتبط است.

با این حال، یافته های منتشر شده در مجله BMC Medicine بر اهمیت انتخاب سبک زندگی در پیشگیری از سرطان تاکید دارد.

محققان غذاهایی را معرفی کرده اند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و غنی از مواد مغذی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند:

سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

انواع توت ها به خصوص زغال اخته، توت فرنگی و شاه توت سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند.

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل حاوی سولفورافان هستند که اعتقاد بر این است که خواص ضد سرطانی دارد.

غلات کامل مانند برنج قهوه ای و جو دوسر حاوی فیبر رژیمی هستند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.

سیر و پیاز حاوی ترکیبات گوگردی هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. آجیل، به ویژه گردو و بادام، سرشار از مواد مغذی مفید و چربی های سالم هستند. زردچوبه، ادویه ای که حاوی کورکومین است، به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است.

ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که اثرات ضد التهابی دارند.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از آسیب سلولی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

گنجاندن این غذاها در یک رژیم غذایی متعادل، همراه با فعالیت بدنی منظم، می تواند به سلامت کلی کمک کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

خطر ابتلا به سرطان می تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر چندین عامل سبک زندگی باشد. سیگار کشیدن شاید شناخته شده ترین و مهم ترین عامل خطر برای بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان ریه، گلو، دهان و مثانه باشد. به طور مشابه، مصرف بیش از حد الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان هایی مانند کبد، سینه و مری همراه است.

رژیم غذایی

رژیم غذایی نیز نقش مهمی دارد. رژیم های غذایی سرشار از گوشت های فرآوری شده و میوه ها و سبزیجات کم ممکن است خطر سرطان را افزایش دهند. به ویژه، گوشت های قرمز و فرآوری شده با سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. چاقی یکی دیگر از عوامل خطر اصلی است که خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و کلیه را افزایش می دهد.

فعالیت بدنی

عدم تحرک بدنی به طور غیرمستقیم با افزایش احتمال چاقی در خطر ابتلا به سرطان نقش دارد، اما می تواند تأثیر مستقیم نیز داشته باشد. فعالیت بدنی منظم برای کاهش خطر برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه و روده بزرگ شناخته شده است.

ترکیبات مضر؛ ماوراء بنفش

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا تخت های برنزه کننده به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست از جمله ملانوم را افزایش می دهد. اقدامات محافظتی در برابر آفتاب، مانند استفاده از کرم های ضد آفتاب و لباس های محافظ، اقدامات پیشگیرانه مهمی هستند.

آلاینده ها و مواد شیمیایی

سایر عوامل سبک زندگی شامل قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی و مواد شیمیایی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این شامل قرار گرفتن در معرض آزبست، مواد شیمیایی خاص در محل کار، و آلودگی هوا است.

عفونت ها

علاوه بر این، برخی از عفونت ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و هپاتیت B و C با سرطان مرتبط هستند. واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه می تواند خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با این ویروس ها را کاهش دهد.

نتایج بررسی نشان می دهد که پیروی از توصیه های پیشگیری از سرطان مبتنی بر سبک زندگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین غذاها در هنگام ابتلا به این هشت بیماری رایج

۴۷۲۳۶

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=148361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.