افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

نقشه زمین شناسی کشور تا 4 سال آینده تهیه می شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 147876
نقشه زمین شناسی کشور تا 4 سال آینده تهیه می شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۷ تدوین و تصویب شد. البته مقررات قانونی آن در دست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد. فرسایش خاک در ایران به حدی تهدید کننده بوده که رتبه اول را در جهان دارد. فرسایش بادی باعث نفوذ شن های روان به شهرها و […]

به گزارش خبرنگار مهر، قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۷ تدوین و تصویب شد. البته مقررات قانونی آن در دست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.

فرسایش خاک در ایران به حدی تهدید کننده بوده که رتبه اول را در جهان دارد. فرسایش بادی باعث نفوذ شن های روان به شهرها و شهرها شده و سلامت جامعه را به خطر انداخته است. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، بر اساس آمار اعلام شده، 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در حال شور شدن است که درصدی از ریزگردها از آن نشات می گیرد. علاوه بر اینکه امروز 3.7 میلیون هکتار از اراضی آبی منشا گرد و غبار است، 15 درصد از گرد و غبار کشور را زمین های کشاورزی تشکیل می دهد و می توان گفت 35 درصد از خسارت ناشی از گرد و غبار به کشور تحمیل می شود. . برای زمین کشاورزی

مطالعات خاک باید در یک دوره 5 ساله انجام می شد، اما 4 سال گذشته است و ما بسیار عقب هستیم. چالش اصلی در این زمینه تامین منابع لازم است.

بخش کشاورزی دو منبع اساسی دارد: آب و خاک و چالش های زیادی در هر دو بخش در کشور وجود دارد. اما مشکل خاک مهمتر از آب است زیرا در صورت کمبود منابع آبی می توان از طریق نمک زدایی آب دریا آن را تامین کرد اما با از دست رفتن خاک امکان جایگزینی وجود ندارد. به گفته کارشناسان، مشکل اصلی در منطقه خاک کمبود مواد آلی است. برخی از آمار اراضی مواجه با شوری 5 میلیون هکتار و برخی این رقم را 6.5 میلیون هکتار ذکر می کنند که نشان می دهد مشکل جدی است.

بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اجرای سالانه 350 هزار هکتار سیستم نوین آبیاری (150 هزار هکتار زیر سطح) و احداث آبیاری سیستم ها و زهکشی از جمله اهداف شبکه در مساحتی به مساحت تقریبی 70000 هکتار در سال است. وی برنامه هفتم توسعه را برشمرد و گفت: مطالعات خاک شناسی و حفاظت خاک، بهبود مواد آلی خاک و جلوگیری از کاربری اراضی کشاورزی در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. . این برنامه موارد زیادی را در زمینه حفاظت از آب و خاک ذکر کرده و اساس و چشم انداز الگوی کشت را در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: منظور از روش کشت افزایش بهره وری، کشت بر اساس پتانسیل منطقه و تولید با بهره وری بالا است و در این زمینه دو منبع تولید آب و خاک دخالت می کنند.

این مقام دولتی پیش بینی کرد: نقشه خاک کشور تا 5 سال آینده تهیه می شود و این تهیه نقشه و مطالعات خاک در مقیاس بیست و پنج هزاری کار بزرگی است و نیاز به همکاری و مشارکت سایر نهادها دارد. .

وی تصریح کرد: ماده (6) قانون حفاظت خاک وزارت جهاد کشاورزی را موظف می کند با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ظرف مدت پنج سال نسبت به بررسی علمی خاک و تهیه نقشه آن اقدام کند.

نیازی شهرکی ادامه داد: برای تهیه نقشه علمی خاک تنها در اراضی آبی باید 320 هزار حلقه چاه به عمق 1.5 تا 2 متر حفر شود و بیش از یک میلیون نمونه خاک به آزمایشگاه ارسال و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. اجرای این طرح الزاماتی دارد که عامل اصلی آن تامین منابع مالی است، بنابراین لازم است از همه ظرفیت های کشور اعم از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، جامعه مهندسی و آزمایشگاه ها استفاده شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بخشی از نیازهای مالی مربوط به خاک شناسی از طریق بخش خصوصی، سازمان بسیج مهندسین کشوری، بهره برداران بزرگ، کشاورزی و صنعت، آستان قدس رضوی و … تامین می شود. اتکا. به سازمان و همچنین پروژه هایی مانند طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام و احداث شبکه های آبیاری در غرب کشور کمک خواهد شد.

به گفته نیازی شهرکی، وزارت جهاد کشاورزی در سال 1402 تنها 10 درصد از کل بودجه آب و زمین را دریافت کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.