افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
5

لزوم اتصال مجدد ایران به افغانستان از طریق راه آهن؛ فرصت های اقتصادی افغانستان برای تهران

  • کد خبر : 147850
لزوم اتصال مجدد ایران به افغانستان از طریق راه آهن؛  فرصت های اقتصادی افغانستان برای تهران

بازار؛ گروه بین الملل: پس از گذشت حدود دو سال از روی کار آمدن طالبان در افغانستان و حکومت بر این کشور، بسیاری از کشورهای همسایه و غیر همسایه افغانستان موضع تقریبی خود را در خصوص همکاری یا عدم همکاری با دولت جدید این کشور مشخص کرده اند. اگرچه می توان گفت که تمامی این […]

بازار؛ گروه بین الملل: پس از گذشت حدود دو سال از روی کار آمدن طالبان در افغانستان و حکومت بر این کشور، بسیاری از کشورهای همسایه و غیر همسایه افغانستان موضع تقریبی خود را در خصوص همکاری یا عدم همکاری با دولت جدید این کشور مشخص کرده اند.

اگرچه می توان گفت که تمامی این مواضع تا حد زیادی محتاطانه بوده و هیچ کشوری از جمله ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه مهم افغانستان حاضر به گسترش روابط سیاسی-تجاری خود با طالبان نبوده و همه آنها همچنان در تلاش هستند. برای بهبود روابط خارجی خود با طالبان، آنها را به گونه ای حفظ کند که حداقل خطرات امنیتی ناشی از برخی فعالیت های این گروه به امنیت داخلی آن لطمه وارد نکند.

اما در سوی دیگر ماجرا، اگرچه برخی از ویژگی های سیاسی-اجتماعی طالبان شباهت چندانی به دولت های مدرن حاکم بر جهان ندارد، اما حقیقت این است که موفقیت این گروه در عرصه اقتصادی در طول زمان ذکر شده، حتی در بسیاری از عوامل بیشتر از دولت قبلی افغانستان بوده است. موضوعی که همه قدرت های منطقه ای و جهانی را غافلگیر کرده است.

سنجش میزان موفقیت طالبان در اقتصاد و تجارت خارجی

قبل از ارزیابی عملکرد کلی طالبان در عرصه اقتصاد و تجارت خارجی، شایان ذکر است که با روی کار آمدن این گروه در افغانستان در ماه اوت 2021، این کشور با مشکلات داخلی و خارجی زیادی از جمله مهاجرت مواجه بود. و سرمایه داران، قطع بخش قابل توجهی از کمک های خارجی از سوی دولت ها و سازمان های بین المللی، مهاجرت گسترده بسیاری از شرکت های نوپا و تاسیس شده در افغانستان در 20 سال گذشته، بی ثباتی سیاسی و تحریم ها، مشکلات اقتصادی، ناامنی اجتماعی و یک ناامنی عظیم. افزایش پناهندگان به دلیل درگیری های داخلی در افغانستان و بسیاری موارد مشابه. در همین حال، شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن نیز به مشکلات داخلی افغانستان افزوده شده است و همه عوامل ذکر شده برای فروپاشی اقتصادی کشوری مانند افغانستان کافی است.

با این حال، برخی از اقدامات متقابل طالبان از جمله ممنوعیت خرید و فروش دلار و خروج آنها از افغانستان، افزایش عواید دولت از طریق افزایش مالیات، مبارزه گسترده با فساد اداری، کنترل موثر بر بازار ارز و رشد تولید ملی است. (در دو سال گذشته)) منجر به رشد اقتصادی افغانستان حداقل تا سال 2023 شده است.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود (30 می 2023) به نشانه های مثبت اقتصاد افغانستان، تثبیت نرخ ارز افغانستان، مدیریت بهتر دارایی های ملی، دسترسی بهتر شهروندان به سپرده ها و خدمات بانکی و ارائه بهتر خدمات اشاره کرده است. خدمات دولتی خدمات پس از استقرار نظام مالیاتی فقط ذکر شد. در نمودار زیر (برگرفته از متن گزارش بانک جهانی) تغییر تورم و کاهش آن را مشاهده می کنید.

اگرچه طالبان در برخی موارد نیز اقدامات افراطی مانند اعلام ممنوعیت معاملات آنلاین و اعمال محدودیت های بیش از حد بر تجارت خارجی انجام داده اند. اما در عین حال توانسته است ارزش افغانی را به عنوان ارز رسمی در بازار ارز به میزان بی سابقه ای برساند.

طالبان بین مارس 2022 تا مارس 2023 توانستند بیش از 2.2 میلیارد دلار مالیات جمع آوری کنند که همراه با الگوهای موفق این گروه در کنترل واردات قاچاق و مواردی مانند تعیین حداکثر محدودیت برای معاملات روزانه فعالیت های بانکی، منجر به جلوگیری از ورشکستگی بانک ها می شود. .

افزایش حجم تجارت ایران و افغانستان

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در سال مالی 2022-2023 (منتهی به اسفندماه) بیش از 1.66 میلیارد دلار برآورد شده است. موضوعی که در عین حال مورد قبول گمرک ایران قرار گرفته است. در این مدت طالبان بیش از 3405 تن کالا با ایران مبادله کردند که البته شامل همکاری های نفتی دو طرف نمی شود. اگرچه روابط جاری ایران و افغانستان در دوره مذکور نسبت به سال مالی قبل 10 درصد کاهش داشته است. اما با توجه به مشکلات داخلی افغانستان در سال های 2021-2022، طبیعی به نظر می رسد.

علاوه بر اختصاص 70 درصد روابط تجاری ایران و افغانستان به سوخت و سایر مشتقات نفتی مانند قیر، گاز و روغن های معدنی، مابقی صادرات ایران را محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی و شوینده و غیره تشکیل می دهد.

ضرورت توجه ویژه ایران به احیای خط آهن خواف – هرات

اگرچه خط راه آهن خواف – هرات در بحبوحه ظهور باجران در افغانستان و درگیری شدید بین دولت اشرف غنی و نیروهای طالبان تقریباً ویران شده بود. اما طالبان بار دیگر خواستار احداث این خط و برقراری مجدد ارتباط ریلی بین دو کشور شده است.

نگاهی به آمار مختصر بالا نشان می دهد که اقتصاد طالبان احتمالاً در سال های آینده تراز مثبتی را تجربه خواهد کرد. آخرین تحلیل تراز تجاری طالبان توسط استاتیستا نشان از بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان و رشد صادرات این کشور دارد که می تواند جذابیت زیادی برای مسیرهای ترانزیتی ایران ایجاد کند.

لزوم اتصال مجدد ایران به افغانستان از طریق راه آهن؛  فرصت های اقتصادی افغانستان برای تهران

از سوی دیگر، در چند ماه گذشته، طالبان گام های بسیار مثبتی برای افزایش حضور خود در مجامع مهم اقتصادی بین المللی برداشته است، مانند نشست جاده ابریشم چین در ماه اکتبر، افزایش همکاری با کشورهای CIS، امضای قرارداد با پاکستان و چین. برای احداث مسیرهای ترانزیتی جاده ای و ریلی… و… همه این موارد را نوید تبدیل تمرکز این گروه از مرحله امنیتی به فاز توسعه روابط بین المللی سیاسی-تجاری داده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.