افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

صادرات گاز ایران به عراق افزایش می یابد

  • کد خبر : 147536
صادرات گاز ایران به عراق افزایش می یابد

جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، عوامل بازدارنده صادرات ماهی کپور ایرانی به عراق را تشریح کرد و گفت: صادرات و واردات دام، طیور، طیور و آبزیان باید با قوانین و مقررات منطقه ای اجرا شود. و استانداردهای ملی کشورها اعلام هشدار درباره احتمال ابتلا به بیماری در گونه های ماهی […]

جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، عوامل بازدارنده صادرات ماهی کپور ایرانی به عراق را تشریح کرد و گفت: صادرات و واردات دام، طیور، طیور و آبزیان باید با قوانین و مقررات منطقه ای اجرا شود. و استانداردهای ملی کشورها اعلام هشدار درباره احتمال ابتلا به بیماری در گونه های ماهی که زیستگاه آنها در خلیج فارس است، عراقی ها را نسبت به واردات فله ای ماهی ایرانی محتاط کرده است.

وی افزود: موضوع دیگر سیاست های حمایتی است که عراق برای تولید ملی در پیش گرفته است. ماهی های صادر شده از ایران به عراق ماهی کپور و گرامابی است و عراقی ها در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در ایجاد مزارع و استخر برای پرورش این ماهی ها داشته اند.

سنجابی ادامه داد: همه این تحولات باعث شده هیچ ماهی کپور ایرانی به عراق صادر نشود. علاوه بر این اخیرا واردات هر گونه ماهی خام و فله به عراق ممنوع شده است و عراقی ها درخواست ماهی منجمد و بسته بندی شده دارند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در پاسخ به این سوال که صادرات سایر محصولات ایرانی به عراق چگونه است، گفت: صادرات ایران به عراق همچنان پابرجاست و با قدرت قبلی و حتی وزن آن ادامه دارد. و ارزش امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ارزش صادرات ایران به عراق در هشت ماهه سال 1401 تقریباً 5 میلیارد دلار بود که در مدت مشابه سال 1402 از مرز 6 میلیارد دلار گذشت.

وی اعلام کرد: بخشی از افزایش صادرات ایران به عراق به دلیل رشد صادرات گاز به این کشور است.

سنجابی خاطرنشان کرد: با وجود جریان رو به رشد صادرات از ایران به عراق، تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد عراق با نرخ رسمی ارز در این کشور تهدیدی برای تجارت ایران در عراق محسوب می شود، زیرا ایرانی ها این امکان را ندارند. . با نرخ ارز رسمی مبادله شود و این باعث می شود کالاهای ایرانی در عراق 20 درصد برای خریداران عراقی گران شود. در نتیجه قدرت رقابت ایران در بازار عراق تضعیف می شود.

دبیرکل اتاق ایران و عراق تصریح کرد: این در حالی است که دولت عراق تصویب کرده است که هرگونه معامله داخلی با پولی غیر از پول ملی این کشور از پایان ژانویه 2024 ممنوع می شود. عراق باید از طریق این قانون انجام شود. دینار عراق. و تجارت با دلار در این کشور از تاریخ مذکور غیرقانونی است. در نتیجه تامین دلار از بازار آزاد و فیزیکی دشوارتر می شود.

منبع: ایلانا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.