افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

سرایت عاطفی چیست؟ آیا احساسات مسری هستند؟

  • کد خبر : 147224
سرایت عاطفی چیست؟  آیا احساسات مسری هستند؟

احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید که می گویند «خنده مسری است» و وقتی کسی به شما لبخند می زند، بلافاصله به شما لبخند می زند. این به لبخند زدن و احساس شادی محدود نمی شود. غم و اندوه و سایر احساسات نیز مسری هستند. در این مقاله در مورد سرایت احساسات و نظریه […]

احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید که می گویند «خنده مسری است» و وقتی کسی به شما لبخند می زند، بلافاصله به شما لبخند می زند. این به لبخند زدن و احساس شادی محدود نمی شود. غم و اندوه و سایر احساسات نیز مسری هستند. در این مقاله در مورد سرایت احساسات و نظریه سرایت عاطفی صحبت می کنیم. با ما بمان.

سرایت عاطفی چیست؟

سرایت عاطفی به این معنی است که مشاهده رفتار یک فرد، دیگران را به تکرار بازتابی همان رفتار سوق می دهد. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و به محرک های دنیای اطراف ما واکنش نشان می دهند، بنابراین تعجب آور نیست که احساسات و رفتارهای ما نیز تحت تأثیر اطرافیان قرار می گیرد.

نظریه سرایت عاطفی

الین هتفیلد اولین کسی بود که این نظریه را مطرح کرد و سرایت عاطفی را این گونه تعریف کرد: “تمایل به تقلید و همگام سازی خودکار عبارات، صداها، حالات و حرکات با افراد دیگر که منجر به همگرایی عاطفی می شود.”

چه چیزی باعث سرایت عاطفی می شود؟

اگرچه طبق تحقیقات اولیه، سرایت عاطفی کاملاً ناخودآگاه رخ می دهد، عوامل متعددی می توانند بر سرایت عاطفی تأثیر بگذارند یا باعث آن شوند. این عوامل عبارتند از:

اتاقی پر از مردم را تصور کنید که یک کمدین را تماشا می کنند. ماجرای خنده دار و عملکرد مجری، واکنش مسری از شادی بینندگان را برمی انگیزد. بسیاری از افراد، مانند تبلیغ‌کنندگان، فیلم‌سازان، صاحبان رستوران‌ها و فروشندگان از سرایت عاطفی استفاده می‌کنند تا شما را متقاعد کنند که چیزی بخرید یا چیزی را در شما ایجاد کنند.

برای درک بهتر عوامل محیطی، اتاق تمیزی را تصور کنید که در آن همه چیز مرتب و در جای خود باشد. دیدن این اتاق به شما آرامش می دهد و این حس برای هرکسی که وارد اتاق شود و تمیزی آن را ببیند مسری است.

آیا احساسات منفی مسری ترند یا مثبت؟

همانطور که احساسات مثبت مسری هستند، احساسات منفی نیز مسری هستند. جالب است بدانید که احساساتی مانند غم، خشم، ناامیدی و افسردگی بسیار مسری تر از احساسات مثبت هستند و خیلی سریع دیگران را درگیر خود می کنند. محرک هایی مانند کمبود خواب، گرسنگی و استرس شدید، فرد را در برابر سرایت عاطفی آسیب پذیرتر می کند.

رابطه سرایت عاطفی با نورون ها

بر اساس تحقیقات، شبیه سازی احساسات دیگران ممکن است منشا عصبی داشته باشد. این عامل عصبی مربوط به نورون های آینه ای است. هنگامی که شخصی در حال انجام کاری توسط شخص دیگری را تماشا می کند، نورون های خاصی در مغز او فعال می شوند و او را وادار می کنند دقیقا همان کار را تکرار کند. یعنی اگر دیدید شخص دیگری گریه می‌کند، می‌خندد یا می‌خندد، کاری را که او انجام می‌دهد منعکس می‌کنید و به این ترتیب احساسات آن شخص به شما منتقل می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا فرزندتان دقیقاً همان کاری را که شما انجام می دهید انجام می دهد؟ ظاهراً دلیل آن نورون های آینه ای و سرایت عاطفی است.

مراحل سرایت عاطفی و تاثیر آن

به نظر می رسد سرایت عاطفی آنقدر سریع اتفاق می افتد که شما حتی متوجه آن نمی شوید، با این حال کارشناسان معتقدند سرایت عاطفی مراحلی دارد.

  • تقلید: در پاسخ به لبخند طرف مقابل، لبخند می زنید و خنده او را تقلید می کنید.
  • اظهار نظر: فکر می کنی با لبخند و شادی دیگری خوشحال می شوم.
  • عفونت: حالا که خوشحالم لبخندم را به دیگران هم منتقل می کنم.

البته، لبخند زدن و خندیدن راه های مثبتی برای به اشتراک گذاشتن احساسات هستند. جای تعجب نیست که وقتی لبخند می زنید و احساسات دیگران را بازتاب می دهید، احساس شادی بیشتری می کنید و استرس کمتری دارید.

سرایت احساسات مثبت نیز اثرات بسیار مثبتی دارد، مانند لبخندی که ظاهر می شود، ارتباط و هیجانی که در یک کنسرت احساس می کنیم و احساس حمایتی که در رویدادهایی مانند یادبودها دیده می شود. در این میان، احساسات منفی مسری تأثیر منفی دارند. وقتی احساسات منفی دیگران به ما می مالند، محکم ایستادن و کنترل احساسات منفی بسیار دشوار می شود. هنگامی که احساسات منفی به گروهی از افراد سرایت می کند، می تواند اثرات ناخوشایندی مانند افزایش خشونت داشته باشد.

روش های کنترل اثرات سرایت عاطفی

با توجه به اثرات سرایت عاطفی، یادگیری راه های کنترل سرایت عواطف ضروری است. در زیر مجموعه ای از توصیه های مفید در این زمینه ارائه می دهیم.

  • کشف کنید که چه اعمالی (کلامی و غیرکلامی) شما را وادار به واکنش می کند. آیا دوست دارید این اقدامات چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ اگر علاقه ای به این احساسات ندارید، می توانید به محض مشاهده چنین رفتارهایی اقدامات لازم را انجام دهید و تا حد امکان از آنها دوری کنید.
  • لحظه ای بایستید و آنچه را که اتفاق می افتد تجزیه و تحلیل کنید و یک نفس عمیق بکشید. اکنون که به خود فرصت داده اید تا وضعیت را تجزیه و تحلیل کنید، از بدن خود به نفع خود استفاده کنید. تنفس عمیق بسیار مفید است. وقتی این کار را انجام می دهید، بدن به ذهن می گوید که “همه چیز درست خواهد شد” و بدن و ذهن شما شروع به تمرکز می کنند.
  • همدلی با دیگران را تمرین کنید. همدلی مناسب با دیگران به شما این امکان را می دهد که احساسات دیگران را از احساسات خود جدا کنید. وقتی همدلی می‌کنید، به این معنی است که احساسات دیگران را درک می‌کنید و به جای اینکه احساسات دیگران را متعلق به خودتان بدانید، برای گذر از این موقعیت‌ها با آنها می‌مانید.
  • با افرادی ارتباط برقرار کنید که تأثیر مثبتی روی شما دارند. سعی کنید با افرادی که به شما آرامش می دهند و از بودن در کنار آنها احساس راحتی می کنید در ارتباط باشید.
  • مهارت های مقابله ای مفید را توسعه دهید. در موقعیت‌های سخت و ناراحت‌کننده، از راهبردهای مقابله‌ای مفید مانند تنفس عمیق، تصویرسازی هدایت‌شده و بازسازی شناختی استفاده کنید.

آخرین کلمه

زندگی پر از لحظات تلخ و شیرین است که به راحتی مسری هستند. نکته مهم این است که یاد بگیرید احساسات خود را کنترل کنید و در برابر سرایت عاطفی واکنش صحیح نشان دهید.

چه احساساتی را راحت تر احساس می کنید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کرده اید و راه حلی برای آن پیدا کرده اید، برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.