افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
2

فعالیت های اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ها بالاست

  • کد خبر : 146820
فعالیت های اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ها بالاست

به گزارش گروه جامعه اسمارتک نیوز ، محمدعلی ذوالفیگل در برنامه تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو در خصوص فعالیت تشکل های دانشجویی و کرسی های آزاداندیشی گفت: وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و پزشکی آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی کرسی های آزاد اندیشی را ایجاد می کنند. وی ادامه داد: حضور […]

به گزارش گروه جامعه اسمارتک نیوز ، محمدعلی ذوالفیگل در برنامه تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو در خصوص فعالیت تشکل های دانشجویی و کرسی های آزاداندیشی گفت: وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و پزشکی آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی کرسی های آزاد اندیشی را ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: حضور در کرسی های آزاد اندیشی باید به گونه ای باشد که تعداد متقاضیان اظهار نظر در کرسی ها افزایش یابد، دانش آموزان با سلایق مختلف در این کرسی ها شرکت کنند و مطمئن باشند که پس از اظهار نظر احساس امنیت می کنند. باید اشتباهات دانش آموزان را بپذیریم و تجربه کسب کنیم، زیرا دانش آموزان باید تجربیات متفاوتی را در دانشگاه کسب کنند.

زلفی گل گفت: باید نقد و بیان دیدگاه دانش آموز را بپذیریم و نشان دهیم که دانش آموز در امان است. خوشبختانه سطح فعالیت اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ها بالاست: هر چه ظرفیت مدارا در جمهوری اسلامی بیشتر باشد برای نظام و دانشگاه بهتر است. میزان مشارکت در سیستم ها از طریق آرای متضاد افزایش می یابد و تصمیم گیری در سیستم بهبود می یابد.

روز دانشجو مبارک

ذوالفیگل حضور و سخنرانی مسئولان و مسئولان کشوری در دانشگاه ها را به مناسبت 25 آذر هفته گذشته برشمرد و تصریح کرد: دانشجویان به عنوان حسگر جامعه به راحتی سوالات و مطالبات خود را از مسئولان مطرح کردند و یک هفته را به صورت انیمیشن سپری کردیم.

وزیر علوم همچنین برنامه های ۲۵ آذرماه سال جاری را متفاوت دانست و گفت: پس از گذشت ۲ سال از دولت سیزدهم، ارزیابی برنامه های دولت آسان شد و این در سخنان دانشجویان مشهود شد.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی ادامه داد: کارهای زیادی برای اولین بار در این مدت انجام شده است. از جمله جمع آوری و ابلاغ دستورالعمل ها برای دانش آموزان تیزهوش و پذیرش دانشجویان استاد محور (یعنی استاد ممکن است بر اساس برنامه درسی خود دانشجوی تیزهوش را بپذیرد). اقدام دیگر این است که در لایحه برنامه هفتم توسعه، سازمان برنامه و بودجه مصوب کرد که دانشگاه 15 درصد از کل بودجه را به پژوهش و 5 درصد را به امور فرهنگی اختصاص دهد.

زلفی گل مهم ترین دغدغه دانشجویان را رفاه عمومی جامعه و اشتغال جوانان عنوان کرد و گفت: مهمترین مسئله کشور اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است که حل آن عزم ملی می طلبد و باید پرداخت شود. توجه ویژه. به تولید از طریق فناوری و نوآوری. در این زمینه گزارش های ما نشان می دهد که بیکاری افراد دارای مدرک تحصیلی در بسیاری از استان ها کاهش یافته است اما در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی اینطور نیست.

این عضو دولت سیزدهم درباره اشتغال نخبگان نیز گفت: برخی نخبگان شغل دارند اما باید با تجربه شغلی منظم داشته باشند و احساس تاثیرگذاری کنند.

زلفی گل درباره بودجه آموزش عالی بیان کرد: در لایحه قانون برنامه هفتم توسعه پیش بینی های خوبی پیش بینی شده است. همچنین در سفرهای ریاست جمهوری، اعتبارات ویژه ای برای تحصیلات عالی در هر استان در نظر گرفته می شود. اولویت این طرح ها به ویژه سکونت برای زوجین است. اعتبارات ویژه ای برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهی در نظر گرفته شده و برای آزمایشگاه های دانشگاه های هر استان مبلغی بین 50 تا 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ضمناً در قوانین و در پیشنهاد بودجه سالانه تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان را هر سال افزایش می دهیم. ارتقای سرانه ورزش و توسعه کلینیک ها و سلامت جسمی و روحی دانش آموزان را مد نظر داریم و از دانش مشاوره برای پیشگیری از بحران های دانشجویی استفاده می کنیم.

وی یکی دیگر از اقدامات را فعال سازی مجدد گرایش تدریس در مقطع کارشناسی در سال جاری با صدور بخشنامه ای دانست و افزود: سامانه فرنما برای اولین بار تمامی فعالیت های فرهنگی دانشجویان را ثبت می کند که هر دانشجو در هفته 85 ساعت وقت آزاد دارد. هر دانشگاهی باید در طرح آن به خوبی عمل کند، این سیستم کمک می کند تا بدانیم کدام دانشگاه برای اوقات فراغت خود و در کدام حوزه های فرهنگی بهتر برنامه ریزی کرده است، علاوه بر این، همراه با سوابق تحصیلی و تحصیلی، یک پرونده فرهنگی برای هر دانشجو صادر می شود.

همچنین طی تفاهم نامه، دانشجویان انجمن های علمی می توانند در پارک های علم و فناوری حضور یابند و در شرکت های دانش بنیان و مراکز فناوری تردد کنند که زمینه مناسبی برای کسب تجربه و اشتغال آینده را تشکیل می دهد.

پیام نور یکپارچه یا اضافه نشده است.
وزیر علوم درباره دانشگاه پیام نور و وضعیت آینده آن گفت: این دانشگاه یکی از مراکز علمی است و اساسنامه آن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ماموریت خاصی دارد. ماموریت این دانشگاه فراهم کردن امکان آموزش افراد در مناطق محروم است اما در سال های اخیر با توجه به توانمندی های خود آمادگی پذیرش یک میلیون و 500 هزار دانشجو را داشت و تعداد دانشجویان هم اکنون به 300 هزار نفر می رسد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم استفاده از این ظرفیت بهره وری در آموزش عالی کاهش می یابد. برای رفع این مشکل در مناطقی که دانشگاه پیام نور دارای امکانات بیشتری است، این تسهیلات با هماهنگی سایر دانشگاه ها در اختیار سایر دانشگاه ها قرار می گیرد تا از ظرفیت علمی خانواده بزرگ دانشگاه پیام نور استفاده شود. دانشگاه پیام نور یکی از زیرنظام ها و بخش های آموزشی اصلی ما است که به جامعه محروم خدمات ارائه می دهد. البته این دانشگاه طبق اساسنامه تقریباً خودمختار است و با شهریه دانشجویی و درصدی از بودجه دولتی اداره می شود، اما بالاترین استانداردهای علمی و آموزشی را حفظ می کند.

زلفی گل گفت: درآمد این دانشگاه به دلیل کاهش دانشجو کاهش یافته است. اما تعداد معلمان و کارکنان کاهش نیافته است. به همین دلیل چند معلم فاقد واحد به دانشگاه های دیگری مانند دانشگاه فرهنگیان و فنی و حرفه ای منتقل شدند.

مسکن معلم
وزیر علوم درباره اساتید دانشگاه ها و بهبود معیشت و مسکن آنها نیز توضیح داد: در دولت وزیر قبلی تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی منعقد و در دوره جدید برای استفاده از زمین پیگیری شد. خارج از پردیس اصلی دانشگاه ها و با طرح جهش مسکن برای اساتید جدید مسکن بسازیم.

وی افزود: مقدمات این امر طی جلسات متعددی انجام شد و از این ظرفیت برای ساخت خوابگاه ازدواج در پردیس های اصلی استفاده کردیم. برخی از دانشگاه ها نیز از طریق ابتکاراتی هزینه های اقامتگاه ازدواج را تامین می کردند.

زلفی گل گفت: سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه 1402 به وزارت علوم مجوز داد تا دانشگاه ها دارایی ها و املاک خارج از پردیس اصلی را از طریق مجوز به املاک مورد نظر در پردیس اصلی تبدیل کنند.

افزایش دانشجویان خارجی تا 300 هزار نفر

وی در خصوص تعداد دانشجویان غیرایرانی گفت: امروز بیش از 94 هزار دانش آموز غیرایرانی در کشور وجود دارد. تلاش می کنیم شرایط را برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی تسهیل و مهیا کنیم.

زلفی گل با توجه به اینکه بر اساس لایحه قانون برنامه هفتم توسعه تعداد دانشجویان خارجی باید به 300 هزار نفر برسد، گفت: روند نظام مند جذب دانشجو در کارگروه مربوطه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. -ایرانی ها که به روند جذب این دانشجویان کمک می کند. همچنین در حال برنامه ریزی برای ارائه شرایط تحصیل به دانشجویان خارجی در همان پردیس های اصلی دانشجویان ایرانی هستیم.

وی به وجود مشکلات در خصوص ورود و خروج دانشجویان به کشور اشاره کرد و گفت: باید با همکاری وزارتخانه ها و سایر نهادها، ورود و خروج این دانشجویان را تسهیل کنیم. علاوه بر این، برنامه هفتم توسعه به دانشجویان غیرایرانی امکان کار پاره وقت را می دهد که به جذب آنها کمک می کند. در نهایت، ما باید از تجربه جهانی برای جذب دانشجو استفاده کنیم.

در پایان بهترین سرمایه گذاری در آموزش عالی و علم و فناوری هر کشور و دانشجویان و دانشگاهیان را برشمرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=146820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.