افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

افزایش کمبود دارو با رشد تعداد داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو.

  • کد خبر : 145604
افزایش کمبود دارو با رشد تعداد داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو.

‌بازار؛ گروه صنعتی: اگرچه صنعت دارو در سال های اخیر به دلیل سیاست های بدون پشتوانه آسیب های زیادی دیده است و تولیدکنندگان دارو نیز متحمل آسیب های زیادی شده اند و کمبود دارو در داروخانه های کشور بسیار زیاد بوده است، اما با اعطای مجوز برای تاسیس تعداد بیشتری داروخانه و شرکت های توزیع […]

بازار؛ گروه صنعتی: اگرچه صنعت دارو در سال های اخیر به دلیل سیاست های بدون پشتوانه آسیب های زیادی دیده است و تولیدکنندگان دارو نیز متحمل آسیب های زیادی شده اند و کمبود دارو در داروخانه های کشور بسیار زیاد بوده است، اما با اعطای مجوز برای تاسیس تعداد بیشتری داروخانه و شرکت های توزیع بار دیگر به دسترسی مردم به دارو آسیب دید. زیرا با رشد عددی شرکت های پخش دارو، برخی از داروهای تولید شده در این شرکت ها عجله دارند و کمبودهایی در داروخانه ها نمایان می شود. از سوی دیگر با افزایش تعداد داروخانه ها، هر چقدر تولیدکنندگان تولید را افزایش دهند، باز هم مردم نمی توانند تمام نیازهای خود را در یک داروخانه تامین کنند.

این در حالی است که تاخیر پرداختی بیمه ها به داروخانه ها پس از اجرای طرح دروار بر مجموعه مشکلات افزوده و خسارت اقتصادی به این واحدها وارد کرده است. آرش محبوبی، مدیرعامل انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* وضعیت داروخانه ها را چگونه ارزیابی می کنید و اجرای طرح دروار را تا چه اندازه در مدیریت اقتصادی این واحدها موثر می دانید؟

افزایش تعداد داروخانه ها منجر به کاهش گردش پول نقد در داروخانه ها شده است. از سوی دیگر برای کمک به مردم و عدم تغییر پرداخت از جیب مردم به اجرای طرح دروار کمک می کنیم. در طرح درور در عمل بیشتر مبلغ پرداختی دارو به سبد بیمه می رود. نقدینگی که باید در اختیار داروخانه ها باشد.

* روند پرداخت بیمه چگونه است؟ بعد از گذشت یک سال و نیم از اجرای طرح دروار بالاخره سازوکار پرداخت بیمه اصلاح شد؟

متاسفانه هنوز شاهد روند پرداخت منظم از سوی شرکت های بیمه نیستیم. پرداخت های بیمه همچنان با تاخیرهای حداقل 2 و 3 ماهه همراه است و حتی گاهی این تاخیرها به پنج ماه یا بیشتر نیز می رسد و خسارت زیادی به اقتصاد داروخانه ها وارد می کند.

اجرای طرح دروار فشار مضاعفی به داروخانه ها وارد کرد و این فشار اقتصادی از داروخانه ها به شرکت های پخش و از این شرکت ها به داروخانه ها منتقل شده است.

در پی این اتفاق با سود محدودی که دارو برای داروخانه ها دارد، اجرای طرح دروار فشار مضاعفی به داروخانه ها وارد کرد. البته این فشار اقتصادی تنها به داروخانه ها محدود نمی شود و پس از اجرای طرح دروار به دلیل عدم وصول به موقع مطالبات، این فشار اقتصادی از داروخانه ها به شرکت های توزیع و از این شرکت ها به داروخانه ها

بنابراین عجیب نیست که گاهی شاهد کمبود یک سری محصولات دارویی باشیم. از طرفی افزایش تعداد شرکت های پخش نیز ما را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است.

* افزایش تعداد شرکت های توزیع چه چالش های جدیدی برای زنجیره تولید و توزیع دارو ایجاد کرده است؟

افزایش بی رویه شرکت های پخش باعث ایجاد رقابت نه چندان سالم بین آنها شده و مشکل سبد فروشی را ایجاد کرده است. نتیجه این مشکل این است که دارو در کشور موجود است و دارو تولید می شود و به اندازه کافی برای مصرف کننده وجود دارد، اما در عمل وارد داروخانه ها نمی شود.

بنابراین موضوع کنار گذاشتن تاسیس داروخانه ها و شرکت های پخش به گونه ای است که وزارت بهداشت مدعی است به دلیل فشارهای خارجی این کار را انجام داده و در عمل صنعت داروسازی را با مشکل مواجه کرده است.

علاوه بر این، شاهد ورود پلتفرم‌هایی به حوزه پزشکی هستیم که چالش جدیدی را برای تولیدکنندگان دارو ایجاد کرده است. مشکلی که هرگز در هیچ کجای دنیا تجربه نشده است و می تواند بسیار خطرناک باشد.

* بسترهای آنلاین دارورسانی چه نگرانی هایی برای داروسازان و فعالان این حوزه ایجاد کرده است؟

تاکنون شکایات زیادی از فعالیت پلتفرم هایی که اکنون در حوزه توزیع مواد مخدر فعالیت می کنند، ثبت شده است. زیرا باعث گرانی و ورود داروهای قاچاق شده اند. در عمل، این پلتفرم ها را می توان پلتفرم های مجازی نامید که هر دارویی در آن فروخته می شود و منشا آن مشخص نیست.

نکته عجیب اینجاست که معلوم نیست چرا اینقدر بر فعالیت این پلتفرم ها در حوزه پزشکی اصرار دارند و در عین حال شوراهای شهر و نهادها از آن حمایت می کنند. ما واقعا نگران وضعیت دارویی کشور و سلامت مردم هستیم و امیدواریم سیاستگذاران در این موضوع تجدید نظر کنند.

در خصوص اقتصاد داروخانه ها چه درخواستی از نهادهای تصمیم گیر دارید؟

ما هیچ درخواست خاصی از نهادهای تصمیم گیر نداریم و بسادگی بگذارند جامعه دارویی که متعهد به سلامت مردم است مانند گذشته به مردم خدمت کند. همان داروسازانی که در راه این رشته از هیچ فداکاری فروگذار نکرده اند. ما فقط امیدواریم که آنها به وعده ها و تعهدات خود عمل کنند.

فقط بانک مرکزی، بیمه ها و موسساتی که باید از آنها حمایت کنند به وعده های خود عمل می کنند و ما مطالبات اضافی نداریم.

بانک مرکزی، بیمه ها و نهادهایی که قرار است از آنها حمایت کنند به وعده های خود عمل می کنند و ما هیچ مطالبه اضافه ای نداریم. زیرا اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، می توانیم با حداقل خدماتی که به مردم ارائه می کنیم، ادامه دهیم، اما واقعیت این است که آنها در چند حوزه به تعهدات خود عمل نکرده اند و در نهایت مردم متضرر شده اند.

علاوه بر این، ابتکارات و طرح هایی را که پشتیبانی ندارند متوقف کنید. زیرا اجرای ناگهانی طرح های غیرعلمی در سطح ملی می تواند مضر باشد. لذا امیدواریم کنترل شده و سنجیده تر عمل کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=145604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.