افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

نارین قلعه دا; ساختاری به سبک داستانی.

  • کد خبر : 145369
نارین قلعه دا;  ساختاری به سبک داستانی.

بناهای تاریخی همیشه رمز و رازی در دل دارند که همه تاریخ دوستان را وسوسه می کند تا به گشت و گذار و ماجراجویی بپردازند و نارین قلعه میبد یکی از این مکان هاست و میبد یک جاذبه اصلی است. ایران سرزمینی با تاریخ غنی و آثار باستانی است. در هر شهر و کشوری از […]

بناهای تاریخی همیشه رمز و رازی در دل دارند که همه تاریخ دوستان را وسوسه می کند تا به گشت و گذار و ماجراجویی بپردازند و نارین قلعه میبد یکی از این مکان هاست و میبد یک جاذبه اصلی است. ایران سرزمینی با تاریخ غنی و آثار باستانی است. در هر شهر و کشوری از این سرزمین زیبا می توان آثاری از تاریخ یافت.

در این سفر مجله گردشگری اسمارتک نیوز شما را در سفر به یزد به شهر تاریخی میبد می برد. در این سفر قرار است به نارین قلعه میبد برویم و در میان دیوارها و بقایای این دژ سفالی تاریخ زمان های گذشته را تماشا کنیم.

نارین قلعه میبد کجاست؟

نارین قلعه میبد در شهر تاریخی میبد در شمال غربی استان یزد واقع شده است. شهر یزد در فاصله حدود 50 کیلومتری جنوب شرقی قرار دارد و اردکان در 12 کیلومتری شمال این قلعه روی نقشه دیده می شود. از جاذبه های نزدیک به این قلعه می توان به چاپارخانه میبد، یخچال کاشتی و کاروانسرای شاه عباسی اشاره کرد.

برای رفتن به این قلعه تاریخی باید به میدان شهر میبد بروید. قلعه نارین در مجاورت این میدان و در تقاطع خیابان امام و بلوار بسیج ساخته شده است.

موقعیت مکانی نارین قلعه میبد در گوگل مپ

قلعه نارین

عکس از: سایت نقشه گوگل

شکوه قلعه نارین در نگاه اول

وقتی به میدان شهرداری میبد می‌رسید و وارد محوطه وسیع قلعه نارین می‌شوید، شکوه و عظمت این بنای عظیم در انتهای زمین وسیع منطقه، تمام حواس شما را به خود جلب می‌کند.

این بنای مرتفع نمادی از تاریخ تمدن و استان یزد است که با وجود فرسودگی ناشی از گذشت زمان همچنان در شهر پابرجاست. در بدو ورود مشاهده می کنید که قسمت اصلی این قلعه در سمت چپ محوطه و در سمت دیگر دیوارهای نیمه ویران و برج دیده بانی قرار دارد.

قلعه نارینقلعه نارین

عکس از: سایت نقشه گوگل

استحکام این دژ باستانی با وجود گذشت قرن ها همچنان پابرجاست و با هر قدمی که به سوی آن برمی دارید، قدرت و هوشمندی معماری ایرانی را درک خواهید کرد. شما به جایی رفته اید که چند هزار سال پیش، زیر آسمان آبی صاف، مردم آنجا نفس می کشیدند. شما در زمان سفر می کنید. ماجراجویی و کنجکاوی در گوشه و کنار این قلعه سفالی به شما لذت هیجان انگیزی می دهد.

ویژگی های معماری و تاریخی قلعه نارین.

نارین قلعه مانند ارگ تاریخی بم بنایی خشتی و گلی است و بر روی تپه ای بسیار مرتفع در میبد بنا شده است. ارتفاع این قلعه به 25 متر می رسد و در واقع از نظر جغرافیایی، قلعه نارین در بلندترین نقطه شهر ساخته شده است.

اگرچه تاریخ دقیق ساخت این بنای عظیم مشخص نیست، اما شواهد به دست آمده در کاوش ها حاکی از دوران پیش از اسلام است و قدمت آن را بین 3 تا 4 هزار سال می توان تخمین زد. در واقع ساخت قلعه نارین در دوره های مختلف به پایان رسیده و می توان آن را به دوره مادها، اشکانیان و ساسانیان نسبت داد.

قلعه نارینقلعه نارین

عکس از: سایت نقشه گوگل

وقتی وارد قلعه می شوید متوجه جاده پر پیچ و خم می شوید. اگر به بقایای باقی مانده دقت کنید، احتمالاً می توانید ظاهر اصلی ساختمان را با همان نماد تاریخی عظیم تصور کنید.

ویژگی مهم معماری این قلعه وجود مسیرهای زیرزمینی و مخفی برای رساندن آذوقه و مواد غذایی بود. محله حاکم، خانه های شهر، اتاق های کوچک و بزرگ، خندق ها و برج های دیده بانی ساختار این قلعه را تکمیل می کند. این راه پله یکی از عناصر به کار رفته در معماری این قلعه سفالی است و طبقات آن را به هم متصل می کند.

قلعه نارینقلعه نارین

عکس از: سایت نقشه گوگل

از برج های دیده بانی و از بام بلند قلعه منظره زیبایی از شهر تاریخی میبد خواهید داشت. اگر روی بام قلعه که بلندترین نقطه آن است بایستید، منظره ای 360 درجه از شهر خواهید داشت که دیدنی است.

از یک سو تصویری از بافت تاریخی میبد و از سوی دیگر چارچوبی از وضعیت کنونی معماری میبد را خواهید دید. بدون شک زیباترین لحظه ماجراجویی در قلعه نارین مختص همین سقف خواهد بود و شما را برای لحظاتی جذاب به دوردست ها نگاه می کند.

تجربه ماجراجویی شخصی در قلعه.

  • قلعه نارین یکی از مهم ترین جاذبه های میبد است که با قرار گرفتن در فضای آن، تمدن ایرانی را از نزدیک لمس خواهید کرد.
  • حداکثر زمانی که برای بازدید از این مکان نیاز دارید تقریباً یک ساعت خواهد بود.
  • زمان بیشتری را در پشت بام این قلعه بگذرانید و شهر را به خوبی ببینید. ارتفاع این نقطه به قدری زیاد است که حتی به شما امکان مشاهده سایه ابر در کوه را می دهد.
قلعه نارینقلعه نارین

عکس از: سایت نقشه گوگل

از تجربه خود در نارین قلعه میبد بگویید

سفر به شهرهای تاریخی بسیار سودمند است و این فرصت را به شما می دهد تا اسرار گذشته را کشف کنید. میبد و دیگر شهرهای استان یزد مملو از شگفتی های تاریخی است که برای هر گردشگری جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. پس حتما این منطقه از ایران را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید و در زمان مناسب به آن سفر کنید.

و اگر شخصا به این قلعه سفر می کنید، حتما تجربه و خاطرات خود را برای ما و سایر خوانندگان یادداشت کنید تا قبل از سفر برنامه ریزی خوبی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=145369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.