افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

مهمترین نکات بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس چه بود؟

  • کد خبر : 145306
مهمترین نکات بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس چه بود؟

کد خبر: 13254 ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۰۵:۰۰:۵۵ سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز در دوحه دیدار و در بیانیه پایانی خود به موضوعات مختلفی از جمله ایران و میدان گازی آرش پرداختند. گفتن فردا | سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز خود در دوحه ضمن تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها، […]



کد خبر: 13254

۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۰۵:۰۰:۵۵






سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز در دوحه دیدار و در بیانیه پایانی خود به موضوعات مختلفی از جمله ایران و میدان گازی آرش پرداختند.

گفتن فردا | سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز خود در دوحه ضمن تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها، بر لزوم مشارکت همه کشورهای عضو شورای همکاری در تمامی امور منطقه ای و بین المللی تاکید کردند. . مذاکرات و نشست های مربوط به ایران.

به گزارش میدل ایست نیوز، چهل و چهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه در دوحه برگزار شد و در پایان بیانیه مشترکی صادر شد.

در نشست امروز سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بر موضع شورای همکاری با ملت فلسطین تاکید کردند و خواستار پایان فوری جنگ در غزه شدند.

سران شورای همکاری خلیج فارس با اعلام مخالفت با هرگونه توجیه و بهانه ای برای حملات اسرائیل به غزه، حمله به تاسیسات و زیرساخت های غیرنظامی غزه را محکوم کردند.

آنها بر مواضع ثابت خود در خصوص محوریت موضوع فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل و حمایت از حاکمیت ملت فلسطین بر تمامی سرزمین های فلسطین اشغالی تاکید کردند.

در بخشی دیگر از این بیانیه، حاضران در نشست امروز اعلام کردند که میدان گازی الدره (آرش) به طور کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی مشترکاً در اختیار عربستان سعودی و کویت است. آنها حق بهره برداری کامل از منابع را دارند.

روسای شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر مواضع و قطعنامه های ثابتی در خصوص روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم رعایت قوانین بین المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها توافق کردند. ، اختلافات را با روش های مسالمت آمیز حل و فصل کنید و بر استفاده از زور یا تهدید تاکید نکنید.

آنها ضمن استقبال از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط، ابراز امیدواری کردند که این توافق منجر به حل اختلافات و پایان درگیری های منطقه ای از طریق گفتگو و کانال های دیپلماتیک شود.

سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی از سیر تحولات پرونده هسته ای ایران و تاکید بر آمادگی برای همکاری و تعامل موثر در این مورد، بر لزوم مشارکت همه کشورهای عضو شورای همکاری در تمامی منطقه ها تاکید کردند. مذاکرات و مذاکرات و جلسات بین المللی در این زمینه و خواستار بررسی مسائل و نگرانی های امنیتی کشورهای شورای همکاری از جمله موشک های بالستیک، موشک های کروز، پهپادها، امنیت دریایی و تاسیسات نفتی شد.

آنها بر تعهد ایران به عدم تجاوز به میزان غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز و نیاز به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

این بیانیه درباره جزایر سه گانه ایرانی (تنب کوچوچ، تنب بزور و ابوموسی) نیز اظهاراتی دارد.

میدان نفت و گاز آرش یکی از میادین استراتژیک بهره برداری نشده کشورمان است که با منطقه بی طرف کویت و عربستان مشترک است. گسترش ساختمان میدان آرش در آب های ایران و منطقه بی طرف بین کویت و عربستان تا میدان الدوره در کویت که از سال 1975 شروع به کار کرده است، امتداد دارد.

بر اساس این مرز حدود 40 درصد از تاسیسات نفت و گاز موجود در میدان آرش در آب های ایران قرار دارد. برای تعیین میزان ذخایر موجود، سال ها پیش شرکت ملی نفت ایران یک چاه اکتشافی (چاه آرش شماره یک) حفر کرد که محل آن نزدیک به خط مرزی مورد قبول کشورمان است. در 12 سال گذشته کشور کویت خط مرزی جدیدی را بر اساس نتایج لرزه نگاری های انجام شده توسط شرکت شل برای این کشور تعریف کرده است که بر اساس این مرز، کل ساختمان میدان آرش در قسمت عربی میدان واقع شده است. اما این مرز هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است، کشور ما پذیرفته نشده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=145306

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.