افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

راه اندازی بزرگترین راکتور همجوشی هسته ای جهان در ژاپن

  • کد خبر : 144524
راه اندازی بزرگترین راکتور همجوشی هسته ای جهان در ژاپن

آفتاب نیوز: راکتور همجوشی هسته ای ژاپن که با همکاری اتحادیه اروپا و با نام JT-60SA ساخته شده است، در شهر ناکا افتتاح شد. این راکتور لقب بزرگترین و پیشرفته ترین راکتور توکاماک را در جهان دارد و می تواند پلاسما را تا دمای خارق العاده 200 میلیون درجه سانتیگراد بالا برده و به مدت […]

آفتاب نیوز:

راکتور همجوشی هسته ای ژاپن که با همکاری اتحادیه اروپا و با نام JT-60SA ساخته شده است، در شهر ناکا افتتاح شد. این راکتور لقب بزرگترین و پیشرفته ترین راکتور توکاماک را در جهان دارد و می تواند پلاسما را تا دمای خارق العاده 200 میلیون درجه سانتیگراد بالا برده و به مدت 100 ثانیه در این حالت نگه دارد.

به گفته دیجیاتو، بیش از 500 دانشمند و 70 شرکت جهانی در یک پروژه مشترک با یکدیگر همکاری کردند تا سرانجام راکتور JT-60A راه اندازی شود. هدف از راه اندازی این توکامک بررسی امکان استفاده از همجوشی به عنوان یک منبع انرژی ایمن، عظیم و بدون آلودگی است.

راه اندازی بزرگترین و پیشرفته ترین راکتور همجوشی هسته ای جهان

نام JT-60A بخشی از ویژگی های این راکتور را نشان می دهد. SA در این نام مخفف Super Advanced است که پیشرفت بزرگی نسبت به راکتور JT-60 است. ساخت این راکتور جدید در سال 2013 آغاز شد.JT-60A قرار بود در سال 2021 شروع به کار کند اما مشکل اتصال کوتاه باعث شد تا دانشمندان بخشی از اتصالات الکتریکی این راکتور را تغییر دهند.

شایان ذکر است که راکتور همجوشی JT-60A پیش از این در اکتبر 2023 به اولین پلاسمای خود رسیده بود، اما اکنون فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. بسیاری از دانشمندان امیدوارند که این راکتور منبع مناسبی برای تولید انرژی باشد.

در راکتورهای توکامک، وقتی سوخت گازی وارد محفظه راکتور می شود، سیم پیچ های مغناطیسی باعث می شوند که سوخت با سرعت بسیار بالایی حرکت کند. در این حالت گاز یونیزه شده و به پلاسما تبدیل می شود.

پلاسما سپس به دمای بسیار بالا (تا 300 میلیون درجه سانتیگراد) می رسد به طوری که در طی فرآیندها، اتم های هیدروژن تحت گرما و فشار به اتم های هلیوم سنگین تر تبدیل می شوند. هنگامی که هسته های دوتریوم و تریتیوم موجود در هیدروژن، ذوب، یک هسته هلیوم، یک نوترون و مقدار زیادی انرژی تولید می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=144524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.