افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

بخش راه آهن نیاز به ایجاد یک نهاد نظارتی و تقویت رقابت در بازار دارد

  • کد خبر : 144059
بخش راه آهن نیاز به ایجاد یک نهاد نظارتی و تقویت رقابت در بازار دارد

به گزارش بازار، جلسه کارگروه کمیته حمایت از کسب و کار به تجربیات بخش خصوصی در زمینه فعالیت های ریلی و سرمایه گذاری در این بخش اختصاص داشت. در این جلسه ایجاد قطارهای 5 ستاره، مقررات و استانداردهای آنها مورد توجه قرار گرفت. به گفته فعالان بخش خصوصی، استانداردهای تعیین شده برای قطارهای 5 ستاره […]

به گزارش بازار، جلسه کارگروه کمیته حمایت از کسب و کار به تجربیات بخش خصوصی در زمینه فعالیت های ریلی و سرمایه گذاری در این بخش اختصاص داشت.

در این جلسه ایجاد قطارهای 5 ستاره، مقررات و استانداردهای آنها مورد توجه قرار گرفت. به گفته فعالان بخش خصوصی، استانداردهای تعیین شده برای قطارهای 5 ستاره بسیار سخت گیرانه است و برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، امتیاز ویژه «قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و کشش قیمت» برای آن ها در نظر گرفته شده است. بازار”؛ اما با تعیین حداکثر سقف افزایش کرایه قطارهای 5 ستاره عملا این امتیاز و انگیزه از بین رفته است.

آمارها نشان می دهد که با وجود قیمت بالای قطارهای 5 ستاره، رضایت میهمانان و بالاترین ضریب اشغال از زمان شروع به کار این نوع قطارها (2015) و هدف متولیان امر ایجاد قطارهای 5 ستاره بوده است. به دست آمده است.

فعالان بخش خصوصی در ادامه به سال 1397 و تصویب دستورالعمل قیمت گذاری قطارهای 5 ستاره و تعیین سقف حداکثر 3 برابر میانگین قیمت مصوب هیئت مدیره راه آهن برای قطارهای 4 ستاره اشاره کردند که آغاز آن بود. از دوران غبارآلود در این زمینه. این مصوبه در سال 1399 لغو و در سال 1400 مجدداً بازگشت و شرایط را برای سرمایه گذاران سخت کرد.

نکته دیگر اینکه در سال 1401 ستاد تنظیم بازار نرخ بلیت قطارهای عادی را 25 درصد افزایش داد و قطارهای 5 ستاره از افزایش 25 درصدی قیمت معاف شدند و هنوز دلیل این رفتار مشخص نیست. در سال 1402 دوباره این اتفاق افتاد و از 29 درصدی که ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت قطارهای دیگر را داد، تنها 10 درصد برای افزایش قیمت بلیت قطارهای 5 ستاره در نظر گرفته شد.

در حال حاضر بلیت قطار 5 ستاره با قیمت 1400 فروخته می شود که بخش خصوصی با این میزان تورم مخالف است.

به گفته سرمایه گذاران بخش خصوصی، این تصمیمات باعث شده قطارهای 5 ستاره که دارای 4 کلاس بودند، امروز با یک کلاس در سطح اقتصادی فعالیت کنند و به زودی این کلاس نیز متوقف شود. تعداد کل قطارهای 5 ستاره تنها به 5 درصد از مسافران خدمات رسانی می کند و مخاطبان ویژه ای که اکثرا خارجی هستند دارد.

به گفته فعالان اقتصادی بخش خصوصی، راه حل اصلی بازگشت سیاست ها به سمت قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا است که البته رسیدن به این مرحله باید به تدریج اتفاق بیفتد، به همین دلیل پیشنهاد می شود در گام اول قطارهای 5 ستاره استفاده می شود. باید مانند قطارهای معمولی با آنها برخورد کرد و پس از مدتی به سیاست های اولیه بازگشت و اجازه داد قیمت بلیت قطارهای 5 ستاره بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

همانطور که در این جلسه مطرح شد، حوزه راه آهن کشور نیازمند نهاد نظارتی است، در حال حاضر گیرنده راه آهن نهادی است که با بخش خصوصی رقابت می کند و بازار انحصاری ایجاد کرده است.

به گفته بخش خصوصی، رویکردها و سیاست های حاکم بر بخش راه آهن اشتباه است. از آنجایی که اصول بازار آزاد پذیرفته نمی شود، موانعی برای حرکت بخش خصوصی ایجاد می شود که در واقع ناتوانی بخش خصوصی را نشان می دهد و سپس خود دولت کار را بر عهده می گیرد.

از آنجایی که نمایندگان شرکت راه آهن به دلیل حادثه ریلی در جلسه حضور نداشتند، نمایندگان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در ستاد تنظیم بازار به تشریح روند تصویب نرخ بلیت قطار پرداختند. با توجه به آنچه گفته شد، موضوع تغییر قیمت بلیت قطار ابتدا توسط شرکت راه آهن بررسی و به وزارت راهداری ابلاغ می شود، سپس وزارت راه درخواست لازم را به سازمان حمایتی ارائه می کند و سازمان کارشناس خود را اعزام می کند. نظر به ستاد تنظیم بازار در نهایت مرکز تنظیم بازار پس از بررسی های کارشناسی در مورد قیمت تصمیم گیری می کند و تغییرات را اعلام می کند.

در این میان عدم تحلیل هزینه شرکت های قطار 5 ستاره دلیلی برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت این نوع قطارها مطرح شد.

از سوی دیگر، بر اساس اظهارات نماینده سازمان حمایت، تا به امروز هیچ شرطی مبنی بر حذف 5 ستاره و سایر انواع بلیت قطار از قیمت به این سازمان ارائه نشده است.

همچنین محمد قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران پیشنهاد کرد: مطالعات انجام شده توسط شرکت های قطار 5 ستاره و اطلاعاتی که در اختیار دارند به مرکز تحقیقات اتاق ایران تحویل داده شود تا بر اساس آن، تحقیقات رسمی در حوزه راه آهن انجام می شود، وضعیت انحصاری حاکم بر آن، شرایط سرمایه گذاری خصوصی و سایر موارد مرتبط باید در این زمینه رسیدگی شود.

به گفته وی، سیاست‌های اعمال‌شده در بخش راه‌آهن باعث شده تا شرکت‌ها به پرداخت حقوق خود ادامه دهند و هر جا منابع مالی کاهش یابد، به معنای توقف اقتصاد و پایان سرمایه‌گذاری است.

به گفته قاسمی، برای حل مشکل شرکت های قطار 5 ستاره می توان از ظرفیت هیئت مقررات زدایی و شورای رقابت استفاده کرد.

در نهایت بر اساس آنچه گفته شد، اعضای کارگروه تصمیم گرفتند در گام اول از ظرفیت کمیته فرعی و به دنبال آن شورای عالی حمل و نقل استفاده کنند و در همان زمان انجمن راه آهن کشور نیز اعتراض خود را به این روند اعلام کرد. قیمت گذاری به سازمان حمایت کننده.

ضمناً باید نامه ای از سوی دبیرخانه کمیته حمایت از مشاغل به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار ارسال شود و گزارش کامل آن به وزیر اعلام شود. راهداری، برای رفع اختلاف دو معاونت، شرکت حمل و نقل و راه آهن وجود دارد، باید رفع شود.

از سوی دیگر دبیرخانه کمیته حمایت از مشاغل گزارشی از وضعیت و خسارات وارده به شرکت های قطار 5 ستاره تهیه و به سازمان بازرسی ارسال می کند. مرکز تحقیقات اتاق ایران در حال تهیه گزارشی از حاکمیت خطوط ریلی و لزوم تنظیم مقررات در این بخش است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=144059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.