افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
0

اسمارتک نیوز » لزوم افزایش سطح صانعی سوادر برای کاهش آسیب به فضای مجازی

  • کد خبر : 143602
اسمارتک نیوز » لزوم افزایش سطح صانعی سوادر برای کاهش آسیب به فضای مجازی

به گزارش اسمارتک نیوز، هر چقدر هم که والدین در تربیت و مراقبت از فرزندان خود کوشا باشند، باز هم تهدیداتی متوجه دانش آنهاست. گاهی اوقات این آسیب ها ناخودآگاه به محیط مدرسه نیز سرایت می کند، مانند استفاده بدون نظارت دانش آموزان از فضای مجازی که این روزها یکی از دغدغه های اولیا و […]

به گزارش اسمارتک نیوز، هر چقدر هم که والدین در تربیت و مراقبت از فرزندان خود کوشا باشند، باز هم تهدیداتی متوجه دانش آنهاست. گاهی اوقات این آسیب ها ناخودآگاه به محیط مدرسه نیز سرایت می کند، مانند استفاده بدون نظارت دانش آموزان از فضای مجازی که این روزها یکی از دغدغه های اولیا و مدیران آموزشی است.
اجرای دو طرح توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی
اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با «ایران» اظهار کرد: معاونت آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش دو برنامه اصلی برای کاهش آسیب های اجتماعی دارد. «برنامه نماد» و «برنامه جامع آموزشی و فرهنگی مدرسه». در برنامه نومادا، پس از شناسایی وضعیت آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان مدارس مناطق و استان ها، توانمندسازی می شوند. وی افزود: در طرح نماد دانش آموزان در معرض خطر و البته با اولویت مناطق پرخطر توسط اعضای ائتلاف شناسایی و هدایت می شوند. اعضای ائتلاف آمادا شامل 14 دستگاه از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و … هستند. آموزش و پرورش باید پیش بینی و همکاری کنیم.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، برنامه جامع معاونت پرورشی و فرهنگی در تمامی مدارس بر اساس اهدافی چون ایمان، امید، نشاط و درایت اجرا می شود.
کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی تنها نگذارید
باقرزاده گفت: بیشترین استفاده فرهنگی دانش آموزان و در واقع کودکان و نوجوانان، فضای مجازی اعم از همه اشکال فضای مجازی اعم از شبکه های اجتماعی، شبکه های خبری و یا رسانه های مختلف دیداری و شنیداری است. قسمت دیگر انیمیشن ها، فیلم ها و سریال ها هستند که عمدتا خارجی و حاوی عناصر فرهنگی از همان کشورها هستند. می دانیم که تنها تعداد کمی از این تولیدات دارای مجوز فرهنگی هستند و برخی از آنها به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار می گیرد، اما هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. بخش بعدی کتاب ها، مجلات و محصولات نوشتاری است که دانش آموزان از آنها استفاده می کنند. موضوع دیگر موسیقی است. نوجوانان معمولا مخاطب موسیقی هستند. این عناصر، مبادی ورود به فضای فکری، ذهنی و آموزشی دانش آموزان را تشکیل می دهند. وی در خصوص گروه هایی که در انتخاب محصولات فرهنگی توسط دانش آموزان تأثیر می گذارند، گفت: خانواده ها در تربیت دانش آموزان و همچنین ارتباط دانش آموزان با یکدیگر تأثیر بسزایی دارند، یعنی گروه های همسالان که در مدارس یا در مدارس تشکیل می دهند. مکان های بازی و ورزش. و طبیعتاً مدیران، معلمان و مسئولان مدرسه که بچه ها با آنها ارتباط دارند، بر نوع محصولات فرهنگی که دانش آموزان استفاده می کنند تأثیر زیادی می گذارد. باقرزاده افزود: بزرگترین آسیبی که در بحث آموزش دانش آموزی وجود دارد و نگران کننده است فضای مجازی است. معاون آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: توصیه ما این است که سطح سواد رسانه ای را بالا ببریم تا دانش آموزان از آسیب های فضای مجازی دوری کنند. در این مدیریت علاوه بر دانش آموزان، والدین و معلمان نیز باید توانمند شوند. وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان را در فضای مجازی تنها نگذاریم، گفت: مهم ترین موضوعی که در رابطه با فضای مجازی همه را نگران می کند و البته نگران کننده نیز هست این است که کودکان و نوجوانان خود را در فضای مجازی تنها بگذاریم. فضا . فضا داشته باشد و به تمامی فضاها و کاربری های فرهنگی و غیرفرهنگی دسترسی آسان داشته باشد. توصیه ما به مربیان، معلمان و والدین این است که کودکان و نوجوانان خود را در فضای مجازی تنها نگذاریم. ما باید آنها را همراهی کنیم. این همراهی هوشیاری ما را برای ارزیابی دقیق‌تر استفاده‌های فرهنگی افزایش می‌دهد. همچنین به دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان اطمینان می‌دهد که به هر حال بزرگسالان با آنها هستند. این نظارت به آنها این امکان را می دهد که در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکلی دانش آموز را راهنمایی کنند. وی افزود: وظیفه دستگاه هاست که در این زمینه نظارت کنند اما وظایف آموزشی بر عهده خانواده، مدیر و معلم مدرسه است. بار دیگر تاکید می کنم که کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی تنها نگذاریم، بلکه آنها را به گونه ای همراهی کنیم که منع 100 درصدی نداشته باشیم تا از مزایای فضای مجازی فاصله بگیرند و ما را رها نکنیم. آنها را 100%

کمبود نیروی آموزشی از طریق آزمون گزینش برطرف می شود
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تامین نیروی آموزشی و به کارگیری نیروهای جدید گفت: هر مدرسه باید یک مربی آموزشی داشته باشد اما در مدارس پرجمعیت علاوه بر مربی آموزشی باید وجود داشته باشد. معاون آموزشی با توجه به قانون احیای معاونت آموزشی باید نمایندگی وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
باقرزاده افزود: در حال حاضر حدود 30 هزار معلم یا معاون آموزشی در مدارس کم داریم. تعداد فارغ التحصیلان رشته امور آموزشی از دانشگاه فرهنگیان در هر سال حداکثر یک هزار نفر می باشد. ما هم توانستیم همین تعداد نیروی آموزشی را به مدارس اضافه کنیم، اما کمبود نیرو باید با آزمون استخدامی ماده 28 برطرف شود که هم اکنون در حال رایزنی با سازمان امور کار کشور برای جذب بیشتر هستیم. به گفته باقرزاده، مجوز استخدام حدود 15 هزار مربی پرورشی و 4 هزار مربی تربیت بدنی و مشاور بهداشتی از طریق سازمان کار صادر می شود. وی خاطرنشان کرد: به محض آماده شدن جزوه آزمون استخدامی، خبر آن اعلام خواهد شد. وی در آن زمینه با بیان اینکه برخی معلمان آینده وظایف دیگری از جمله معاونت در مدرسه را بر عهده دارند، گفت: در مدارس غیردولتی یک نفر می تواند کار دو نفره را انجام دهد به همین دلیل از غیر دولتی خواسته ایم. مدارس به عنوان مشاور و مربی تخصصی در چارچوب شرح وظایف تعریف شده است. در مدارس دولتی ممکن است در ابتدای سال تحصیلی از مربیان به عنوان معلم استفاده شود، اما پس از تکمیل نیروی انسانی و جایگزینی معلمان متخصص، مربی یا کمک آموزشی باید وظایف خود را در حوزه تخصصی آموزش انجام دهد.

آموزش و پرورش باید با نیازهای هر نسل دانش آموز سازگار شود.
باقرزاده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با اجرای برنامه های مختلف وضعیت نسل های جدید و نوجوانان را رصد می کند، تصریح کرد: تفاوت نسل ها تنها نظر ما نیست، نظر همه متخصصان کودک و نوجوان در داخل و خارج از کشور است که فرهنگی تفاوت ها، آداب، رسوم و مسائل اجتماعی و اخلاقی در هر نسل نسبت به نسل قبل تغییر می کند. این امر ناشی از نیازهای فرهنگی و آموزشی این گروه سنی است که عمدتاً از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سرچشمه می گیرد. یکی از اقدامات پژوهشی در این زمینه، برنامه رغبت و توانایی است که برای دانش آموزان پایه نهم و مرتبط با گرایش تحصیلی و حرفه ای آنها انجام می شود.
وی افزود: طرح دیگر طرح شهاب در سمپاد است. علاوه بر این، طرح سلامت جسمانی نیز از سوی معاونت تربیت بدنی وجود دارد. همچنین سامانه توجه به دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی را داریم که به صورت طرح جامع در مدارس سراسر کشور در حال اجراست. ما همچنین موضوع نیمرخ روانی-اجتماعی همه افراد را داریم که کاملاً نشان دهنده تأثیری است که محیط جدید کودکان و نوجوانان بر ما می گذارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقیقاتی خارج از حوزه آموزشی انجام شده است که نتایج آن اغلب مورد استفاده این معاونت قرار می گیرد، گفت: همه این اطلاعات مبنای تحولات آموزشی انجام شده در دانشگاه فرهنگیان است. و همچنین در مرکز توانمندسازی منابع انسانی و آموزش ارائه می شود. این داده ها سرفصل هایی برای آشنایی مربیان و معلمان ما با محیط جدید کودکان و نوجوانان است. همه اینها به ما کمک می کند تا با شناخت ویژگی های هر نسل به آموزش و پرورش آنها توجه بهتری داشته باشیم.
باقرزاده افزود: اینکه این تغییرات منجر به شکاف نسلی می شود یا خیر، مورد اتفاق نظر کارشناسان حوزه آموزش نیست. از آنجا که برخی معتقدند شکافی وجود دارد و عمیق است، برخی دیگر می گویند این تغییرات طبیعی است و نمی توان آن را شکاف نامید، بلکه ارتباطات فرهنگی، تمدنی، دینی و ملی باید با طراحی و اجرای برنامه های متناسب با نیازهای روزمره انجام شود. از مردم، دانش آموزان، در کنار بچه ها ماندند و این ارتباط را تقویت کردند. به همین ترتیب، همه آداب، آداب و رسوم، تمدن و هویت دینی و مذهبی باید پیوسته به نسل جدید منتقل شود.
وی با تاکید بر اینکه ابزار و محتوا باید متناسب با نیازهای روزمره کودکان باشد، گفت: این روش در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود. با بررسی سؤالات بچه ها در زمینه های مختلف، سعی می کنیم مربیان و معلمان خود را تشویق کنیم تا به این سؤالات پاسخ دهند و ارتباط مستمری با بچه ها برقرار کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=143602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.