افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

واکنش قوه قضائیه به سخنگوی دولت درباره لایحه حجاب

  • کد خبر : 141537
واکنش قوه قضائیه به سخنگوی دولت درباره لایحه حجاب

مسائل مربوط به لایحه عفاف و حجاب چندی پیش از سوی سخنگوی دولت شهید رجایی در نشست دانشجویان دانشگاه تربیت مطرح شد. به گفته بهادری جهرمی، در خصوص موضوع بی حجابی و رفع حجاب «دولت در نظر گرفت که نیازی به اصلاح قانون نیست و قوانین موجود کافی است» و نیازی به معرفی آن نیست. […]

مسائل مربوط به لایحه عفاف و حجاب چندی پیش از سوی سخنگوی دولت شهید رجایی در نشست دانشجویان دانشگاه تربیت مطرح شد.

به گفته بهادری جهرمی، در خصوص موضوع بی حجابی و رفع حجاب «دولت در نظر گرفت که نیازی به اصلاح قانون نیست و قوانین موجود کافی است» و نیازی به معرفی آن نیست. لایحه جدید، چون قوه قضائیه این لایحه را تدوین و به دولت ارسال کرد و از این حیث لایحه قضایی محسوب می شد، بنابراین دولت به جای رویکرد مخالف، رویکرد تعامل را انتخاب کرد و لایحه را ارائه کرد. ظرف 20 روز به مجلس می رسد.

با توجه به اینکه اظهارات اخیر سخنگوی محترم دولت مبنی بر پیشرفت در تدوین لایحه عفاف و حجاب ناقص و در برخی موارد غیردقیق بوده که ممکن است منجر به برداشت های نادرست در تحلیل این موضوع حقوقی شود، ذکر مواردی ضروری است. نکته ها. از این نظر به نظر می رسد:

1- شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور بر اساس مصوبات خود مبنی بر تقسیم کار نهادها در حوزه عفاف و حجاب، تهیه لایحه را از وظایف شورا دانسته و اعلام کرده است. قدرت قضایی و قوه قضائیه بر اساس تکلیف محوله از سوی این شورا که تصویب آن طبق قانون است در کمترین زمان ممکن لایحه را تهیه کرده است.

2- رئیس قوه قضائیه در مقاطع مختلف سال گذشته و امسال بارها بر مناسب بودن مجموعه قوانین و مقررات موجود برای رسیدگی به ناهنجاری های اجتماعی تاکید کرده و به تعبیر رئیس قوه قضائیه گفته است. چندین بار که نهادهای متولی این امر باید تکلیف خود را انجام دهند و منتظر قانون جدید نباشند، قوه قضاییه نیز به مواردی به نام جرایم ارتکابی رسیدگی می کند و نیازی به انتظار برای تصویب قانون جدید نیست.

به عنوان نمونه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در دیدار با اقشار مختلف مردم استان کرمان در این خصوص تاکید کرد: امروز ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد و این امر موجب آزردگی مردم ما می شود؛ پس از اغتشاشات سال گذشته بارها به مراجع و نهادهای ذیربط از جمله فرجا و وزارت کشور خطاب کردم و تاکید کردم که بسیاری از جرایم در حوزه ناهنجاری های اجتماعی و عفاف و حجاب از جرایم آشکار است و باید انجام شود. با توانمندی‌های قانونی موجود رسیدگی شود تا قانون جامع‌تری تصویب شود.»

رئیس قوه قضائیه همچنین در جلسات متعدد شورای عالی قضایی در سال گذشته و امسال، بار دیگر بر اهمیت رسیدگی به ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در موضوع عفاف و حجاب تاکید کرد: دادستان ها و مسئولان ذیصلاح قضائی مقام نیروی انتظامی در رسیدگی به ناهنجاری های اجتماعی فرجا باید مطالبه کند و فرجا و وزارت کشور نیز باید در این زمینه مداخله کنند؛ نباید منتظر تصویب لایحه مرتبط با عفاف و حجاب باشیم، بلکه همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم باید از ظرفیت‌های قانونی موجود در این زمینه به‌ویژه برای افرادی که در اردوگاه دشمن بازی می‌کنند و ناهنجاری‌ها را ترویج می‌کنند، استفاده کنیم؛ «قطعاً باید در مقابل این افراد ایستاد و با آنها برخورد کرد. قانون.”

3- رئیس قوه قضائیه در 18 فروردین ماه سال جاری بخشنامه 4 ماده ای قضایی به وزارت کشور و ضابطین در مورد نوع برخورد با موضوع ناهنجاری های اجتماعی ابلاغ کرد.
این دستورالعمل بیان می‌کند که قانون اساسی کشور و قواعد رویه‌ای کشور از قابلیت‌های کافی برای رسیدگی به معضلات اجتماعی در همه زمینه‌ها برخوردار است.
همچنین در این دستورالعمل با ذکر جزئیات قانون به تفصیل تصریح شده است که قانون اساسی ظرفیت کافی برای مجازات تخلفات در رده های مختلف، تخلفات کارکنان دولت و همچنین تخلفات دانشجویی و قوانین موجود را دارد. امکان رسیدگی به ناهنجاری ها را فراهم کرده ایم.
ضمناً در مواردی که خارج از این قوانین صنفی اتفاق می‌افتد، می‌توان با توجه به ظرفیت قانونی رویه، اقدامات مقتضی انجام داد.

در این دستورالعمل آمده است که در خصوص جرایم مشهود، مقامات قضایی موظفند با افراد مختلف با ظرفیت های قانونی موجود برخورد کنند.

4- موضوع عفاف و حجاب در جلسه سران سه قوه مطرح شد و در این جلسه بر لزوم ارائه لایحه قضایی برای رسیدگی به بی حجابی یا کشف حجاب توسط بخشی از قوه قضائیه تاکید شد. و به تایید اعضای مجمع رسید و در نهایت رئیس قوه قضائیه بر این اساس و همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور لازم برای تهیه لایحه قضایی را صادر کرده است.

5- پیش نویس لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه شده و در این خصوص نظر کارشناسی از شورای اسلامی و حدود 5 نظر از مراجع مختلف دولتی دریافت و پس از اصلاحات لازم نسخه پایانی 9 مقاله به امضای حجت الاسلام والمسلمین محسنی می رسد. آژه ای به عنوان لایحه قضایی برای ارسال به مجلس به دولت ارائه شد.
گفتنی است در حال حاضر در صورت عدم موافقت دولت با اصل این لایحه، می توانست متن لایحه قضایی را مستقیماً به مجلس ارسال کند و وارد محتوای آن نشود، در حالی که طبق اظهارات بر اساس سخنگوی دولت، قریب به 20 روز است که این متن در حال اجراست و در مرحله بررسی اجرایی در 15 ماده پایانی و با تصویب هیات وزیران برای تصویب به شورای اسلامی ارسال خواهد شد. (شایان ذکر است لایحه قضایی در 9 ماده برای ارسال به مجلس تقدیم دولت شد)

6- متن لایحه قضایی که با توافق سران سه قوه و اخذ نظرات کارشناسی از مجلس و دولت انتظار می رفت به سرعت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد، در نهایت با مدت ها بررسی در مجلس شورای اسلامی. شورا و به موجب اصل 85 قانون اساسی در سال 70 این ماده تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد که هم اکنون در کمیسیون مربوطه جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در حال بررسی و نهایی شدن است تا ارسال شود. مجددا به شورای نگهبان برای رفع ایرادات.
7- از مسئولین محترم به ویژه در قالب سخنگو انتظار می رود در بیان مطالب دقت لازم را داشته باشند و از ارائه اطلاعات و اظهارات ناقص یا نادرست، تعامل مثبت و برادرانه و همگرایی قوای سه گانه که نتایج خوبی در بهبود وضعیت به همراه خواهد داشت، خودداری کنند. موقعیت. وضعیت کشور باید تقویت می شد

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.