افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
3

سال آینده سال بسیار سختی برای مردم خواهد بود!

  • کد خبر : 138907
سال آینده سال بسیار سختی برای مردم خواهد بود!

دولت به بهانه افزایش حقوق تورم به طرز چشمگیر این رقم 18 درصد تعیین شده است و این در حالی است که ریشه تورم کشور «نرخ بالای کسری بودجه» و ریشه کسری بودجه انبوه هزینه های غیرضروری و غیرعادی است. صف هایی که افراد صاحب نفوذ یا گروه ها و دسته های مختلف تحمیل می […]

دولت به بهانه افزایش حقوق تورم به طرز چشمگیر این رقم 18 درصد تعیین شده است و این در حالی است که ریشه تورم کشور «نرخ بالای کسری بودجه» و ریشه کسری بودجه انبوه هزینه های غیرضروری و غیرعادی است. صف هایی که افراد صاحب نفوذ یا گروه ها و دسته های مختلف تحمیل می کنند و برخی از آنها از این شرایط بهره مند می شوند.

این وضعیت در آن زمان که درآمدهای نفتی بالا بود چندان منعکس نشد، اما حالا که درآمدهای نفتی بالایی نداریم و دولت نمی خواهد یا نمی تواند این ردیف های برداشت اضافی را حذف کند، تبدیل به کسری بودجه می شود که نتیجه ای ندارد. جدا از افزایش نقدینگی و کسری بودجه. بنابراین علت تورم روندی است که گفتم نه افزایش دستمزد.

هفته گذشته متن کامل لایحه بودجه 2 میلیون و 462 هزار تومانی سال 1403 منتشر شد که در لایحه بودجه سال آینده افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان و 20 درصدی حقوق بازنشستگان پیشنهاد شده است.

لایحه بودجه سال آینده به گونه ای طراحی شده است که دولت عمدتاً بر درآمد پایدار متمرکز خواهد شد. درآمد ثابت شامل مالیات و تعرفه است. بر اساس این برنامه ریزی درآمدهای مالیاتی بیش از 40 درصد رشد خواهد داشت.

پیش بینی یک اقتصاددان از سال سخت برای مردم

ارقام مندرج در پیش نویس بودجه سال آینده عمدتاً بر تلاش برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی متمرکز است. در نتیجه درآمد ماهانه تا سقف 10 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است. نرخ مالیات برای درآمد ماهانه از 10 تا 14 میلیون تومان 10 درصد، برای درآمد تا 23 میلیون تومان 15 درصد، برای درآمد تا 34 میلیون تومان 20 درصد و نرخ مالیات بر درآمد بیش از این میزان است. 30 درصد است. افزایش یک درصدی مالیات بر مصرف در جای دیگری از این لایحه بودجه به نرخ مالیات بر مصرف پرداخته شده بود که اگرچه تا کنون 9 درصد بود اما در سال آینده معادل 10 درصد خواهد بود. رقم مهم دیگری که در لایحه بودجه ذکر شده، قیمت 65 یورویی فروش نفت است. در واقع قیمت فروش هر بشکه نفت در بودجه سال آینده 65 یورو تعیین شده است. همچنین نرخ تسعیر ارز 31 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بر اساس اطلاعات مندرج در قسمت اول لایحه بودجه، سوالاتی از این قبیل که آیا ارقام این لایحه قابل تحقق است و نقاط قوت و ضعف این برنامه چیست؟

مرتضی افگه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

بودجه دولت به سفره مردم وصل است

مرتضی افکه گفت: شاید تنها نقطه عطف و مثبت لایحه بودجه، پرداخت واقع بینانه به درآمدهای نفتی باشد، سال گذشته تدوین بند درآمدهای نفتی چندان واقع بینانه نبود و تصور می شد با دوری از تحریم ها، آنها را تحریم کنند. نفت فروختند اما بر اساس گزارش مسئولان سازمان برنامه و بودجه در 6 ماهه اول به دلیل فروش نفت با کسری درآمد زیادی مواجه شدند و همچنین شرکت های دولتی و دارایی ها و املاک منقول به فروش نرسیده است. همانطور که در بودجه امسال برنامه ریزی شده است، اکنون می بینیم که آنها در بودجه سال آینده به این دو رقم (به ناچار) به شکل واقعی تری پرداخته اند، اما مشکل اینجاست که آنها به برخی درآمدهای غیرقابل تحقق فرضی متوسل شده اند. 50 درصد پیشنهاد افزایش مالیات داده اند یعنی دولت عملا جدول تحریم ها را جدا می کند یعنی دست درازی به جیب مردم یا گذاشتن بودجه دولت در جدول روستاها.

وی افزود: از یک سو حقوق ها کمتر از سال گذشته (حدود 18 درصد) افزایش یافته و بازنشستگان نیز 20 درصد افزایش داشته اند در حالی که نرخ تورم 40 درصد است و از سوی دیگر به صورت تصاعدی شروع شده و احتمالا ادامه خواهد داشت. مالیات که بر حقوق های بالای 30 تا 40 تومان تاثیر می گذارد این در حالی است که افرادی که این حقوق را دریافت می کنند معمولا ماهر و تحصیلکرده هستند و طبیعی است که با توجه به تجربه آنها انتظار حقوق بالایی داشته باشیم.این حقوق ها اغلب با حقوق های نجومی متفاوت است. در واقع 18 درصد حقوق ها افزایش یافته است اما 30 درصد مالیات به آن گره خورده و تورم 46 درصد است و مابه التفاوت ما 12 درصد است که قدرت خرید مردم را کاهش می دهد. گروهی که باید مالیات 20 درصدی و 30 درصدی پرداخت کنند، شرایط یکسانی دارند که در نتیجه این شرایط قدرت خرید گروه بزرگی از جامعه به کلی کاهش می یابد.

مردم سال سختی در پیش دارند

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: فکر می کنم سال آینده سال بسیار سختی برای مردم باشد، «کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی» جمله زیبایی بود که در اوایل انقلاب مطرح شد و قرار بود این اتفاق بیفتد، اما از نظر من ما چنین چیزی را در کشور نمی بینیم کاهش وابستگی زمانی اتفاق می افتد که ما تولید خود را افزایش دهیم تولید مبتنی بر فکر، نوآوری و تحقیق افزایش می یابد، تولید کالاهای منحصر به فرد و پیشرفته افزایش می یابد، بخش خدمات ما نوآوری می کند. و نیاز ما به فروش و صادرات نفت کاهش می یابد.اگر افزایش مالیات امسال منجر به کاهش وابستگی شود احتمالا در سطح بودجه است نه در اقتصاد کشور.آنچه در کشور اهمیت دارد این است که کاهش وابستگی اتفاق بیفتد. در کل اقتصاد ایران نه فقط در بودجه، تمام هدف دولت تامین بودجه است در حالی که بودجه تنها بخشی از تولید ناخالص داخلی ماست.

وی افزود: بخش‌های دیگر تولید ناخالص داخلی مصرف‌کننده، سرمایه‌گذاری خصوصی، دولت و تجارت خارجی است، اما اکنون دولت فقط بر بودجه خود تمرکز کرده و می‌خواهد وابستگی بودجه به دولت را کاهش دهد نه وابستگی اقتصادی، در حال حاضر حتی وجود ندارد. زمینه کاهش وابستگی اقتصاد ما به نفت وگرنه تحریم های نفتی تا این حد بر معیشت مردم تاثیر نمی گذاشت. -بخش تولیدی و دلالی که در مقایسه با بخش تولیدی بسیار بزرگ است، می توان پول مالیاتی بیشتری جمع کرد یا حتی اگر از شرکت هایی که سال ها از مالیات معاف بودند (اما در واقع از خدمات دولتی استفاده می کردند) برداشت می شد. می گویند وضع مالیات های جدید مثبت است، اما متأسفانه این مالیات ها بر دو بخش تولیدی و مصرف کننده اعمال شده است، یعنی کشور و اقتصاد در یک چرخه رکود قرار دارند، به همین دلیل نام این وضعیت را نمی گذارم. کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی.

افکه در پایان تصریح کرد: ما دو بحث اصلی در مورد این بودجه داریم، یکی اینکه این بودجه چقدر قابل اجرا است و دیگری اینکه چقدر منطقی است، منطقا این طرح را خیلی منطقی نمی بینم، وقتی کشور در رکود است. املاک دولتی فروخته نمی شود.از آنجایی که امسال فروخته نشده است.در بودجه سال آینده تلاش شده است که به ناچار این فروش کاهش یابد.توان مالی کشور در حدی نیست که بتوان 50 درصد افزایش داد. این مالیات از طریق ابزار فشار اخذ می شود (چون عمدتاً از بخش تولیدی یا مصرفی می آید) فقط بر اقتصاد کشور تأثیر می گذارد. فراموش نکنیم که بیشتر تورم توسط خود دولت ایجاد می شود و دولت یکی است. یکی از بزرگترین مصرف کنندگان در بازار کشور است: “دولت نیز از عواقب تورم متحمل خواهد شد و باید در سال های آینده برداشت های بیشتری انجام دهد.”

منبع: فرارو

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=138907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.